جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

جشنواره ملی گل زعفران؛ زنان 90درصد تولیدکننده‌ی زعفران افغانستان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

دومین جشنواره‌ی گل زعفران از سوی اتحادیه‌ی زعفران‌کاران افغانستان و ریاست زراعت ولایت هرات، برای دو روز در این ولایت، برگزار شده است.

همزمان با برگزاری این جشنواره بیش از 40 شرکت خصوصی تولیدکننده زعفران، بخشی از محصولات‌شان را به نمایش گذاشته اند.

سیما غوریانی، رییس «اتحادیه زنان زعفران کار افغانستان» به خبرنامه گفت که هدف از برگزاری این جشنواره به تصویرکشیدن زحمات دهاقین در ولایت هرات و درعین حال تشویق آنان برای کشت زعفران است. خانم غوریانی افزود که پیش از این نیز این جشنواره توسط دهاقین در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت برگزار می‌شد اما از دوسال بدین‌سو این جشنواره از سوی ریاست زراعت ولایت هرات به‌گونه‌ی رسمی‌تر برگزار می‌شود.

مسوولین برگزارکننده این جشنواره می‌گویند که جشنواره‌ی امسال با استقبال زیادی از سوی دهاقین و مقام‌های دولتی روبرو شده است.

90درصد کارکنان تولید زعفران را زنان تشکیل می دهند
90درصد کارکنان تولید زعفران را زنان تشکیل می دهند

خانم غوریانی گفت که ” 40 شرکت خصوصی تولیدکننده زعفران از ولایت هرات و بیش از 10 شرکت خصوصی دیگر از سایر ولایت‌های افغانستان و همچنان صدها دهقان از مرکز و ولسوالی‌های این ولایت شرکت کرده بودند که این جشنواره با حضور مقام‌های این ولایت و هم‎‌چنان مقام‌های وزارت زراعت افغانستان برگزار شد.”

حضور گسترده زنان

مسوولین اتحادیه زنان زعفران‌کار افغانستان می‌گویند که زنان در تولید و عرضه‌ی زعفران نقش مهم و پُررنگ را باز می‌کند. در ولایت هرات دو اتحادیه زعفران کاران از جمله اتحادیه ملی زعفران کاران افغانستان و اتحادیه زنان زعفران کار افغانستان در بخش تولید زعفران فعالیت می‌کند.

مسوولین اتحادیه زنان زعفران‌کار افغانستان در هرات می‌گویند که با وجود که بیشترین کار را زنان در قسمت تولید و پاک‌کاری زعفران دارد اما همه‌ی امتیازها را مردان می‌کند. آنان می‌گویند که زنان تنها به عنوان نیروی کار استفاده می‌شود و در حال که منفعت و امتیاز ها را مردان می‌گیرند.

خانم غوریانی در گفت‌وگو با خبرنامه تاکید کرد که “این یک شعار نیست که در ولایت هرات بیش از 85 تا 90 درصد کار زعفران را از زمان برداشت گل تا زمان که به بازار عرضه می شود همه‌ی آن را زنان انجام می‌دهند، اما در موقع جشنواره ها و محافل به کار زنان اهمیت داده نمی‌شود. فقط مردان تقدیر می‌شوند و همه فکر می‌کنند که کار توسط مردان صورت می‌گیرد.”

این جشنواره با حضور مقام های ولایت هرات و مقامات وزارت زراعت افغانستان برگزار شده است
این جشنواره با حضور مقام های ولایت هرات و مقامات وزارت زراعت افغانستان برگزار شده است

پایتخت زعفران افغانستان

مقام‌های وزارت زراعت افغانستان می‌گویند که آنان تلاش دارند تا تولیدات زعفران افغانستان را در همه‌ی ولایات این کشور گسترش دهند.

لطف الله راشد، سخن‌گوی وزارت زراعت افغانستان به خبرنامه گفت که “هم اکنون زعفران افغانستان به دلیل داشتن کیفیت خوب، بازار مناسبی در جهان دارد و ازین‌رو این وزارت تلاش دارد تا تولیدات زعفران در بخش های مختلف کشور افزایش دهد.”

از سوی هم محمد آصف رحیمی، والی هرات در این جشنواره از هرات به عنوان پایتخت زعفران یاد کرده و گفته است که هم‌اکنون این ولایت 90درصد زعفران افغانستان را تولید می‌کند.

مقام‌های ولایت هرات گفته است که زعفران یکی از گیاه‌های با ارزش برای ایجاد توازن اقتصادی کشور است و آنان تلاش دارند که در برای رشد و ترویج کشت زعفران، زعفران کاران را حمایت بیشتر کنند.

در ولایت غربی هرات، حداقل 40 شرکت تولید زعفران فعالیت دارد
در ولایت غربی هرات، حداقل 40 شرکت تولید زعفران فعالیت دارد

به گفته‌ی والی هرات هم اکنون در این ولایت 40 شرکت تولید کننده زعفران فعال است که بخشی از محصولات این شرکت ها به کشور های چین، عربستان، هند وشرق میانه صادر می گردد.

از سویی هم مقام‌های ریاست زراعت ولایت هرات از افزایش حاصلات و اراضی تحت کشت این گیاه در این ولایت خبر می‌دهند.

بشیراحمد احمدی، معاون ریاست زراعت هرات به خبرنامه گفت که اراضی تحت کشت زعفران از 960 هکتار در سال گذشته به 2546 هکتار در سال جاری افزایش یافته است.

او حاصلات زعفران امسال هرات را نیز حدود 7 تُن تخمین می‌کند و می‌گوید که در سال جاری بیش از 300 تُن پیاز زعفران از هرات به دیگر ولایات کشور به فروش رسیده است.

به گفته‌ی مقام‌های ریاست زراعت ولایت هرات هم‌اکنون بیش از 10 هزار خانواده در زمینه کشت و تولید زعفران در ولایت هرات صاحب کار شده اند.

زعفران افغانستان در سه سال اخیر به صورت متواطر بهترین زعفران جهان شناخته شده است
زعفران افغانستان در سه سال اخیر به صورت متواطر بهترین زعفران جهان شناخته شده است

کسب مقام اول

چندی پیش، زعفران افغانستان از سوی انستیتیوت جهانی سنجش ذایقه وکیفیت مواد غذایی دربروکسل ازمیان سه صد نوع زعفران ازکشورهای مختلف جهان، از نگاه کیفیت و طعم بهترین زعفران شناخته شد.

این انستیتیوت اعلام کرده که زعفران افغانستان بهترین وبا کیفیت ترین زعفران درجهان می‌باشد. این سومین سال پی‌هم است که زعفران افغانستان در رقابت با زعفران ایران، اسپانیا و سایر کشورها، مقام مرغوب‌ترین زعفران را در جهان می‌گیرد.

سال قبل نیز انستیتوت جهانی سنجش ذایقه و کیفیت مواد غذایی، زعفران افغانستان را بهترین و با کیفیت‌ترین زعفران جهان برگزیده بود.

گفته می‌شود زمین‌های کشاورزی افغانستان به علت داشتن آب وهوای خوب برای کشت زعفران مناسب است و بر اساس ارزیابی‌های اولیه اگر این گیاه صنعتی بگونه‌ی تخصصی کشت شود، حاصلات آن تا سه برابر نسبت به کشورهای دیگر افزایش می یابد.

پیش از این نیز زعفران افغانستان به عنوان یکی از بهترین انواع زعفران ها در جهان شناخته می شود
پیش از این نیز زعفران افغانستان از بهترین انواع زعفران ها در جهان شناخته می شود

از سوی هم مقام‌های حکومت افغانستان از شروع کشت زعفران در سراسر این کشور خبر می‌دهند و می‌گویند که با کشت زعفران و توسعه تولید آن، می‌توانند تحول تازه‌ای را در زراعت افغانستان به وجود بیاورند.

لطف الله راشد، سخنگوی وزارت زراعت افغانستان در گفتگو با خبرنامه تاکید کرد که آنان برنامه پنج ساله‌ای را برای توسعه تولید زعفران در نظر گرفته اند که در صورت تطبیق آن تحول تازه‌ی را در سکتور زراعت و در کل در سطح اقتصاد افغانستان  بوجود خواهد آورد.

قیمت جهانی برای یک کیلو زعفران افغانستان دوهزار دالر است وتقاضا برای این زعفران دربازارهای جهانی روبه افزایش است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان