تحولات افغانستان؛ از بازگشت داعش به غور تا 45هزار مخالف مسلح

ارگ ریاست جمهوری افغانستان از تعیین یک هیات، برای بررسی حادثه کشته شدن غیرنظامیان در قندوز خبر می دهد.

هارون چخانسوری سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان، بعد از ظهر امروز در کنفرانس خبری گفت که ” رییس جمهور برای بررسی این حادثه هیاتی را به سرپرستی هلال الدین هلال تعیین کرده است.”

او گفت که پس از گزارش این هیات، با عاملین و متخلفین در چارچوب قانون برخورد خواهد شد.

او همچنین گفت که مخالفین از غیرنظامیان به عنوان سپر استفاده می کنند.

در همین حال، جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز گفته است که هدف از این حمله، رهبران ارشد طالبان بوده اند که رهبری جنگ در این ولایت را داشتند.

دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

او با  اشاره به این که غیرنظامیان کشته شده در این حادثه خانواده طالبان بوده اند، می افزاید “مخالفین مسلح که در میان خانه های مردم سنگر گرفته و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند مسوول این حادثه هستند.

دو روز قبل، نزدیک به 30 غیر نظامی در اثر درگیری میان نیروهای دولتی و طالبان و همچنین بمباران نیروهای هوایی ناتو، در منطقه بوز قندهاری در ولایت قندوز کشته شدند. والی قندوز گفته بود که کودکان و زنان نیز در این حمله کشته شده اند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان پس از این رویداد، اعلامیه ای منتشر کرد که در آن، به نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور دستور داده شده بود که، در هنگام عملیات های شان از دقت کامل کار بگیرند و تلاش کنند از تلفات ملکی جلوگیری شود.

طالبان در ماه گذشته خورشیدی نیز توانستند وارد شهر قندوز شوند و به مدت 10 روز با نیروهای دولتی بجنگند. آن زمان نیز گفته شده بود که طالبان در میان خانه های مردم سنگر گرفته اند و این کار طالبان، جنگ  را برای نیروهای دولتی که سعی در جلوگیری از آسیب رسیدن به مردم ملکی دارند، سخت تر ساخته است.

تصویری منتشر شده از اجساد غیر نظامیان که در غور توسط گروهی موسوم به داعش تیرباران شدند
تصویری منتشر شده از اجساد غیر نظامیان که در غور توسط گروهی موسوم به داعش تیرباران شدند

 غور و حضور دوباره داعش             

همچنین از ولایت غور گزارش شده است که گروه وابسته به داعش، 6 غیرنظامی را روز گذشته ( جمعه 14 عقرب) با خود برده اند.

مقامات محلی این ولایت به بی بی سی فارسی گفته اند که افراد داعش، دیروز در حالی که رییس جمهور سرگرم دیدار با مردم غور بوده، این 6 تن را، از شمال شرق این ولایت با خود برد ه اند.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان روز گذشته،  برای دیدار با خانواده های کسانی که چند روز قبل در این ولایت توسط داعش کشته شدند، به این ولایت سفر کرده بود.

او به مسوولان امنیتی این ولایت دستور داده بود که به خاطر تأمین امنیت مردم این ولایت از تمام امکانات استفاده نمایند و نگذارند شماری از افراد تروریست باعث اخلال نظم و آزار مردم غور گردند.

رییس جمهورگفته بود که عملیات نظامی در این  ولایت تا نابودی کامل دشمن ادامه خواهد یافت و بدون اجازه او متوقف نخواهد شد.

دو هفته قبل گروه وابسته به داعش نزدیک به 30 تن را از نزدیکی فیروز کوه مرکز ولایت غور با خود بردند و سپس همه شان را کشتند.

مقامات محلی گفته بودند که همه این افراد چوپان، کشاورز و یا کسانی بودند که برای جمع آوری هیزم رفته بودند.

افراد وفادار به شبکه القاعده
افراد وفادار به شبکه القاعده

45 هزار جنگجوی مخالف

 کارشناسان ملل متحد از حضور 45 هزار جنگجوی مخالف در افغانستان خبر داده اند.

این کارشناسان گفته اند که “حکومت افغانستان و همچنان کشورهای دیگر تخمین نموده اند که ۴۵ هزار جنگجوی مخالف در افغانستان وجود دارند که در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آنان  جنگجویان خارجی می باشند.”

این کارشناسان گفته اند که مناسبات میان طالبان و القاعده، بهبود یافته است و جنگجویان القاعده ” به عنوان افراد متخصص، به ویژه در قسمت آموزش انفجار های از راه دور با طالبان همکاری دارند.”

این گزارش همچنین آمده است که گروه داعش قلمرو و جنگجویانش را از دست داده است. اما با این وجود گروه داعش هنوز هم به عنوان یک خطر جدی باقی مانده است.

گفته شده است که داعش در اوج نفوذش در سال ۲۰۱۵ میلادی نه ولسوالی را در ولایت ننگرهار کنترول می کرد، اما در حال حاضر نفوذش کاهش یافته است و حد اکثر سه و نیم ولسوالی را در اختیار دارد.

این کارشناسان همچنین گفته اند، چندین کشور به تیم آن ها گزارش داده اند که شمار جنگجویان داعش در شرق افغانستان از حدود ۳۵۰۰ نفر به ۱۶۰۰ نفر کاهش یافته که از این میان،  ۷۰۰ تن آنها خارجی هستند.

 در این گزارش، گروه های تروریستی تقویت کننده یکدیگر خوانده شده و تاکید شده است که این گروه های تروریستی نه تنها برای منطقه، بلکه برای جهان نیز چالش و خطری جدی به شمار می روند.

وزارت دفاع افغانستان
وزارت دفاع افغانستان از کشته شدن ده‌ها شورشی در 24ساعت گذشته خبر می‌دهند

کشته شدن بیش از 60 شورشی

در همین حال  وزارت دفاع افغانستان از کشته شدن 66 شورشی در 24 ساعت گذشته خبر داده است.

در بیانیه این وزارت آمده است که در جریان عملیات های نظامی در ولایت های مختلف افغانستان 66 دهشت افکن به شمول 2 فرمانده محلی کشته شده و 47 تن دیگرشان زخمی شده اند.

ولایت های ننگرهار، لغمان، کنر، پکتیکا، غزنی، قندهار، ارزگان، زابل، بادغیس، هرات، غور، فراه، فاریاب، سرپل، بغلان، قندوز و هلمند مناطقی بوده اند که نیروهای امنیتی افغانستان دست به عملیات نظامی زده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *