ادامه نبردها؛ تغییر تمرکز شورشیان از جنوب به شمال

وزارت دفاع  افغانستان از ادامه یافتن عملیات این نیروها در ولایت های غزنی، ننگرهار، قندهار، ارزگان، بادغیس و بغلان خبر داده و گفته است که در نتیجه این عملیات ها ده ها تن از شورشیان مسلح کشته و زخمی شده اند.

در بیانیه این وزارت آمده که “عملیات پاکسازی ولسوالی دند غوری در ولایت بغلان که در تاریخ 19 میزان آغاز شده بود با موفقیت به پایان رسیده است و تمامی شاهراه های منتهی به این ولایت به روی رفت و آمد  مسافران باز شده است.”

به گفته مقامات وزارت دفاع در این عملیات، شاهراه های قندوز- بغلان ، کابل- پلخمری ، پلخمری- قندوز و پلخمری-مزار شریف از وجود شورشیان مسلح پاکسازی شده است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع همچنین گفته است که “از دو ماه به این سو طالبان و سایر گروه های تروریستی تلاش کردند تا با راه اندازی حملات گسترده، برخی مناطق را در کنترل خود درآورند اما جز شکست دستاورد دیگری نداشته اند.”

سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان
سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

با این وجود از دو ماه گذشته به این سو افزایش جنگ در بسیاری از نقاط کشور نگرانی هایی را در میان مردم برانگیخته است.

جنگ در فاریاب

جنگ در ولایت شمالی اما ناامن افغانستان میان نیروهای امنیتی و طالبان همچنان ادامه دارد.

چند روز قبل و پس از آن که ولسوالی غورماچ به دست طالبان سقوط کرد جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری به این ولایت رفت.

از دو روز گذشته عملیات آزاد سازی ولسوالی غورماچ با فرماندهی جنرال دوستم آغاز شده است.

دفتر والی فاریاب در صفحه فیس بوک خود از کشته و زخمی شدن نزدیک به 160 نفر از مخالفین مسلح در این سه روز خبر داده و گفته است که نیروهای امنیتی توانسته اند طالبان را عقب برانند و اکنون به یک کیلومتری مرکز ولسوالی غورماچ رسیده اند.

همچنین طالبان شب گذشته به مناطق اطراف شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب حمله کرده بودند.

افزایش حملات طالبان بر ولایت فاریاب
افزایش حملات طالبان بر ولایت فاریاب

احمد جاوید بیدار سخنگوی والی فاریاب درگفتگو با خبرنامه می گوید “حمله شب گذشته طالبان که از چندین جهت به شهر میمنه آغاز شده بود با مقاومت نیروهای امنیتی کشور شکست خورد و اکنون وضعیت این شهر خوب است و نگرانی وجود ندارد.”

در حمله شب گذشته به شهر میمنه، شورشیان مسلح بیش از 10 تن کشته و زخمی داشته اند.

سخنگوی والی فاریاب همچنین می گوید که “عملیات آزادسازی غورماچ تا کنون موفقیت آمیز بوده است. اما طالبان در مسیر شهرها اقدام به ماین گذاری کرده، از خانه های مردم به عنوان سنگر استفاده می کنند و غیرنظامیان را سپر خویش قرار می دهند. تاکتیکی که عملیات ما را کند می سازد چرا که هدف ما آسیب نرسیدن به غیر نظامیان است.”

آقای جاوید بدون این که به افراد و یا کشور مشخصی اشاره کند می گوید که “دست هایی هستند که می خواهند فاریاب را نا امن سازند یا سقوط دهند اما هرگز موفق نخواهند شد.”

ولایت شمالی فاریاب با ترکمنستان مرز مشترک دارد. ولایت های سرپل، جوزجان، غور و بادغیس نیز در همسایگی فاریاب قرار دارند.

طبق گزارش ها ولسوالی های کوهستان، پشتون کوت و خواجه سبز پوش از جمله مناطقی هستند که طالبان در آن حضور دارند.

نمایی یکی از موترهای آسیب دیده کاروان جنرال دوستم که در صفحات اجتماعی منتشر شده است
نمای یکی از موترهای آسیب دیده کاروان جنرال دوستم که در صفحات اجتماعی منتشر شده است

در روزهای گذشته کاروان موترهای جنرال دوستم در این ولایت مورد کمین طالبان قرار گرفت که در نتیجه آن تعدادی از افراد نزدیک به او کشته و زخمی شدند.

به گفته آقای دوستم معاون اول ریاست جمهوری نزدیک به 18 کیلومتر توسط شورشیان ماین گذاری شده بود که برخی از افراد او نیز در نتیجه انفجار ماین کشته و زخمی شده اند.

در کنار ناامنی های شدت یافته در ولایت فاریاب، به تازگی آقای دوستم گفته است که گروه داعش قصد دارد در برخی ولایت های شمالی این کشور مستقر شوند. آقای دوستم از برنامه داعش برای استقرار بیش از 7000 داعشی در ولایت های بدخشان و بادغیس خبر داده است.

ولایت های دیگر

در کنار فاریاب سایر ولایت ها نیز شاهد جنگ و افزایش نا امنی هستند.

فراه، هلمند، بغلان، ارزگان و ننگرهار از ولایت هایی است که این روزها  جنگ در آن ها به شدت جریان دارد.

روز گذشته عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان، معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی، عبدالرحمان رحمان معاون ارشد امنیتی وزارت امور داخله و جنرال نیکلسون فرمانده نیروهای حمایت قاطع باز هم سفری به جنوب افغانستان داشتند. این مقامات امنیتی این بار برای بررسی اوضاع امنیتی ولایت فراه به جنوب سفر کردند.

سفر مقامات امنیتی افغان به همراه جنرال نیکولسن به ولایت فراه
سفر مقامات امنیتی افغان به همراه جنرال نیکولسن به ولایت فراه

به گفته مقامات وزارت داخله در این سفر بر هماهنگی بیشتر میان نیروهای امنیتی افغانستان تاکید شده و از این نیروها خواسته شده است تا از تمامی امکانات برای تامین امنیت مردم و نابودی تروریستان استفاده کنند.

ولایت فراه از مدتی به این سو زیر حملات شدید طالبان قرار دارد تا جایی که هفته گذشته مقامات محلی گفته بودند که شورشیان مسلح به دروازه های شهر فراه نزدیک شده اند. همچنین رسانه های محلی از سقوط منطقه ای به نام دهک در شرق شهر فراه به دست طالبان خبر داده بودند.

هفته گذشته نیز شدت یافتن ناامنی ها در ولایت هلمند که در همسایگی فراه قرار دارد باعث شد تا وزیر دفاع به همراه فرمانده ناتو به شهر لشکرگاه مرکز این ولایت سفر کنند. این مقامات به مردم لشکرگاه اطمینان داده بودند که این شهر هرگز سقوط نخواهد کرد اگر چه جنگ در اطراف این شهر همچنان ادامه دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *