جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

فهرست اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، روی میز رییس‌جمهور

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

کمیته گزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی افغانستان، با معرفی 21 تن، برای عضویت در کمیسیون انتخابات و 15 تن دیگر برای عضویت در کمیسیون شکایات انتخاباتی، به کار خود پایان داد.

این کمیته پس از یک ماه کار، از میان 720 تن که خواستار عضویت در کمیسیون های انتخاباتی افغانستان بودند، این افراد را انتخاب کرده و به عنوان لیست نهایی نامزدان، به رییس جمهور ارائه کرده است.

جاوید رشیدی، رییس کمیته گزینش که امروز ( پنج شنبه 20 میزان) با  خبرنگاران در کابل صحبت می‌کرد، گفته است” اعضای این کمیته به مدت یک ماه کار کردند و تمام تلاش شان این بود که از میان همه داوطلبان عضویت، افراد شایسته و بی طرف را به عنوان نامزدان نهایی انتخاب کنند.”

او گفت که با در نظر داشت معیارهای مشخص شده، اعضای این کمیته پس از بررسی‌ها و همچنین مصاحبه‌های حضوری با داوطلبان عضویت، در نهایت 21 تن را به عنوان داوطلب عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات و 15 تن دیگر را به عنوان داوطلب عضویت در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، به رییس جمهور پیشنهاد کرده اند.

اعضای کمیته کزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی
اعضای کمیته کزینش اعضای کمیسیون های انتخاباتی

رییس کمیته گزینش گفت که روز گذشته فهرست این افراد، به ریاست جمهوری تقدیم شده و بدین صورت، کار کمیته گزینش پایان یافته است.

انتخاب اعضای نهایی کمیسیون‌های انتخاباتی، مسوولیت رییس جمهور است. رییس جمهور افغانستان از میان ۲۱ نفر معرفی شده، ۷ نفر را به عنوان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات و از میان ۱۵ تن که برای عضویت در کمیسیون رسیدگی به شکایات معرفی شده اند، ۵ نفر را به عنوان اعضای نهایی کمیسیون شکایات انتخاباتی بر می‌گزیند.

یک گام به پیش

رییس جمهور افغانستان، نهایی شدن فهرست داوطلبان برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی را، یک قدم مهم برای برگزاری انتخابات دانسته است.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است “رییس جمهور از اعضای کمیته گزینش که با دقت و شفافیت کامل، روند نهایی سازی لیست نامزدان کمیسیون‌های انتخاباتی را به پیش برده اند، قدردانی کرده است.”

محمد اشرف غنی رییس جمهور، تاکید کرده است که اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان، از میان فهرست نهایی که این کمیته ارایه کرده است، با “دقت و شفافیت کامل” انتخاب خواهند شد.

در این دیدار، داکتر عبدالله رییس اجرایی، سرور دانش معاون دوم رییس جمهور، فرید حمیدی لوی سارنوال و تادامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز، حضور داشته اند.

اعضای کمیته گزینش در دیدار با رییس جمهور غنی
اعضای کمیته گزینش در دیدار با رییس جمهور غنی

فشارهای سیاسی

یک ماه قبل و هم‌زمان با آغاز روند کار کمیته گزینش، برخی نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان، از ترکیب این کمیته و هم‌چنین شیوه کار آن ابراز نگرانی کرده بودند.

اعضای پنج‌گانه کمیته‌ی گزینش، شامل نمایندگان دادگاه عالی افغانستان، کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، کمیسیون مستقل حقوق بشر، جامعه مدنی و نماینده زنان افغانستان می‌باشند.

جاوید رشیدی نماینده دادگاه عالی افغانستان، رییس این کمیته بود.

عبدالله شفایی، نماینده کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان، ضیا لنگری نماینده کمیسیون حقوق بشر، ماری اکرمی نماینده فعالان مدنی و زنان و یوسف رشید نماینده جامعه مدنی مرتبط با انتخابات از دیگر اعضای این کمیته بودند که امروز کار شان رسمن پایان یافت.

برخی نهادهایی که در زمینه انتخابات افغانستان فعالیت می‌کنند، انتخاب سه عضو این کمیته به نمایندگی از نهادهای دولتی را مایه نگرانی مردم و جامعه مدنی افغانستان خوانده بودند.

یوسف رشید
یوسف رشید

با این حال، یوسف رشید سخن‌گوی این کمیته با تاکید بر شفاف بودن روند کاری شان،  گفت که در انتخاب این افراد، هیچ گونه فشار سیاسی و یا اعمال نفوذ صورت نگرفته است.

آقای رشید گفت ” با تاکید رییس جمهور بر عدم مداخله در کار کمیته گزینش، ما در مدت کار خود با هیچ گونه فشار سیاسی و اعمال نفوذ مواجه نشدیم.”

او روند انتخاب این افراد را شفاف خواند و گفت که، رسانه‌ها و ناظرین بر تمامی مراحل کاری این کمیته نظارت داشته اند.

چالش‌های کمیته گزینش

داشتن تحصیلات عالی، نداشتن تابعیت دوگانه، داشتن تجربه کاری لازم، نداشتن محکومیت‌های به جرایم ضد بشری و جنایت و عضو نبودن در احزاب سیاسی در موقع کاندید شدن، از شرایطی است که در قانون وظایف و صلاحیت های اعضای این کمیسیون‌ها مشخص شده است.

با این حال اعضای این کمیته می‌گویند که در کنار شرایط مشخص شده در قانون، مجبور بوده اند موارد دیگری را نیز در نظر داشته باشند که آنها از این موارد، به عنوان “چالش‌هایی در برابر کمیته گزینش” یاد کردند.

عبدالله شفایی یکی از اعضای این کمیته می‌گوید “در کنار این‌که معیارهایی که در قانون آمده است را باید رعایت می‌کردیم، باید موارد دیگری مانند ترکیب قومی و جنسیتی را نیز در انتخاب افراد در نظر می‌گرفتیم که کار ما سخت‌تر کرده بود.”

عبدالله شفایی از اعضای این کمیته
عبدالله شفایی از اعضای این کمیته

آقای شفایی گفته است “رعایت ترکیب قومی و جنسیتی، از چالش‌هایی بود که، تمرکز بر معیارها را گاها محدود می‌کرد و موجب می‌شد که معیارها را آن‌طور که باید، نتوانیم تطبیق کنیم.”

بر اساس فهرست منتشر شده، افراد معرفی شده از سوی کمیته گزینش از اقوام مختلف افغانستان برگزیده شده اند.

در میان ۲۱ تن که برای عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات معرفی شده اند، ۶ پشتون، ۴ تاجیک، ۳ هزاره، ۳ ازبک، ۱ سادات، ۱ پشه‌یی، ۱ ایماق، ۱ عرب و ۱ خواجه دیده می‌شوند.

برای کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی نیز، ۵ پشتون، ۴ تاجیک، ۳ هزاره، ۲ ازبک و ۱ سادات معرفی شده اند.

این عضو کمیته گزینش درعین حال معتقد است که، در انتخاب این افراد، تمام تلاش‌ها به صورت متعهدانه، معیاری و بر اساس موافقت همه اعضا بوده است.

نقش کمرنگ زنان

در میان فهرست منتشر شده از سوی کمیته گزینش، نام 8 زن دیده می‌شود.

5 زن در میان فهرست دواطلبان عضویت در کمیسیون انتخابات و 3 زن دیگر برای عضویت در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی به رییس جمهور معرفی شده اند.

ملیحه حسن یکی از بانوانی است که برای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پیشنهاد شده است
ملیحه حسن یکی از بانوانی است که برای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پیشنهاد شده است

ملیحه حسن، شهلا فرید، ذکیه عادلی، وسیمه بادغیسی و بی بی مریم زرمتی در فهرست کمیسیون انتخابات و ثریا پیکان، حمیرا حقمل و شفیقه معابر برای عضویت در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی نام شان ذکر شده است.

ماری اکرمی یکی از اعضای کمیته گزینش، اشتراک خانم‌ها برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی را بسیار کم‌رنگ می‌داند.

خانم اکرمی گفت که از میان 720 تن که داوطلب شده بودند، تنها 92 خانم دیده می‌شدند که بیشترشان در مراحل ابتدایی، به دلیل اینکه رشته‌های تحصیلی شان مطابق به شرایط مشخص شده نبود از رقابت حذف شدند.

با این حال، خانم اکرمی می‌گوید “در انتخاب زنانی که در فهرست قرار دارند دقت زیادی صورت گرفته است که افراد شایسته و توانا انتخاب شوند تا حضور زنان در کمیسیون‌های انتخاباتی به صورت سمبلیک  نباشد.”

در ادامه لیست افرادی که برای کمیسیون های انتخاباتی به رییس جمهور معرفی شده اند، می آید:

لیست پیشنهادی اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، از جانب کمیته گزینش به رییس جمهور
لیست پیشنهادی اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، از جانب کمیته گزینش به رییس جمهور

کاندیدان معرفی شده برای عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات

امان الله حبیبی – جوزجان –  ازبک – لیسانس
عبدالعزیز صمیم – غور- تاجیک –  لیسانس
محمد اشرف رسولی  – پروان – تاجیک – ماستر
عبدالبصیر امت – ولایت تخار- ازبک –  ماستر
امان الله فصیحی – وردک – هزاره – دکتورا
سید عبدالله احمدی – بامیان –  سادات – لیسانس
محمد فرید افغان زی – کابل – پشتون – ماستر
رفیع الله بیدار – ننگرهار – پشه یی – دکتورا
عبدالله قریشی – بلخ –  ازبک – لیسانس
معاذالله دولتی – غور –  ایماق – ماستر
عبدالحمید فضل الله مجددی – لوگر – عرب – لیسانس
ذکیه عادلی – وردک – هزاره –  دکتورا
نجیب الله احمد زی – پکتیا – پشتون – ماستر
ملیحه حسن – کابل – هزاره – ماستر
گلا جان عبدالسمیع – کابل – پشتون – دکتورا

ادامه‌ی این لیست
ادامه‌ی این لیست

وسیمه بادغیسی- بادغیس – تاجیک – ماستر
نور علی خان – ننگرهار – پشتون – ماستر
بی بی مریم زرمتی – پکتیا – پشتون – لیسانس
امین الله فضلی – لوگر – خواجه – لیسانس
احمد جاوید حبیبی- وردک – پشتون – ماستر

کاندیدان معرفی شده برای عضویت در کمیسیون رسیدگی به شکایات

اعضای پیشنهادی برای کمیسیون شکایت های انتخاباتی
اعضای پیشنهادی برای کمیسیون شکایت های انتخاباتی

عبدالرحیم برنا صالحی – پنجشیر- تاجیک – ماستر
غلام حیدر علامه – بامیان – هزاره – دکتورا
محمد بشیر بهرام – ننگرهار – پشتون – لیسانس
صادق باقری- ارزگان – هزاره – دکتورا
غلام دستگیر هدایت – وردک – پشتون – ماستر
عبدالعزیز آریایی – بدخشان – ازبک – ماستر
ثریا پیکان – جوزجان – تاجیک – دکتورا
سعید مراد راهی – تخار- تاجیک – ماستر
حمیرا حقمل – کابل – پشتون – لیسانس
عبدالبصیر فایز – بدخشان – تاجیک – ماستر
سید احمد ضیا – تخار- سادات – لیسانس
حضرت الله – تخار- ازبک – ماستر
علی رضا روحانی –غزنی – هزاره – ماستر
محمد اجمل هودمن – وردک – پشتون – لیسانس
شفیقه معابر – ننگرهار – پشتون – لیسانس

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان