اتحادیه اروپا: عاملان خشونت با خبرنگاران باید مورد پیگرد قرار گیرند

اتحادیه اروپا از دولت افغانستان می‌خواهد که به معافیت جرم‌های که علیه خبرنگاران صورت می‌گیرد، پایان دهد. به مناسبت دوم نوامبر «روز بین المللی پایان معافیت جرایم علیه خبرنگاران»، اتحادیه اروپا نگرانی عمیق خود را نسبت به افزایش بی سابقه خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان بیان کرده است.

فرانز مایکل میلبن، نماینده ویژه اتحادیه اروپا، امروز در کابل گفت که ارقام این معافیت‌ها بی‌نهایت نگران‌کننده است. او تمام موارد خشونت علیه خبرنگاران را محکوم کرده و تاکید کرد که آزادی بیان حق بنیادی مردم افغانستان است و تمام طرف‌ها باید به آن احترام بگذارند.

آقای میلبن افزود: “من از دولت افغانستان می‌خواهم تا هر قضیه خشونت علیه خبرنگاران را تعقیب کرده و عاملان آن را مورد پی‌گرد قرار دهد. دولت باید یک محیط مصوون کاری برای کارمندان رسانه‌ها فراهم کند.”

journalists
خشونت علیه خبرنگاران در سال جاری میلادی نسبت به هشت سال گذشته بی سابقه بوده است

در اعلامیه‌ی اتحادیه اروپا به مناسبت روز بین المللی پایان معافیت جرایم علیه خبرنگاران، آمده است که این اتحادیه هم‌چنین انتظار دارد که دولت افغانستان به تعهدات خود به اقدامات هماهنگ برای اطمینان از آزادی بیان مردم و هم‌چنان آزادی رسانه‌ها از جمله رسانه‌های اجتماعی که در دومین گفت‌و‌گوی مشترک اتحادیه اروپا وافغانستان در مورد حقوق بشر در اول ماه جون سال جاری برگزار شده بود، صادق بماند.

2016بدترین سال برای آزادی بیان

گزارش منتشر شده توسط سازمان‌های حمایت رسانه‌های افغانستان، نشان می‌دهد که 2016 بدترین سال برای آزادی بیان و کارمندان رسانه‌ها در افغانستان از سال 2001 به بعد بوده است.  گزارش( ACJC) نشان می دهد در شش ماه اول سال جاری، در مجموع 54 مورد خشونت با اهل مطبوعات و رسانه صورت گرفته است که شامل قتل، حمله فیزیکی، بازداشت و تهدید خبرنگاران در سراسر افغانستان است. این رقم، افزایش 38 درصدی خشونت علیه خبرنگاران را در مقایسه با شش ماه اول سال 2015 نشان می‌دهد.

از سوی هم، نی یا نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد  افغانستان و کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان اعلام کرده اند که سال جاری از مرگ‌بارترین سال‌، در هشت سال گذشته برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان بوده است.

حمایت کننده رسانه های آزاد در افغانستان می گوید که سال 2016 بدترین سال برای حق دسترسی به اطلاعات بوده است

مسوولین این دونهاد در شمال افغانستان در تجلیل از روز ختم معافیت از مجازات عاملان خشونت علیه خبرنگاران گفته اند، که در سال روان میلادی ۳۷۷ مورد خشونت عیله خبرنگاران را ثبت کرده اند که از جمله ۱۱ خبرنگار جان خود را از دست داده اند.

این کمیته بر اساس اطلاعاتی ابتدایی که تا اکنون از سوی منابع دولتی و یا مرتبط نشر شده، اعلام کرده است که از سال 2001 به این سو، دست‌کم ۳۶ تن از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای توسط طالبان و یا انفجارهایی که طالبان عامل آن خوانده شده اند، کشته شده اند، ۳۴ تن از سوی افراد مسلح ناشناس و یا در رویدادهای مرموز جان باخته اند، ۳ تن توسط نیروهای ناتو و امریکایی و یک تن توسط پولیس هدف قرار گرفته است.

یافته  های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۱، ۹ خبرنگار، ۲۰۰۲، یک خبرنگار، ۲۰۰۵، ۲ خبرنگار، ۲۰۰۶، ۳ خبرنگار، ۲۰۰۷، ۷ خبرنگار و کارمند رسانه ای، ۲۰۰۸، ۲ خبرنگار، ۲۰۰۹، ۴ خبرنگار، ۲۰۱۰، ۳ خبرنگار، ۲۰۱۱، ۴ خبرنگار، ۲۰۱۲، ۲ خبرنگار، ۲۰۱۳، ۴ خبرنگار، ۲۰۱۴، ۹ خبرنگار، ۲۰۱۵، ۳ خبرنگار و در سال 2016  که مرگ‌بارترین سال برای خبرنگاران و کارمندان رسانه ای بوده است، ۱۱ تن جان خود را از دست داده اند.

شماری از خبرنگاران زن به خاطر نبود امنیت، افغانستان را ترک کرده اند

محدودیت دسترسی به اطلاعات

در کنار مشکلات امنیتی و تهدیدات جانی خبرنگاران، عدم دست رسی این گروه به اطلاعات که حق قانونی خبرنگاران می باشد، عمده ترین مشکل دیگر می باشد. دوماه پیش نهاد حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان موسوم به «نی» در روز جهانی حق دسترسی به اطلاعات در کابل اعلام کرد که سال ۲۰۱۶ بدترین سال برای خبرنگاران در بخش دسترسی به اطلاعات بوده است.

هرچند حکومت افغانستان بارها روی در این خصوص از مکلفیت دولت و نهادهای حکومتی برای ارائه اطلاعات حرف زده اند.

مقام‌های این نهاد اعلام کردند که در سال جاری میلادی 72 درصد خشونت علیه خبرنگاران در زمان دسترسی به اطلاعات رخ داده است.

به گفته‌ی این مقام‌ها، سال جاری میلادی، ۵۸ مورد خشونت علیه خبرنگاران در این افغانستان ثبت شده است که از آنجمله ۴۲ مورد آن در زمان دسترسی به اطلاعات رخ داده است.

با این وجود، چندی پیش رییس جمهور غنی قانون حق دست‌رسی به اطلاعات را توشیح کرده و طی یک فرمانی تمامی نهادهای دولتی و حکومتی را مکلف به ارائه معلومات برای مردم و رسانه ها ساخته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *