جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

افغان ها هنوز به آینده روابط با واشنگتن امیدوارند

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

شهروندان آمریکایی امروز برای انتخاب رییس جمهور آینده شان، به پای صندوق های رای رفته اند.

از میان هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا، تا ساعاتی دیگر، یکی شان به عنوان برنده انتخابات و رییس جمهور آمریکا، آماده رفتن به کاخ سفید خواهد شد.

از آنجا که آمریکا در بسیاری از تحولات جهان نقش تعیین کننده و مهمی دارد، یقینا در بسیاری از کشورهای جهان، همه در انتظار مشخص شدن برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند.

نقشه‌ای پیشتازی این دو کاندید در هر ایالت
نقشه‌ای پیشتازی این دو کاندید در هر ایالت

آخرین نظر سنجی‌ها

آخرین نظر سنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان می‌دهد که شانس برنده شدن هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات‌های آمریکا بیشتر است.

نظر سنجی‌های دو هفته مانده به انتخابات، اغلب نشان می داد که وضعیت دموکرات ها بهتر بوده و نامزدشان از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردار است.

نتیجه ی آخرین نظر سنجی ها نیز نشان می دهد که خانم کلینتون تا هنوز هم 4 درصد، جلوتر از آقای ترامپ قرار دارد.

بر این اساس، نزدیک به 47 درصد شرکت کننده گان در این نظر سنجی‌‌‌ها گفته اند ، به هیلاری کلینتون رای خواهند داد و نزدیک به 43 درصد دیگر هم گفته اند که به دونالد ترامپ رای می دهند.

اما نظرسنجی رویترز، از قطعی بودن پیروزی خانم کلینتون خبر داده و گفته است که، شانس او برای رییس جمهور شدن 90 درصد است.

ده‌ها میلیون تن تا کنون آرای شان را داده اند
ده‌ها میلیون تن تا کنون آرای شان را داده اند

نقش کم‌رنگ افغانستان

ظاهرن از برنامه های رسانه های جهان مشخص می شود که در تمامی کشورها، مردم و سیاست مداران منتظر اند، ببینند انتخابات امریکا به کجا می کشد و کی برنده میدان خواهد بود.

در افغانستان نیز وضعیت به همین گونه است. نقش تعیین کننده این کشور در تحولات سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان، غیر قابل انکار است.

مردم افغانستان و بخصوص سیاست مداران این کشور هم، مانند دیگر جهانیان، در انتظار مشخص شدن برنده این انتخابات هستند تا بدانند، برنامه رییس جمهور آینده آمریکا برای کشورشان چیست و بر آینده افغانستان چه تاثیری خواهد داشت.

اما جالب این که، این دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا، در تبلیغات انتخاباتی و بیان برنامه‌های شان، کمترین اشاره را به افغانستان داشته اند. توجه کمتر به کشوری که آمریکا هنوز هم در آنجا درگیر جنگ با گروه های تروریستی است، نشان دهنده ی چیست؟ آیا نشان دهنده‌ی کم اهمیت بودن افغانستان، در سیاست خارجی دولت آینده‌ی آمریکا است؟

و به بیان دیگر، افغانستان در سیاست خارجی رییس جمهور آینده آمریکا، چه جایگاهی خواهد داشت؟

کمال ناصر اصولی نماینده مردم در مجلس نمایندگان افغانستان
کمال ناصر اصولی نماینده ولایت خوست، در مجلس نمایندگان افغانستان

برخی کارشناسان به این باورند که، اگر چه در جریان مناظرات و اعلام برنامه های این دو کاندید، تمرکز چندانی به موضوع افغانستان نشده است؛ اما این به معنی بی اهمیت بودن افغانستان برای آمریکا و رییس جمهور آینده اش نخواهد بود.

کمال ناصر اصولی نماینده مردم خوست در پارلمان به خبرنامه می گوید که “تمرکز نداشتن دو کاندید ریاست جمهوری آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی بر افغانستان، در روابط آینده آمریکا با این کشور تاثیری نخواهد داشت چرا که این دو کشور با یکدیگر معاهدات استراتژيک دارند و بر مبنای آن نیز روابط شان ادامه خواهد یافت.”

آقای اصولی معتقد است که افغانستان همچنان در محور توجه سیاست خارجی آمریکا قرار خواهد داشت، چرا که ناکامی آمریکا در افغانستان به اعتبار سیاسی این کشور نیز در افکار عمومی جهان لطمه وارد خواهد کرد.

این نماینده مجلس می گوید ” با این شرایط، هر کدام از این دو کاندید که برنده شوند، همکاری‌های آمریکا با افغانستان در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی ادامه خواهد داشت.”

ظاهرن تا اکنون، قصه سوریه و داعش در خاور میانه عمده ترین و جنجال بر انگیز ترین بحث مبارزات انتخاباتی دو نامزد بوده است.

لطیف نظری
لطیف نظری باورمند است که هردو کاندید روی افغانستان حساب ویژه‌ای باز خواهند کرد

امنیت و اهداف منطقه ای

عبدالطیف نظری، استاد روابط بین الملل در کابل معتقد است که گره خوردن منافع آمریکا به اوضاع افغانستان و همچنین موقعیت جغرافیایی حساس این کشور در منطقه، موجب خواهد شد که برنده انتخابات از هر حزبی که باشد، همچنان در راستای منافع ملی آمریکا، به افغانستان نیز نگاهی ویژه داشته باشد.

آقای نظری می گوید ” واقعیتی که نمی توان آن را نادیده گرفت، موضوع گره خوردن امنیت آمریکا با امنیت کشورهایی مانند افغانستان است. یعنی اگر افغانستان در حاشیه سیاست خارجی آمریکا قرار گیرد، نا امنی در افغانستان و قدرت گرفتن دوباره تروریستان در این کشور، بار دیگر می تواند تهدیدهای امنیتی را برای آمریکا نیز بوجود آورد. بنابراین مبارزه با تروریزم همچنان در کانون سیاست خارجی امریکا قرار خواهد داشت.”

از نگاه دیگر آقای نظری می گوید که “موقعیت حساس جغرافیایی افغانستان، حضور دراز مدت آمریکا در این کشور و منطقه را قطعی می‌سازد. ”

افغانستان با داشتن موقعیت جغرافیایی فوق العاده به قلب آسیا شهرت دارد

به باور این استاد دانشگاه ” آمریکایی‌ها به یک جغرافیای سیاسی که در آن بتوانند اهداف منطقه‌یی خود را دنبال کنند، نیازمند هستند. بنابراین با توجه به اهمیت حضورشان در افغانستان، آنها این فرصت را از دست نخواهند داد و این کشور را بار دیگر به دست فراموشی نمی‌سپارند.”

با این حال و با وجود این‌که گفته می‌شود افغانستان برای آمریکا و رییس جمهور آینده اش، همچنان در کانون توجه قرار خواهد داشت، برخی دیگر از کارشناسان افغان نیز بر این باورند که، آمریکا همچنان در سیاست خارجی خود، به افغانستان اهمیت خواهد داد، البته مشروط بر اینکه دولت‌مردان افغانستان نیز بتوانند با عبور از اختلاف‌های داخلی شان، میزان کارآمدی حکومت وحدت ملی را نیز افزایش دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان