جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
10 بازدید

میراث‌داران قدرت در افغانستان (2)

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

حاجی ظاهر قدیر

جدی‌ترین سیاست‌مدار افغانستان که از نسل دوم خانواده رهبران جهادی افغان برخاسته، حاجی ظاهر قدیر است. آقای قدیر پسر حاجی عبدالقدیر فرمانده نامدار مجاهدین در شرق افغانستان می‌باشد. او از یکی از پرنفوذترین خانواده‌های سیاسی افغان برخاسته است.

آقای قدیر از نوادگان ارسلاخان وزیر خارجه وقت شاهنشاهی امیرشیرعلی خان است. حاجی عبدالقدیر پدر او قدرتمند‌ترین مرد شرق افغانستان و والی ننگرهار در دولت اسلامی مجاهدین بود. او در عین حال معاون رییس جمهور در دولت موقت و وزیر فواید عامه افغانستان بود.

حاجی عبدالحق کاکای آقای قدیر به عنوان شیر کابل در زمان جنگ‌های چریکی علیه حکومت کمونیستی معروف بود. او در زمان حکومت مجاهدین وزیر داخله وقت افغانستان شد. اما قبل از آن که طالبان سقوط کند در سال 2001 میلادی در ننگرهار دست‌گیر و از سوی طالبان اعدام شد.

حاجی دین محمد و نصرالله بریالی ارسلایی از برادران دیگر حاجی عبدالحق می‌باشد که در طول پانزده سال گذشته نقش تاثیر گذار بر سیاست افغانستان داشته است.

حاجی ظاهر قدیر، نایب اول ولسی جرگه‌ی افغانستان

علاوه بر آن، پسر کاکای حاجی عبدالحق آقای هدایت امین ارسلا است که دکترای اقتصاد از آمریکا دارد و اولین افغان بوده که در بانک جهانی کار کرده است. او در کارنامه خود وزارت‌های مالیه، اقتصاد، ریاست بانک مرکزی، وزارت ارشد و پست‌های مهم دیگر را در بانک جهانی دارد.

از این خانواده‌ی قدرتمند و تاثیر‌گذار سیاسی شرق افغانستان، اکنون ظاهر قدیر برخاسته است. آقای قدیر با آن که حدود چهل سال سن دارد، در طول پنج سال گذشته در پارلمان افغانستان توانسته جایگاه خود را به عنوان یک سیاست‌مرد در سیاست ملی افغانستان پیدا کند.

ظاهر قدیر رهبرى گروه «سولی‌کاروان» را در ننگرهار که يک نهاد اجتماعى و سياسى است بر عهده دارد. او هم‌چنان گروه پارلمانى «ائتلاف حمايت از قانون» را راه اندازی کرده بود و برای تقریبا دو سال بیش از یک‌صد عضو مجلس نمایندگان افغانستان را در این ائتلاف رهبری می‌کرد.
آقای قدیر، پیش از حضور در پارلمان افغانستان به عنوان یکی از جنرالان وزارت داخله در پولیس مرزی این کشور کار می‌کرد. او اکنون معاون اول مجلس نمایندگان افغانستان است.

ذبیح الله مجددی

ذبیح الله مجددی، پسر صبغت الله مجددی رییس جمهوری پیشین افغانستان است.

صبغت الله مجددی از رهبران جهادی افغان می‌باشد که در کارنامه خود ریاست دولت اسلامی افغانستان را دارد. آقای مجددی در طول پانزده سال گذشته نیز بر سیاست ملی افغانستان به نحوی تاثیر‌گذار بوده است.

Mojadadi
دکتر ذبیح الله مجددی

ذبیح الله مجددی لیسانس اش را در سال 1971 در مهندسی ساختمانی از دانشگاه هوایی ایالات متحده امریکا گرفته است. او ماستری اش را نیز در همین بخش از انستیتیوت پولی‌تخنیک ورجینیا و «دانشگاه ستیت» ایالات متحده به‌دست آورده است. آقای مجددی دکترای خود را در بخش علوم مهندسی و میخانیک در سال 1977 از همین دانشگاه بدست آورد.

ذبیح الله، دوران جهاد در کنار پدرش دبیرکل حزب محاذ ملی افغانستان بود. او مدت 8 سال در نهادهای کمک‌رسان بین المللی در نقش‌های مختلف کار کرده است. مدت ده سال هم در ایالات متحده در بخش‌های مختلف مهندسی از جمله کنترل معیار، اداره پروژه ها، توسعه اراضی، طراحی ساختمان‌ها، ساختار جاده‌ها تجربه اندوخته است.

آقای مجددی مدت 12 سال در دانشگاه‌های ایالات متحده تدریس کرده است. در دوران حکومت مجاهدین وی معاون نخست وزیر بود. در آغازین سال‌های حکومت حامد کرزی ذبیح الله مجددی معین وزارت تحصیلات عالی شد. او هم‌چنان در سال  2009 از سوی رییس جمهور کرزی، والی کابل منصوب شد.

ذبیح الله در جریان کمپاین‌های انتخابات ریاست جمهوری 2014، در کنار محمد اشرف غنی ایستاد. او اکنون منشی عمومی جبهه ملی نجات افغانستان است.

منصور نادری، وزیر کنونی شهرسازی و مسکن
منصور نادری، وزیر کنونی شهرسازی و مسکن دولت وحدت ملی

سعادت منصور نادری

سید سعادت منصور نادری، پسر سید منصور نادری از بزرگان فرقه اسماعیلی در افغانستان می‌باشد. او در سال ۱۹۹۹ میلادی لیسانس خود را در رشته اقتصاد از یکی از دانشگاه‌های انگلستان گرفته است. آقای نادری بعد از فراغت از دانشگاه، در شرکت‌های مختلف به عنوان بازرگان کار کرده است.

آقای نادری از رهبران حزب پیوند ملی افغانستان به حساب می‌آید. او پیش از این به عنوان مشاور بانک مرکزی افغانستان کار کرده و علاوه بر آن صاحب یکی از شرکت‌های بزرگ بیمه در افغانستان است.

سعادت منصور نادری در انتخابات ریاست جمهوری همراه با پدرش از محمد اشرف غنی حمایت کرد. او اکنون وزیر شهرسازی افغانستان است.

یاسر قانونی
یاسر قانونی

یاسر قانونی
یاسر قانونی پسر یونس قانونی است.

آقای قانونی از سیاست مداران تاثیر‌گذار در طول پانزده سال گذشته بوده و از یاران نزدیک احمد شاه مسعود پنداشته می‌شود. یونس قانونی در کارنامه خود وزارت‌های داخله و معارف را دارد و در عین حال یک بار به عنوان رییس مجلس نمایندگان افغانستان کار کرده است. آقای قانونی معاون اول رییس جمهور نیز بوده است.

در نسل دوم خانواده قانونی، یاسر سکان‌دار سیاست این خانواده پنداشته می‌شود. یاسر قانونی در سال ٢٠11 میلادی لیسانس اش را در رشته روابط بين الملل از دانشگاه «کنگز کالج لندن» گرفته است. آقای قانونی هم‌چنان ماستری اش را در همین دانشگاه در بخش مطالعات منازعات بین المللی در سال 2013 به پایان رسانده است.

او بعد از پایان دوره ماستری، در بخش فرهنگی وزارت‌ خارجه افغانستان و هم‌چنان به عنوان سکرتر در سفارت افغانستان در لندن کار کرده است.

یاسیر در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، در دانشگاه «كنگز كالج» تحصيلات دوره دكتراي خود را در رشته روابط بين الملل آغاز کرده است.

حامد یاری
حامد یاری

حامد یاری

حامد یاری یکی از پسران حاجی سلیمان یاری، سکان‌دار سیاست و قدرت در این خانواده پنداشته می‌شود. آقای یاری از بزرگان هزاره‌های افغانستان بود که در کارنامه خود نمایندگی شورا را در دوران محمد ظاهر، شاه سابق افغانستان داشت. او در عین حال رییس شورای هزاره‌های افغانستان بود و در طول دو دوره حاکمیت حامد کرزی از شخصیت‌های تاثیر‌گذار هزاره در سیاست ملی پنداشته می‌شد. او به عنوان سناتور در طول یک دهه گذشته کار کرد.

حامد یاری راه پدر خود را می‌پیماید. او تحصیلات خود را در مصر و کابل انجام داده و در عین حال در ارگ ریاست جمهوری افغانستان کار کرده است. اکنون آقای یاری به عنوان مسوول تشریفات حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان در کابل فعال است.

جنرال خلیل الله انوری
جنرال خلیل الله انوری

سیدخلیل‌الله انوری

سید خلیل الله انوری یکی از پسران سید حسین انوری است.

سید حسین انوری از فرماندهان نامدار مجاهدین در دوران جهاد بود و در طول پانزده سال گذشته نیز در سطوح ولایت، وزارت و وکالت در قدرت ملی افغانستان حضور داشت. پس از آقای انوری سید خلیل‌الله انوری جایگزین او به عنوان رهبر حزب حرکت اسلامی مردم افغانستان شد. او لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی (اداره و پاليسى عامه) از دانشگاه امریکایی افغانستان در سال 1392 بدست آورده است.

انوری در سال 1393 به عنوان ریس منابع بشری ولایت پروان مقرر شد.

آقای انوری از سوی محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان رتبه برید جنرالی بدست آورده و در عین حال از مشاوران در دفتر مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان می‌باشد.

سید مسعود کاظمی
سید مسعود کاظمی

سیدمسعود کاظمی

سید مسعود کاظمی پسر ارشد سید مصطفی کاظمی است.

سید مصطفی کاظمی از جوان‌ترین سیاست‌مداران شیعه بود که بیشتر در زمان دولت‌های موقت و انتقالی نقش اساسی در سیاست ملی داشت. او به عنوان وزیر تجارت کار کرد و به عنوان نماینده کابل در مجلس نمایندگان نیز حضور داشت.

پس از کشته شدن آقای کاظمی در یک حمله انتحاری در بغلان، پسر او به عنوان یکی از سیاست‌مداران نسل دوم خانواده کاظمی پنداشته می‌شود. با آن که سید علی کاظمی نماینده کابل در مجلس نمایندگان است و رهبری حزب اقتدار ملی را برعهده دارد، اما در نسل دوم این خانواده مسعود کاظمی برجسته است.

آقای مسعود کاظمی در رشته علوم سیاسی از دانشگاه فردوسی مشهد لیسانس دارد و ریاست بنیاد شهید مصطفی کاظمی را نیز برعهده دارد.

عنایت الله محمدی
عنایت الله محمدی

عنایت الله محمدی

عنایت محمدی پسر بزرگ بسم الله محمدی است.

بسم الله محمدی از رهبران جهادی است که در زمره نخبه‌ترین فرماندهان جبهه مقاومت شمال و احمد شاه مسعود حساب می‌شود. او در طول چهارده سال گذشته به عنوان رییس ستاد مشترک ارتش، وزیر دفاع و داخله کار کرد. آقای محمدی اکنون عضو شورای حراست و ثبات افغانستان می‌باشد.

عنایت الله محمدی به عنوان وارث سیاسی خانواده محمدی، در نسل دوم این خانواده پنداشته می‌شود. او مکتب را در لیسه افغان ترک تمام کرده  و از رشته حقوق و علوم سیاسی از هند لیسانس دارد. او ضمن این‌که با پدرش در کارهای سیاسی سهم می‌گیرد، فعالیت های شخصی و اقتصادی نیز دارد.

سیر داوودزی وزیر خارجه‌ی پیشین افغانستان
سیر داوودزی

سیر داوودزی

سیر داوودزی پسر عمر داوودزی است.  عمر داوودزی از رهبران منتسب به حزب اسلامی افغانستان بوده است. آقای داوودزی در زمره تاثیر گذار‌ترین شخصیت‌های سیاسی در دوره‌های حکومت حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان پنداشته می‌شد. او دو دوره ریاست دفتر رییس جمهور سابق را در کارنامه خود دارد و در عین حال به عنوان وزیر داخله افغغانستان و هم‌چنان سفیر افغانستان در ایران و پاکستان کار کرده است.  اکنون آقای داوودزی رییس کمیسیون سیاسی شورای حراست و ثبات است.
سیر داودزی پسر ارشد محمد عمر داودزی، تلاش دارد تا جای پای خود را در سیاست افغانستان باز کند. او لیسانس اش را از دانشگاه امریکایی از امارات متحده عربی گرفته و اکنون به عنوان معاون قنسول افغانستان در استانبول ترکیه کار می‌کند.

خالد نور پسر عطامحمد نور
خالد نور پسر عطامحمد نور

خالد نور

خالد نور پسر ارشد عطا محمد نور است.

عطامحمد نور سرپرست ولایت بلخ، محبوب‌ترین فرمانده مجاهدین پس از احمدشاه مسعود پنداشته می‌شود. آقای نور در طول چهارده سال گذشته با آن که در ولایت بلخ حضور داشته، اما جزء رهبران تاثیر‌گذار در سیاست ملی افغانستان بوده است.

در نسل دوم خانواده او پسرش خالد نور بیشتر برجسته می‌شود. خالد نور دانش آموخته‌ی آکادمی نظامی «سنت هرست» بریتانیا است و از فعالیت‌های او در شبکه‌های مجازی پیداست که راه پدرش را در سیاست افغانستان دنبال می‌کند.

عبدالکریم رحیمی همکار این گزارش بوده‌است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان