بانوی رنگین چشم افغانستان به زودی آزاد می‌شود

مقامات پاکستانی اعلام کرده‌اند که شربت گل، مونالیزای افغانستان که چهارشنبه هفته‌ی قبل به اتهام داشتن شناسنامه‌ی جعلی توسط پولیس پیشاور دست‌گیر شده بود، به زودی با قید ضمانت آزاد خواهد شد.

پیش از این نیز حضرت عمر زاخیل‌وال سفیر افغانستان در اسلام آباد از آزادی زودهنگام این بانوی مشهور افغان خبر داده‌بود.

چودری نثارعلی وزیر امور خارجه پاکستان
چودری نثارعلی وزیر امور خارجه پاکستان

چودری نثار علی خان وزیر امور داخله پاکستان می‌گوید بخاطریکه شربت گل یک زن است آنان به قضیه او از دید بشری نگاه می‌کنند و حاضر اند تا او را با قید ضمانت از زندان آزاد کنند. این مقام پاکستانی ادعا دارد که آنان در مورد شربت گل و شوهرش از دو سال به این‌سو تحقیقات نموده اند. او در مورد شوهر این بانوی مهاجر افغان می‌گوید “شوهر شربت گل فرار کرده است.

دختر افغان که با عکس چاپ شده‌اش در مجله‌ی سال 1984میلادی نیشنل جیوگرافیک که در یک کمپ پناه‌جویان در حومه‌ی شهر پیشاور گرفته شده‌بود، شهرت جهانی یافت

تصویری منتشرشده از شربت گل در نشنل جیوگرافیک

بانوی رنگین چشم افغانستان، روز چهارشنبه هفته‌ی‌ گذشته در شهر پشاور پاکستان، به اتهام جعل‌کاری در شناسنامه‌‌اش، توسط پولیس آن کشور بازداشت شده بود اکنون در آن کشور زندانی است.

دست‌گیری و حبس این بانوی مشهور و محبوب افغان، واکنش‌ها و حمایت‌های گسترده‌ای را در افغانستان و سراسر جهان در پی داشت.

رییس‌جمهور قبلی افغانستان نیز به حمایت از تلاش های زاخیل‌وال سفیر افغانستان در پاکستان در صفحه‌ی تویتر خود نگاشته است که من از دولت پاکستان می‌خواهم تا شربت‌گل، کسی که تصویر چهره‌اش نشان‌دهنده‌ی زیبایی، مبارزه و رنچ در افغانستان است، را آزاد کند.

ستیو مک گوری، عکاس آن عکس مشهور نیز در یکی از پست‌هایش در مورد شربت گل در صفحه‌ی انستاگرام خود نوشته است که شربت گل نماد دهه‌ها پناهندگی است که حالا تبدیل به یک مهاجر ناخواسته شده‌است.

به عنوان یک بیوه، او چهار فرزند خود را با تلاش بزرگ کرده است. او نمایندگی از تمام مردان و زنان شجاعی می کند که تمام درد‌ها و سختی‌هایی را برای محافظت از باارزش‌ترین چیز خود –فرزندان شان- تحمل می‌کند.

این عکاس معروف در ادامه نگاشته است که در چند ساعت گذشته ما با یک وکیل برجسته‌ی حقوق بشر در پاکستان که قرار است پرونده‌ی شربت گل را به پیش ببرد، ارتباط برقرار کرده‌ایم. آنان همچنان از جامعه بین‌المللی خواسته اند تا در مورد این بانو و میلیون‌ها کسانی که مانند او نیازمند جایی هستد که در آن‌جا بدون ترس زندگی کنند، کاری کند.

https://www.instagram.com/p/BMEUUywhx8C/

عتیق الله شاهد، کاریکاتوریست معروف افغانستان نیز به حمایت از این بانوی رنگین چشم با ترسیم کاریکاتوری نگاشته است که “شربت‌گل را زود آزاد کنید به افغانستان بر‌اش گردانید”

این واکنش‌ها به اروپا نیز سرایت کرده‌است، در تصاویری که در صفحات اجتماعی به نشر رسیده، نشان داده‌ می‌شود که به پشتیبانی از آزادی شربت گل در جاده‌هایی در قاره‌ی سبز نیز عکس سه دهه قبلِ او را نقاشی می‌شود.

https://twitter.com/ArmyAFG/status/791877009127333888?ref_src=twsrc%5Etfw

عمران خان، کاربر پاکستانی این شبکه‌ی اجتماعی اما واکنش تندی نسبت به دست‌گیری این افغان در برابر حکم محکمه‌ی کشوری خود داشته است. او در تویتی نگاشته است که “اگر پسران شربت گل طالبان افغانی می‌بود آن‌گاه پاکستان خیلی از او استقبال می‌کرد. ما افغانانی که یک‌دیگر را نمی‌کشند، دوست نداریم.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *