جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

مجلس نمایندگان؛ گفت‌وگوهای صلح شفاف باشد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

اعضای مجلس افغانستان می خواهند تا روند گفتگوهای صلح با طالبان به صورت شفاف با مردم این کشور در میان گذاشته شود.

تعدادی از نمایندگان مجلس در جلسه عمومی امروز، به گفتگوهای صلح میان دولت و طالبان اشاره کرده و می خواهند که جریان این مذاکرات از مردم پنهان نباشد.

نعمت الله غفاری نماینده مردم هلمند که امروز ریاست جلسه را برعهده داشت، از این که مردم و نمایندگان مجلس، توسط رسانه ها از مذاکرات تازه صلح میان دولت و طالبان آگاه شده اند، انتقاد کرد و خواهان شفافیت بیشتر در روند گفتگوهای صلح شد.

آقای غفاری می ‌‎گوید که ” موضوع صلح از آنجا که موضوعی سرنوشت ساز و مهم برای ملت افغانستان است نیاز هست تا تمامی روند گفتگوها با مخالفین دولت، به صورت واضح با نمایندگان مردم در میان گذاشته شود.”

شاه گل رضایی نماینده مردم غزنی در پارلمان هم، صلح را ضرورتی مهم دانست و گفت که “مردم افغانستان از جنگ، انتحار و انفجار خسته شده اند اما خواست ما این است که تمام پروسه صلح میان طالبان و حکومت با افکار عمومی و شورای ملی در جریان گذاشته شود.”

الله‌گل مجاهد
الله‌گل مجاهد یک و نیم دهه نبرد نیروهای خارجی علیه طالبان را بی‌نتیجه عنوان می‌کند

الله گل مجاهد دیگر نماینده مجلس، بیش از 15 سال جنگ دولت و نیروهای خارجی علیه طالبان را نتیجه بخش نمی داند و می گوید که “اگر مشکل کشور با جنگ حل می شد در سال های گذشته و با وجود شمار زیاد نیروهای خارجی و امکانات پیشرفته شان باید به نتیجه می رسیدیم.”

این نماینده معتقد است حالا باید به فکر صلح با طالبان بود.

این اظهارات نمایندگان در واکنش به خبر ادامه یافتن گفتگوهای صلح میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در قطر مطرح می شود.

روزنامه گاردین به تازه گی از انجام دیدارهای محرمانه میان نمایند‌‌گان دولت و طالبان در ماه گذشته خبر داده است. این روزنامه نوشته است که معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی به نمایندگی از افغانستان با ملا عبدالمنان برادر ملا عمر رهبر پیشین طالبان، دیدارهای محرمانه ای را برگزار کرده اند.

گفته می شود این دیدارها با حضور مقامات آمریکایی صورت گرفته اما نماینده ای از پاکستان در این جلسات حضور نداشته است.

پیر گیلانی رییس شورای عالی صلح در کنار  کریم خلیلی معاون ارشد این شورا
پیر سیداحمد گیلانی رییس شورای عالی صلح در کنار کریم خلیلی معاون ارشد این شورا

برخی رسانه های خبری هم گزارش داده اند که دراین دیدارها، دولت افغانستان و آمریکا از طالبان خواسته اند که با اعلام آتش بس و کنار گذاشتن جنگ، به گفتگوهای صلح بپیوندند.

در مقابل، طالبان هم تقاضا کرده اند که این گروه به عنوان یک حرکت سیاسی به رسمیت شناخته شوند و رهبران آنها از لیست سیاه سازمان ملل خارج شده و زندانیان این گروه نیز از زندان ها رها شوند.

همزمان با این برخی رسانه های داخلی هم گزارش داده اند که نمایندگان ملا رسول رهبر شاخه انشعابی گروه طالبان نیز به کابل آمده اند تا با مقامات این کشور در مورد صلح گفتگو کنند.

در همین حال داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان نیز به عربستان سعودی سفر کرده و در دیدار با پادشاه این کشور ‌‌از آنها خواسته است تا برای تامین صلح، امنیت و مبارزه با تروریزم با افغانستان همکاری کنند.

شاه عربستان متعهد شده است تا در زمینه‌ی صلح هم‌کار افغانستان باشد
شاه عربستان متعهد شده است تا در زمینه‌ی صلح هم‌کار افغانستان باشد

شاه عربستان نیز در این دیدار گفته است که کشورش خواهان تامین صلح و امنیت در افغانستان است و در راه مبارزه با تروریزم و تامین صلح در این کشور، از تمامی امکانات خود استفاده خواهد کرد.

ملک سلمان، صلح را نیازی اساسی دانسته و اظهار امیدواری کرده است که طالبان نیز دست از جنگ بردارند و به پروسه صلح افغانستان بپیوندند.

این روزها موضوع صلح با گروه های مخالف دولت، زمانی دوباره تبدیل به موضوع داغ روز شده است که مردم افغانستان روزهای سختی را در میدان های جنگ تجربه می کنند. حملات طالبان به مراکز شهرها و ولسوالی ها در سراسر افغانستان شدت یافته است.

در ولایت های هلمند، فراه، ارزگان، ننگرهار، فاریاب، قندوز، جوزجان و غزنی این روزها جنگ های شدیدی میان نیروهای دولتی و گروه های شورشی جریان دارد.

اگرچه مقامات وزارت دفاع افغانستان در واکنش به افزایش ناامنی ها در افغانستان گفته اند که شورشیان در این جنگ ها، جز شکست دستاورد دیگری نداشته اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان