مراجعه به شورای امنیت؛ گامی دیگر برای انزوای بیش‌تر پاکستان

شورای امنیت افغانستان به تازگی از جمع آوری اسناد و مدارکی خبر می دهد که نشان دهنده دخالت سازمان های استخباراتی کشورهای منطقه در امور داخلی افغانستان است.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت افغانستان به رسانه های داخلی گفته است که دولت این کشور”به مدارکی دست یافته است که حمایت برخی کشورهای منطقه از گروه های هراس افکن در افغانستان را ثابت می کند.”

آقای غورزنگ افزوده است که افغانستان این مدارک را پس از تکمیل شدن به شورای امنیت سازمان ملل ارایه خواهد کرد.

سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان ابراز امیدواری کرده که از طریق شورای امنیت سازمان ملل و اعمال فشار بر این کشورها، بتوان آنها را متقاعد کرد که دست از حمایت گروه های هراس افکن بردارند.

اگرچه در گذشته نیز مقامات افغان در مورد دخالت کشورهای همسایه و بخصوص پاکستان در امور داخلی افغانستان و حمایت این کشور از گروه های تروریستی، انتقادهایی کرده بودند اما به نظر می رسد حکومت وحدت ملی اکنون تمرکز بیشتری بر این نکته دارد که با کشاندن موضوع به مجامع بین المللی، فشار منطقه ای و جهانی را بر پاکستان افزایش دهد.

 

تواب غورزنگ، سخن‌گوی شورای اتمر افغانستان
تواب غورزنگ، سخن‌گوی شورای امنیت افغانستان

انتقادات آشکار

پاکستان همواره از سوی مقامات افغانستان متهم به آموزش و حمایت از گروه های تروریستی و شورشی شده است که در داخل افغانستان علیه دولت  این کشور می جنگند.

رهبران سیاسی افغان بارها از پاکستان خواسته اند تا از حمایت گروه طالبان و شبکه حقانی دست بردارد و در روابطش با افغانستان با صداقت عمل کند. در همین حال، آنان خواسته که این کشور پایگاه های آموزشی گروه های تروریستی را در داخل خاک خود مسدود کرده و اجازه ندهد رهبران طالبان از خاک آن استفاده کند و یا آنها را مجبور کند تا بر سر میز مذاکره با دولت افغانستان حاضر شوند.

اما گزارش شده که سیاست پاکستان در قبال افغانستان همواره به دور از صداقت بوده است. مقامات این کشور ابتدا وجود رهبران و پایگاه های طالبان و القاعده را در کشورشان هرگز نمی پذیرفتند.

کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده در خاک پاکستان در سال 2011 میلادی، توجه جامعه جهانی به این کشور و عدم صداقت در گفته هایش را بیشتر کرد.

حامد کرزی رییس جمهور وقت افغانستان نیز در واکنش به کشته شدن اسامه بن لادن در خاک پاکستان گفته بود که ” کشته شدن اسامه نشان داد که پایگاه های تروریزم در افغانستان نیست”

اگر چه پاکستانی ها سال های طولانی، وجود طالبان را نیز ابتدا انکار می کردند اما در نهایت این موضوع آنقدر آشکار شد که دیگر چاره ای جز این نداشتند که وجود رهبران طالبان در خاک شان را بپذیرند.

سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی نخست وزیر پاکستان
سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی نخست وزیر پاکستان

سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان اعلام کرده بود که رهبران طالبان در پاکستان زندگی می کنند. اگر چه او گفته بود که “پاکستان از این طریق می تواند با اعمال فشار، آنها را بر سر میز مذاکره حاضر کند.”

مقامات افغانستان حتی در نشست های جهانی و از جمله جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز، اتهامات شان علیه پاکستان را مطرح کرده اند. اتهاماتی که همواره از سوی پاکستان رد شده و گاهن واکنش آنها را نیز برانگیخته است.

ظاهر طنین نماینده افغانستان در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت (سال 2013 میلادی)، از پاکستان انتقاد کرد و گفت که ” پاکستان همچنان از تروریست ها در خاکش حمایت می کند و برخی از عناصر در این کشور به استفاده از تروریسم به عنوان ابزار سیاست خارجی ادامه می دهند.”

درتمام این سالها انتقادات مقامات افغان از پاکستانی ها مبنی برحمایت شان از گروه های تروریستی ادامه داشته، اما تغییری درسیاست پاکستان نسبت به افغانستان رونما نشده است.

در تازه ترین مورد از این گونه انتقادها و در هفته گذشته، جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان  از همکاری پاکستان برای انتقال گروه داعش به ولایت های شمالی کشورش خبر داده و جنگ جاری در این کشور را به سازمان استخبارات پاکستان نسبت داد.

جنرال دوستم، پاکستان را متهم به دخالت در جنگ افغانستان کرده‌است
جنرال دوستم، پاکستان را متهم به دخالت در جنگ افغانستان کرده‌است

شورای امنیت سازمان ملل

با آن که پیش از این بیشتر انتقادات و اتهام ها علیه پاکستان بیشتر در رسانه ها مطرح می شد، اما به نظر می رسد اخیرا رویکرد حکومت وحدت ملی نسبت به این موضوع تغییر کرده و تلاش می شود تا از مجاری قانونی به دخالت های پاکستان در امور افغانستان رسیدگی شود.

پس از آن که محمد اشرف غنی در ایجاد تغییر در دیدگاه پاکستانی ها نسبت به کشورش، موفقیتی نداشت از احتمال رجوع دولتش به شورای امنیت سازمان ملل سخن گفت.

اوایل سال جاری خورشیدی رییس جمهور افغانستان در حضور نمایندگان مجلس این کشور، به حمایت های مداوم پاکستان از گروه های شورشی اشاره کرده و گفته بود”خواست مردمش این است که بخاطر ادامه حمایت و تجهیز گروه های تروریستی از سوی پاکستان، دولتش به شورای امنیت سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی علیه این کشور شکایت کند.”

آقای غنی گفته بود “ما ناگزیر خواهیم بود که با وجود آرزو ها و تلاش های مان برای شکل دهی به همکاری های منطقه ای، با مراجعه به شورای امنیت ملل متحد به اقدامات جدی دیپلوماتیک متوسل شویم.”

رییس‌جمهور غنی گفته است که از پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهد کرد
رییس‌جمهور غنی گفته است که از پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهد کرد

اشرف غنی با اشاره به گفتگوهای چهارجانبه صلح که با حضور افغانستان، پاکستان، آمریکا و چین برگزار شده بود، از انزوای کسانی خبر داده بود که به تعهدات شان عمل نمی کنند.

به نظر می رسد حالارییس جمهور به این نتیجه رسیده است که به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کند، البته با دست داشتن مدراک و شواهد لازم مبنی بر دخالت این کشور در جنگ افغانستان.

یکی از ابزارهای مقامات افغانستان برای اعمال فشار بر پاکستان، استفاده از نشست های عمومی سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان بوده است. نماینده افغانستان در سازمان ملل نیز در بالاترین سطح از نشست های مقامات جهانی، همواره به نقش پاکستان در ناامنی ها و جنگ جاری در کشور اشاره کرده است.

آقای صیقل در این نشست ها، بارها پاکستان را پناه گاه تروریست ها دانسته که از آنجا تجهیز و تمویل می شوند. او با شکایت از سیاست های پاکستان در منطقه، خواسته که این کشور به بازی انکار و دورویی پایان دهد.

حدود یک ماه قبل، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز در مجمع عمومی سازمان ملل با اقتدار و به صراحت، از پاکستان بخاطر رفتار دوگانه و غیر صادقانه انتقاد کرد و از جامعه جهانی خواست تا روی از بین بردن پناهگاه های امن تروریستان در خارج از افغانستان تمرکز کنند.

معاون رییس جمهور افغانستان در جریان سخن‌رانی در مجمع عمومی سازمان ملل
معاون رییس جمهور افغانستان در جریان سخن‌رانی در مجمع عمومی سازمان ملل

معاون رییس جمهور با طرح پرسشی از نمایندگان کشورهای جهان در سازمان ملل تصریح کرد “ما از شما می پرسیم که رهبران پیشین القاعده و طالبان در کجا اقامت داشتند و در کجا کشته شدند؟ و همین اکنون رهبران طالبان و گروه حقانی در کجا هستند و تجهیز، آموزش و تمویل تروریستان در یک جنگ تمام عیار، از کجا و چگونه صورت می گیرد؟. ما بارها از همسایه خود پاکستان خواسته ایم تا پناهگاه های شناخته شده تروریست ها را از بین ببرد اما متأسفانه هنوز هیچ تغییری را در وضعیت شاهد نبوده ایم.”

افغانستان از سایر نشست های بین المللی نیز به عنوان اهرم فشاری بر پاکستان استفاده کرده است.

برای نمونه، رییس جمهور اشرف غنی از نشست سالانه سران ناتو در وارسا که تابستان سال جاری برگزار شد هم به عنوان یک فرصت  استفاده کرد تا در حضور نمایندگان کشورهای عضو ناتو، باز هم نسبت به عدم همکاری این کشور در امر مبارزه با تروریزم به شدت انتقاد کند.

رییس جمهور افغانستان گفته بود ” افغانستان همکاری تمام کشورهای منطقه به غیر از پاکستان را برای مبارزه با تروریسم و تامین امنیت، با خود دارد.”

انزوای پاکستان

نشانه هایی هم وجود دارد که نشان می دهد دولت فعلی افغانستان تا حدودی توانسته است فشارهای منطقه ای و جهانی را نسبت به پاکستان افزایش دهد و یا حداقل در شکل گیری این نوع نگاه، نسبت به همسایه جنوبی اش، نقش داشته است.

saarc2

برخی تحولات در سطح منطقه، نشانه هایی از به انزوا رفتن پاکستان را آشکار ساخته است.

تحریم نشست سارک که قرار بود در پاکستان برگزار شود را می توان نشانه ای از، همگرایی برخی از کشورهای منطقه در برابر سیاست حمایت پاکستان از گروه های تروریستی عنوان کرد. کشورهای هند، افغانستان، بنگلادش و بوتان نشست اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب آسیا را تحریم کردند.

هند در این مورد گفته بود که همکاری های منطقه ای و تروریسم، با یکدیگر همخوانی ندارد.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته بود ” تا زمانی که مسایل عمده امنیتی منطقه به صورت واضح حل نگردد، افغانستان در جلسه سازمان سارک در پاکستان شرکت نخواهد کرد.”

چند ماه پیش زلمی خلیلزاد سفیر سابق آمریکا در افغانستان، عراق و سازمان ملل نیز در گفتگو با بی بی سی فارسی، گفته بود که پاکستان حامی تروریزم در منطقه است و باید به دادگاه بین المللی کشانیده شود.

زلمی خلیل زاد نیز پاکستان را متهم به حمایت از گروه های تروریستی در افغانستان کرده است
زلمی خلیل زاد نیز پاکستان را متهم به حمایت از گروه های تروریستی در افغانستان کرده است

خلیلزاد از افغانستان خواسته بود که “اسناد و شواهد مبنی بر مداخله پاکستان در نا امنی افغانستان را جمع آوری کند و در اختیار شورای امنیت سازمان ملل قرار دهد.”

او در عین حال از دولت آمریکا خواست که کمک های مالی خود را به پاکستان قطع کند و پاکستان را به ” کره شمالی دوم” تبدیل کند.

تروریزم دولتی

در آمریکا نیز به نظر می رسد دیدگاه ها اندکی تغییر کرده است تا  آنجا که از پاکستان به عنوان دولت حامی تروریزم یاد شده است.

ماه گذشته نیز برخی قانون گذاران آمریکایی اعلام کردند که در تلاش هستند تا نام پاکستان در لیست حامیان تروریستان قرار گیرد. دو تن از اعضای کنگره آمریکا، لایحه ای را به مجلس نماینده گان این کشور ارایه کردند که در آن گفته شده بود، پاکستان به عنوان دولت حامی تروریزم معرفی شود.

این قانون گذاران گفته بودند، اکنون زمان آن رسیده است که به خاطر خیانت پاکستان، آمریکا کمک های مالی به اسلام آباد را قطع کند.

برخی روزنامه های پاکستانی در تابستان سال گذشته خبر داده بودند که آمریکا کمک هایش را به این کشور قطع کرده است.

پاکستان همواره به حمایت از طالبان در افغانستان متهم می شود
پاکستان همواره به حمایت از طالبان در افغانستان متهم می شود

رسانه های پاکستانی گزارش داده بودند که واشنگتن با این ادعا که اسلام آباد در جنگ بر ضد شبکه حقانی، پیشرفت کافی نداشته است، کمک های خود را به پاکستان قطع کرده است.

به نظر می رسد دولت افغانستان به زودی مدارک و اسنادی را به شورای امنیت سازمان ملل ارایه کند تا دست داشتن این کشور را در جنگ افغانستان بیشتر از پیش آشکار سازد.

به باور برخی از کارشناسان تا زمانی که جامعه جهانی بر پاکستان فشار نیاورد و این کشور را مجبور به این نکند که دست از حمایت گروه های تروریستی بردارد، جنگ در افغانستان پایانی نخواهد داشت.

همانگونه که مقامات افغانستان نیز بارها گفته اند، اگر پاکستان به تعهدات منطقه ای و جهانی در مورد مبارزه با ترورزیم صادقانه عمل کند، ازبین بردن گروه های شورشی در افغانستان بسیار ساده خواهد بود.

مختار پدرام هم‌کار این گزارش بوده‌است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *