محیط تجارت و سرمایه‌گذاری در افغانستان بدتر شده‌است

بانک جهانی درتازه‌ترین تحقیق اش محیط تجارت و سرمایه‌گذاری را در 190 اقتصاد جهان مورد بررسی قرارد داده است.

یک؛ در گزارش سالانه این بانک، افغانستان در ردیف بدترین کشورهای قرار گرفته که محیط نامناسب برای سرمایه‌گذاری دارد و در این رده بندی جهانی، 183مین کشور جهان شده است.

دو؛ شاخص‌های تجارتی و سرمایه‌گذاری که بانک جهانی برای تحقیق امسال اش در 190 اقتصاد جهان درنظر گرفته، شامل آغاز فعالیت تجارت و سرمایه گذاری، اخذ جواز ساختمانی، دسترسی به برق و قرضه های بانکی، ثبت ملکیت، حمایت از سرمایه گذاران کوچک، تجارت بیرون مرزی، تطبیق قرارداد ها و حل و فصل ور شکستگی شرکت های خصوصی می شود.

بانک جهانی همه‌ساله با در نظرداشت شاخص هایی، محیط مناسب تری را برای سرمایه گذاری اعلام می کند

سه؛ یافته های این گزارش نشان می‌دهد که برخی از این شاخص‌ها در سال جاری میلادی بهبود یافته است و در کشورهای که این شاخص‌ها رشد کرده، از جمله کشورهای شناخته شده است که محیط تجارت و سرمایه‌گذاری در آن مناسب‌تر است.

چهار؛ تجارت بیرون مرزی و حل و فصل ورشکستگی شرکت های خصوصی دو شاخصی است که در مقایسه به سال گذشته، اندکی بهبود را نشان می دهد.

پنج؛ بر اساس این گزارش، زیلاند جدید، سنگاپور، دنمارک، هانگ کانگ، کوریای جنوبی، ناروی، بریتانیا، ایالات متحده، سویدن و مقدونیه به ترتیب در رده های اول تا دهم بهترین محیط های تجارت و سرمایه گذاری قرار گرفته اند.

نبود امنیت یکی از عوامل کاهش سرمایه گذاری در افغانستان بوده است
نبود امنیت یکی از عوامل کاهش سرمایه گذاری در افغانستان بوده است

شش؛ این گزارش نشان می‌دهد که سومالیا، اریتره، لیبیا، ونزوئلا، سودان جنوبی، جمهوری افریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کانگو، افغانستان، انگولا، هائتی و چاد به ترتیب کشور های اند که شرایط برای تجارت و سرمایه گذاری در آن، در بدترین وضیعت قرار دارد. از سال ۲۰۰۳ میلادی به این سو، بانک جهانی همه ساله این مطالعه را انجام داده و محیط تجارت و سرمایه گذاری را در کشور های مختلف، مورد بررسی قرار می دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *