اجماع سیاسی؛ نگرش تاکتیکی یا استراتژیک اشرف غنی به بزرگان افغان

افزایش شورشی گری در سراسر افغانستان، بر وضعیت داخلی سیاسی این کشور نیز تاثیر داشته است.

اخیرا محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان همانند حامد کرزی رییس جمهور پیشین برای تغییر وضعیت موجود در کشورش، به سوی بزرگان تاثیرگذار افغانستان متمایل شده و با آنها درباره وضعیت موجود در این کشور به مشوره نشسته است.

این نشست مشورتی همزمان با اوضاع وخیم امنیتی شماری از شهرهای بزرگ افغانستان انجام شده است.

از فراه و هلمند در جنوب این کشور، خبرهای ناخوشایندی به گوش می رسد. طالبان به شدت مراکز این ولایت ها را تهدید می کنند و جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان در نزدیکی شهرهای فراه و لشکرگاه به شدت جریان دارد. به تازگی تصاویر منتشر شده نشان می دهد که دهها سرباز افغان در هلمند به اسارت طالبان در آمده اند.

در ولایت های فاریاب، بغلان، غزنی، ارزگان، ننگرهار و میدان وردک نیز طالبان حملات شان را افزایش داده اند.

نا امنی های ولسوالی غورماچ در فاریاب باز هم پای جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری را به این ولایت کشاند. او رفته است تا رهبری عملیات نظامی در این ولایت را خودش به عهده بگیرد.

general
جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری اکنون عملیات نظامی در فاریاب را فرماندهی می‌کند

اولین نشست بزرگ

دو روز قبل ریاست جمهوری افغانستان با رهبران جهادی و سیاسی این کشور نشست مشورتی بر‌‌گزار کرد.

ارگ ریاست جمهوری هدف از برگزاری این نشست را مشورت با رهبران جهادی و سیاسی در مورد مسایل مهم “امنیتی، دفاعی و مقابله با دشمن و تقویت بیشتر پروسه صلح خوانده است.”

در این نشست مشورتی که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد، در حدود 40 تن از بزرگان و رهبران سیاسی و جهادی افغانستان حضور داشته اند.

داکتر عبدالله رییس اجرایی، سرور دانش معاون ریاست جمهوری، محمد محقق معاون ریاست اجرایی، حامد کرزی رییس جمهوری پیشین، عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان، فضل هادی مسلم یار رییس مجلس سنا، محمد اکبری نماینده مجلس، صادق مدبر، گل آغا شیرزی، قاضی محمد امین وقاد، نعمت الله شهرانی و عبدالهادی ارغندیوال از جمله شرکت کنندگان در این نشست مشورتی بوده اند.

رییس جمهور اشرف غنی در دیدار با رهبران جهادی با اشاره به افزایش نا امنی ‌‌‌‌ها در افغانستان، همبستگی و وحدت قشر سیاسی، رهبران و شخصیت های ملی و جهادی را باعث ثبات افغانستان دانسته است.

ghani
محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی گفته است که “ما در جنگ با تروریزم منطقه ای و فرا منطقه ای قرار داریم و همیشه دشمنان مردم افغانستان تلاش کرده اند تا در میان قشر سیاسی تفرقه ایجاد کرده و وحدت ملی ما را خدشه دار نمایند.”

عبدالرب رسول سیاف نیز سرکوب دشمن و رسیدن به صلح را نیازمند اجماع سیاسی در کشور دانسته و افزوده که شهروندان افغان نیز باید برای مبارزه با دشمن بسیج شوند.

محمد کریم خلیلی معاون ارشد شورای صلح افغانستان نیز تامین صلح در این کشور را یگانه راه برون رفت از مشکلات فعلی دانسته است.

ریاست جمهوری از ادامه یافتن نشست های مشورتی با بزرگان سیاسی و جهادی افغان خبر داده است.

دیدگاه های متفاوت

افزایش نا امنی ها از شمال تا جنوب افغانستان علاوه بر اینکه به دخالت های پاکستان نسبت داده شده است، انتقاد هایی را متوجه رهبران سیاسی افغان نیز کرده است.

در دو سالی که از عمر حکومت وحدت ملی می گذرد بارها نمایندگان مجلس افزایش نا امنی ها را به اختلاف رهبران و بزرگان حکومتی نسبت داده اند.

امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی افغانستان معتقد است که دلیل اصلی افزایش ناامنی ها، نبود هماهنگی میان نیروهای نظامی و سیاسی افغانستان است.

saleh
امرالله صالح نبود هماهنگی میان سیاست مداران و نظامیان کشور را دلیل اصلی نا‌امنی ها می‌داند

آقای صالح با ذکر این که سیاستمداران افغان دیدگاه واحدی در مورد جنگ ندارند می افزاید ” گمشده ما نبود هماهنگی میان نیروهای امنیتی نیست چرا که آنها در سنگر ها با هم هماهنگ هستند.گمشده اصلی ما نبود هماهنگی میان سیاست مداران و نظامیان ماست.”

اجماع رهبران

به باور کارشناسان با آن که دولت افغانستان 15 سال گذشته را در جنگ با طالبان و سایر گروه های شورشی مسلح سپری کرده و در این راه هزینه های سنگین انسانی و مالی نیز پرداخته، اما هنوز میان سیاست مداران افغان دیدگاه واحدی در مورد ” دوست و دشمن” وجود ندارد.

با آن که به باور بیشتر مردم افغانستان و مسوولین حکومتی، طالبان و سایر گروه های تروریستی ابزار سیاست خارجی پاکستان هستند و برای تامین منافع  آن ها می جنگند، اما هر از گاهی در میان سیاستمداران افغان نظرات متفاوتی نیز شنیده شده است.

چندی قبل حامد کرزی رییس جمهوری پیشین در گفتگو با بی بی سی فارسی گفته بود که طالبان افغان هستند و حق دارند که بیایند و مناطقی را در کنترل شان بگیرند.

این گفته های حامد کرزی در میان مردم افغانستان به نوعی حمایت از گروه طالبان دانسته شد و انتقادهای زیادی را در فضای سیاسی و رسانه های اجتماعی کشور در پی داشت.

بسیاری از شهروندان نیز در اعتراض به این گفته های کرزی خواهان تغییر نام فرودگاه کابل شده بودند.

karzai
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان کنترول مناطی از این کشور را حق طالبان می‌داند

به تازگی جنرال چارلی کلیفلند سخنگوی نیروهای حمایت قاطع درکابل نیز با اشاره به افزایش نا امنی‌ها، مشکلات موجود در این ولایت‌ها را رهبری و مدیریت ضعیف شان دانسته است.

جنرال چارلی به خبرنگاران در کابل گفته است که ”چیزی را که ما دریافته‌ایم، مدیریت ضعیف است. زمانی که یک سرباز، نبودن قوای کمکی، غذا و نداشتن تجهیزات را می‌بیند با خود فکر می‌کند که با این شرایط چرا باید بجنگد؟”

علاوه بر این، برخی از نمایندگان مجلس افغانستان نیز ضعف مدیریت کلان سیاسی را از عوامل افزایش ناآرامی ها در این کشور می دانند.

صالح محمد سلجوقی نماینده مجلس امروز یکی از دلایل افزایش نا ‌امنی ‌‌‌های اخیر را ضعف مسولین و مدیران سیاسی کشور دانست. به گفته آقای سلجوقی “وضعیت فعلی امنیتی در کشور نشان می دهد که رهبری و مدیریت جنگ ناکام بوده است.”

نمایندگان مجلس می خواهند که مسوولین امنیتی افغانستان در این مجلس حضور یابند و در مورد استراتژی نظامی و امنیتی افغانستان به مردم و نمایندگان به صورت واضح پاسخ دهند.

محمد اکبری نماینده مجلس که در جلسه مشورتی ارگ حضور داشته است می گوید که یکی از محورهای اصلی گفتگوها، ضرورت اجماع سیاسی در افغانستان بود و تمامی شرکت کنندگان نیز بر ادامه یافتن جلسات مشورتی ریاست جمهوری با رهبران جهادی و سیاسی تاکید کرده اند.

parliamentarian
شرکت کنندگان جلسه اجماع سیاسی به شمول محمد اکبری، نماینده مجلس بر ادامه یافتن این جلسه تاکید کردند

این نماینده مجلس می ‌‌‌‌گوید که “اگر می خواهیم درعرصه نظامی موفقیتی داشته باشیم نیاز هست که جوانب سیاسی و بزرگان سیاسی کشور نیز اتحاد و همدلی داشته باشند تا این گونه بتوان برای رفع مشکلات سیاسی و نظامی موجود، میان نیروهای سیاسی و نظامی هماهنگی لازم را ایجاد کرد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *