امید به صلح با سفر هیئت طالبان به پاکستان خاموش می‌شود

همزمان با جنگ در برخی از ولایت های افغانستان، صلح نیز جزء از بحث های جدی در محافل سیاسی افغان شده است.  به تازگی گزارش های از گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان با طالبان در قطر نیز شنیده می شود.

در حالی که طالبان در چندین ولایت حملات شان را بر شهرها شدت بخشیده اند اما، دولت افغانستان در اقدامی تازه، با این گروه در قطر بر سر میز مذاکره نشسته است.

دوره تازه گفتگوهای صلح میان دولت و طالبان در ماه های سپتامبر و اکتوبر در قطر صورت گرفته است که معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی افغانستان با ملا عبدالمنان برادر ملا عمر رهبر پیشین طالبان با هم دیدار و گفتگو داشته اند. در انجام گفتگوهای تازه، گفته شده که نماینده ای از پاکستان حضور نداشته است.

دست پاکستان

بیش از دو ماه می شود که طالبان حملات شان را به ولایت های مختلف در شمال، جنوب و شرق افغانستان افزایش داده و به این ترتیب جغرافیای جنگ را گسترش داده اند.

رییس اجرایی افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی امروز: پاکستان خانه اصلی طالبان است
رییس اجرایی افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی امروز: پاکستان خانه اصلی طالبان است

در دو ماه گذشته ولایت های فاریاب، قندوز، بغلان، غزنی، ننگرهار، هلمند، فراه و ارزگان و پکتیا شاهد شدیدترین درگیری ها میان نیروهای امنیتی افغان با طالبان بوده است.

طالبان با حمله به شهر قندوز توانستند برای مدتی کنترل این شهر را در دست بگیرند و تا نزدیکی شهرهای فراه، لشکرگاه و ارزگان نیز پیش رفتند اما نتوانستند وارد این شهرها شده و کنترل این شهرهای مهم را در دست گیرند.

مقامات افغانستان نیز گفته اند که طالبان در این نبردها شکست خورده و تاکید کرده اند که آنها نتوانستند به  اهداف شان که کنترل بر مراکز شهرها بوده، دست یابند.

به موازات افزایش نبردها، انتقادهای مقامات افغانستان از پاکستان نیز به شدت افزایش یافته است. مقامات این کشور بارها جنگ کنونی را به پاکستانی ها نسبت داده و گفته اند که آنها در افزایش نا امنی های اخیر دست دارند.

جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری که هم اکنون نیز در ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب در خط اول نبرد با طالبان قرار دارد، بارها مقامات پاکستانی را متهم به حمایت از گروه های شورشی کرده است.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز گروه‌های تروریستی را به عنوان ابزار سیاست خارجی پاکستان دانست که برای رسیدن به اهداف و منافع خود، ازاین گروه‌ها برعلیه کشورهای منطقه و بخصوص افغانستان استفاده می‌کند.

سخنگوی ریاست جمهوری با اشاره به این که جنگ فعلی در افغانستان بسیار پیچیده تر از آن است که در ظاهر دیده می‌شود گفت که “این جنگ، جنگی استخباراتی، منطقه‌یی و جنگ مافیای مواد مخدر است. دشمنان قسم خورده کشور، به اشاره رهبران بیرونی شان، در صدد گسترش وحشت و نا امنی هستند.”

معاون رییس جمهور افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل نیز از پاکستان به شدت انتقاد کرد
معاون رییس جمهور افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل نیز از پاکستان به شدت انتقاد کرد

صادق نبودن پاکستان

در تمامی گفتگوهایی که به صورت پراکنده میان مقامات افغانستان و طالبان برگزارشده، همواره مقامات پاکستانی نقشی پررنگ داشته اند. این نقش بیشتر به این علت بوده که رهبران طالبان دراین کشورحضور داشته و مقامات افغانستان به طور مداوم پاکستان را، حامی طالبان و دیگر گروه های شورشی دانسته اند که درافغانستان می جنگند.

با وجود این که همواره مقامات دولت افغانستان از پاکستان خواسته اند تا برای تامین صلح، به صورت صادقانه همکاری کنند و پاکستانی ها نیز همواره از اراده شان مبنی برآوردن صلح درافغانستان سخن گفته اند اما، درمیدان عمل هرگز چنین اتقاقی نیفتاده است.

رییس جمهور اشرف غنی درسال اول دوره کاری اش سعی کرد تا با سفرهای متعدد به این کشور، نظر مساعد مقامات پاکستانی را نسبت به ادامه گفتگوهای صلح دولت افغانستان با طالبان  را به دست آورد.

نخستن تلاش‌های حکومت وحدت ملی در آغاز تشکیل آن، راضی کردن پاکستان بود تا روند گفتگوهای صلح به نتیجه برسد. رییس جمهورغنی در سفرش به پاکستان به مقر رییس ستاد ارتش آن کشور در شهر راولپندی نیز رفت تا شاید مقام های پاکستانی را متقاعد کند که در تامین امنیت افغانستان هم‌کار باشند.

آقای غنی سپس برای پایان جنگ در نخستین روزهای ریاست جمهوری اش، به عربستان و چین سفر کرد تا شاید از روی روابط این دو کشور با پاکستان، بتواند حکومت اسلام آباد را متقاعد بسازد تا در ختم جنگ در افغانستان، حکومت کابل را کمک کند.

رییس جمهور غنی نیز از رفتار دوگانه پاکستان در قبال افغانستان به شدت انتقاد کرده‌است
رییس جمهور غنی نیز از رفتار دوگانه پاکستان در قبال افغانستان به شدت انتقاد می‌کند

اما وقتی مشخص شد که پاکستان همانند سال های گذشته، تنها وعده همکاری می دهد اما با افغانستان صادق نیست، رییس جمهور اشرف غنی نیز لب به انتقاد از عملکرد سیاستمداران پاکستانی گشود.

با همه این تلاش ها، جنگ در افغانستان ادامه یافت و دامنه‌های جنگ از ولایت‌های جنوبی و شرقی، به شمال این کشور گسترش یافت. طالبان هر روز قدرت مند تر شدند و در یک رویداد غیر قابل تصور این گروه توانست، برای چند روزی شهر کندز را از کنترول نیروهای امنیتی افغانستان خارج سازد.

به تازگی شورای امنیت افغانستان نیز از جمع آوری مدارکی خبر می دهد که نقش کشورهای منطقه را در جنگ افغانستان و حمایت از گروه های شورشی نشان می دهد. مقامات در شورای امنیت افغانستان گفته اند که دولت این کشور در نظر دارد تا این مدراک و شواهد را به شورای امنیت سازمان ملل بدهد.

به نظر می رسد حکومت وحدت ملی اکنون تمرکز بیشتری بر این نکته دارد که با کشاندن موضوع به مجامع بین المللی، فشار منطقه ای و جهانی را بر پاکستان افزایش دهد. اقدامی که نشان دهنده روابط پرتنش میان افغانستان و پاکستان را آشکارتر می سازد.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین نیز برای جلب نظر پاکستان برای همکاری صادقانه در گفتگوهای صلح، بارها به این کشور سفر کرد اما با وجود سفرهای متعدد، در پایان دستاوردی در پی نداشت.

کرزی نیز پس از این که از همکاری پاکستان ناامید شد بارها از مقامات پاکستانی و همکاری نکردن آنها در روند گفتگوهای صلح انتقاد کرد.

سران حکومت افغانستان هم‌واره از پاکستان به عنوان حامی تروریزم یاد کرده‌اند
سران حکومت افغانستان هم‌واره از پاکستان به عنوان حامی تروریزم یاد کرده‌اند

پاکستان مانع رسیدن به صلح

حالا نیز شنیدن این خبر که هیاتی از طالبان پس از انجام گفتگوها با مقامات افغانستانی به پاکستان سفر کرده است، دوباره امیدهای کمرنگ رسیدن به صلح را با شک و تردیدهایی همراه کرده است.

در اوج نبردهای سخت و شدید جبهه ای میان نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان، ادامه گفتگوهای صلح نشان می دهد که افغانستان هنوز هم در پی حل مشکل افغانستان از طریق گفتگو و صلح است.

به همین منظور و پس از نا امیدی از همکاری پاکستان در پروسه صلح افغانستان، داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان به عربستان سعودی سفر کرد تا از مقامات این کشور بخواهد تا در جهت رسیدن به این امر و تامین صلح و امنیت در کشور با افغانستان همکاری کنند.

داکتر عبدالله امروز در کابل به خبرنگاران گفت، مقامات سعودی اعلام کردند که برای تامین صلح و امنیت در افغانستان آماده همکاری هستند.

شاه عربستان متعهد شده است تا در زمینه‌ی صلح هم‌کار افغانستان باشد
شاه عربستان متعهد شده است تا در زمینه‌ی صلح هم‌کار افغانستان باشد

آقای عبدالله با بیان این که عربستان سعودی کشوری است که بر طالبان تاثیر مستقیم و بالایی دارد، افزود “دولت افغانستان نیز همواره دروازه گفتگوهای صلح را باز گذاشته است.”

رییس اجرایی افغانستان در واکنش به سفر هیات طالبان به پاکستان برای مشورت با مقامات این کشور، گفت که “این خبر تازه ای نیست. آنها هر روز به این کشور رفت و آمد دارند و تمام فعالیت های شان از آنجا صورت می گیرد.”

او همچنین به وجود رهبران طالبان در پاکستان اشاره کرد.

برخی از کارشناسان به این باورند که با توجه به نقش غیرسازنده پاکستان در گفتگوهای قبلی صلح از یک سو و همچنین روابط پرتنش میان دوکشور از سوی دیگر، به نظر می رسد باز هم این گفتگوها بخاطر نفوذ پاکستان بر طالبان، متوقف شود و بدون نتیجه به پایان برسد.

در آن صورت می توان گفت که شکست دوباره گفتگوهای صلح با طالبان نیز، خبر تازه ای برای افغانستان نخواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *