جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

غیرنظامیان؛ قربانیان همیشه‌گی جنگ در افغانستان

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

در نه ماه گذشته بیش از 2500 غیرنظامی، در نتیجه جنگ‌های افغانستان کشته شده اند. دفتر سازمان ملل درکابل با انتشار اعلامیه‌ای، میزان تلفات غیرنظامیان افغان در 9 ماه نخست سال جاری میلادی در این کشور را، مورد بررسی قرار داده است.

در این گزارش آمده است که در نتیجه ادامه جنگ، حملات انتحاری و انفجاری در افغانستان طی این مدت، 2562 غیرنظامی کشته شده و 5835 نفر دیگر زخمی شده اند.

در گزارش سال 2015 سازمان ملل شمار کشته شدگان غیر نظامی در افغانستان در شش ماه نخست به 1592 نفر می‌رسید  و یک درصد افزایش نسبت به شش ماه اول سال 2014 را نشان می‌داد.

تلفات بالای کودکان و زنان

طبق این گزارش کودکان افغان نیز، از آسیب‌های جنگ در امان نبوده و تلفات زیادی داشته اند.

کودکان افغان نیز در میان قربانیان جنگ قراردارند
کودکان افغان نیز در میان قربانیان جنگ قراردارند

در میان کشته شدگان، 639 تن آن‌ها کودکان اند و 1822 کودک دیگر زخمی شده اند. این آمار نسبت به سال پیش، 15 درصد افزایش را نشان می‌دهد. گفته شده است که بیشتر این کودکان بر اثر انفجار ماین‌ها جان شان را از دست داده اند.

آمار تلفات زنان نیز در 9 ماه گذشته بسیار بالا بوده است. 240 بانو کشته شدند و 350 تن زخمی ها از این قشر ثبت شده است. در این گزارش سازمان ملل آمده است که تلفات زنان نیز نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است.

سهم نیروهای دولتی در کشتار غیر نظامیان

دفتر سازمان ملل در کابل، میزان تلفات غیر نظامیان در نتیجه حملات نیروهای دولتی را نیز بررسی کرده  و گفته است که این آمار نسبت به سال گذشته 42 درصد افزایش داشته است.

بر بنیاد این گزارش، عملیات‌های نظامی نیروهای دولتی، موجب کشته شدن 623 غیر نظامی و مجروح شدن 1274 تن دیگر شده است.

the-kid
نیروهای امریکایی در یکی از عملیات‌های پاکسازی شورشیان

میزان تلفات غیر نظامیان در نتیجه عملیات‌های هوایی نیروهای دولتی و بین المللی نیز، 113 کشته و 159 زخمی در این گزارش ثبت شده است که نسبت به سال 2015 افزایش 72 درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالیست که در گزارش سال گذشته دفتر سازمان ملل متحد در شش ماه نخست سال 2015، نیروهای امنیتی افغان، عامل 15 درصد کشتار غیر نظامیان بوده است و نسبت به سال 2014 افزایش 60 درصد در عین زمان را نشان می داد.

سهم تروریستان در کشتار غیر نظامیان

سازمان ملل عامل 61 درصد قربانیان غیر نظامی را گروه‌های مخالف مسلح دولت دانسته است. این گروه‌ها باعث کشته شدن 1569 غیرنظامی و زخمی شدن 3574 تن دیگر شده اند. دفتر سازمان ملل از گروه های شورشی مخالف دولت خواسته است تا غیرنظامیان را هدف قرار ندهند.

این دفتر از حملات این گروه ها به اهداف غیرنظامی به شدت انتقاد کرده و به طور مشخص از حمله به تظاهرات جنبش روشنایی در کابل یاد کرده است که در نتیجه آن بیش از 80 نفر کشته شده و نزدیک به 500 نفر دیگر زخمی شدند.

نمایی پس از حمله‌ی داعش بر تظاهرات مسالمت‌امیز جنبش‌روشنایی
نمایی پس از حمله‌ی داعش بر تظاهرات مسالمت‌امیز جنبش‌روشنایی

این در حالیست که در شش ماه نخست سال گذشته، گروه طالبان، مسوول 70 درصد کشتار غیر نظامیان در گزارش سامان ملل متحد معرفی شده بودند.

اما در گزارش این سازمان در تمام سال 2015، طالبان مسوول 62 درصد تلفات غیر نظامیان بوده اند. نیروهای دولتی 14 درصد عامل تلفات غیر نظامیان، نیروهای خارجی دو درصد و 17 درصد هم گروه‌های مسلح غیر مسوول تلفات غیر نظامیان معرفی شده بودند.

گزارش سازمان ملل از تلفات غیر نظامیان در 9 ماه سال 2016، در حالی منتشر شده است که ناامنی ها در چند ماه اخیر در این کشور به شدت افزایش یافته و برخی از ولایت‌ها، در شمال، جنوب و غرب افغانستان در تهدید بالایی از آدرس طالبان قرار دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان