جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

علاوه بر شمال؛ شورشیان مراکز شهرهای جنوب افغانستان را هدف قرار داده اند

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

مقامات وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده اند که در جریان جنگ قندوز که بیش از یک هفته به طول انجامیده، دست کم 314 شورشی کشته و 121 تن آن ها مجرح شده اند.

در کنار جنگ قندوز که هنوز هم عملیات جستجو و پاکسازی در اطراف آن همچنان ادامه دارد، گزارش ها از برخی ولایت های دیگر افغانستان نیز می رساند که آن ها به شدت نا امن شده و طالبان حملات شان را بر مراکز ولایت هایی مانند هلمند، فراه، فاریاب و ارزگان شدت بخشیده اند.

حالا که پس از 9 روز جنگ در قندوز وضعیت این شهر آرام شده است و مردم تا اندازه ای دوباره به زندگی عادی خود برگشته اند، شدت یافتن نا امنی ها در ولایت هایی مانند فراه و هلمند دو ولایت جنوبی افغانستان، نگاه ها را به جنوب این کشور معطوف ساخته است.

در این دو ولایت طالبان از مدت ها قبل حملات شان را گسترش داده اند اما نگرانی ها وقتی بیشتر شده است که در روزهای اخیر طالبان در نزدیکی شهر های فراه و لشکرگاه مرکز این دو ولایت دست به حملاتی گسترده زده اند.

security-forces-in-helmand
ولایات هلمند و فراه در جنوب افغانستان مورد تهاجم جدی طالبان قرار دارند

هلمند

ولایت جنوبی هلمند در طول 15 سال گذشته همواره از مناطق نا امن افغانستان بوده است که طالبان در بخش های مختلف آن حضور داشته و با نیروهای امنیتی این کشور می جنگند.

فعالیت گسترده طالبان در این ولایت همواره مایه نگرانی شهروندان افغان بوده است. در دو ماه اخیر نیز درگیری های شدید میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولسوالی ها و همچنین  در نزدیکی دروازه های ورودی شهر لشکر گاه وجود داشته است. هر چند که در اوج نگرانی ها از سقوط شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، نیروهای امنیتی توانسته اند تا کنون طالبان را از دروازه های شهر لشکرگاه دور نگه دارند اما این نگرانی ها همچنان باقی مانده است.

خبرها از هلمند حاکی از آن است که درگیری ها میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان در اطراف شهر لشکرگاه همچنان ادامه دارد. از مدتی قبل حملات طالبان به شهر لشکرگاه افزایش یافته است.

war-in-south
در روزهای گذشته نیروهای امنیتی افغان چندین حمله شدید طالبان را در شهر لشکرگاه دفع کرده اند

دفتر مطبوعاتی والی هلمند نیز در صفحه کاربری فیس بوک خود امروز از رسیدن نیروهای تازه نفس امنیتی از کابل و هرات به این شهر خبر داده است.

این دفترهمچنین از کشته شدن 7 طالب به شمول یک فرمانده این نیروها در حمله هوایی امروز نیروهای امنیتی خبر می دهد. گفته شده است که دو تن از طالبان در هنگام ماین گذاری، مورد حمله هوایی قرار گرفته و کشته شده اند.

والی هلمند روز گذشته هم از عقب راندن طالبان از دروازه های شهر لشکرگاه خبر داد و وضعیت امنیتی این شهر در کنترل نظامیان افغان دانست.

دیروز طالبان توانسته بودند به قسمت هایی از حوزه دوم امنیتی این شهر وارد شوند. شورشیان طالب با ورود به این منطقه یک حمله انتحاری انجام دادند که 14 کشته و زخمی بر جای گذاشت. اما پس از درگیری با نیروهای امنیتی دوباره به  عقب رانده شدند.

اوایل هفته گذشته نیز طالبان توانستد با حمله به دو ولسوالی ناوه و خانشین، این ولسوالی ها را از کنترل نیروهای دولتی افغان خارج کنند.

با افزایش حملات طالبان در هلمند، عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان و جنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای ناتو در این کشور در اوایل هفته جاری به این ولایت سفر کردند. این مقامات با حضور در لشکرگاه اطمینان دادند که این شهر سقوط نخواهد کرد.

mod
مقامات امنیتی افغان در سفر به هلمند اطیمنان دادند که این ولایت سقوط نخواهد کرد

چندی قبل سربازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) تفاوت میان میزان اعلام شده نیروهای امنیتی افغان و شمار واقعی آنها در مناطق مختلف افغانستان را سوال برانگیز خوانده بود.

سیگار گفته بود که” مقام ها در ولایت هلمند گفته اند حدود نیمی از نیروهایی که روی کاغذ هستند وجود فیزیکی ندارند.”

در همین حال گزارش هایی هم وجود دارد که حلقاتی در پاکستان تلاش دارند با تسلط یافتن طالبان در هلمند، این ولایت را مکانی مناسب برای انتقال شورای کویته بسازند. اقدامی که تاکنون محقق نشده است.

فراه

این ولایت هم از مدتی بدینسو در بدترین شرایط امنیتی و جنگی قرار دارد. جنگ در اطراف شهر فراه نیز از چندین روز گذشته به این سو به شدت ادامه دارد.

مقامات محلی فراه از نزدیک شدن طالبان به دروازه های این شهر خبر داده اند.

رسانه های محلی نیز امروز گزارش داده اند که منطقه دهک در شرق شهر فراه به دست طالبان افتاده است.

forces
گزارش ها حاکی از آن است که منطقه دهک در شرق شهر فراه امروز به دست طالبان سقوط کرده است

در همین حال، اعضای شورای ولایتی این ولایت گفته اند که ” اکنون جنگ در شهر فراه ادامه دارد و ساکنان این شهر سراسیمه در حال فرار هستند.”

اگر چه مقامات محلی در فراه از رسیدن نیروهای امنیتی کمکی به این شهر خبر می دهند و اوضاع امنیتی را بهتر توصیف کرده اند اما نگرانی ها از پیشروی طالبان همچنان باقی است.

فرید بختور رییس شورای ولایت فراه در گفتگو با رسانه های محلی از نزدیک شدن طالبان به شهر فراه خبر داده و گفته که این امر باعث شده تا تعدادی از مردم این شهر خانه های شان را ترک کرده و به ولایت های دیگری مانند هرات بروند.

نجیب الله نجیبی سخنگوی نیروهای ارتش در غرب افغانستان نیز از پیشروی نیروهای امنیتی افغان و عقب راندن طالبان در برخی مناطق این ولایت خبر داده و می گوید که در نتیجه این عملیات ها، بیش از 30 تن از مهاجمین طالبان کشته شده اند.

مقامات نظامی افغانستان در فراه گفته اند “نبردی که اکنون در فراه راه اندازی شده از سوی فرماندهان خارجی طالبان رهبری می شود.”

helmand
مقامات افغان می گویند که جنگ را در جنوب افغانستان فرماندهان خارجی طالبان رهبری می کنند

تروریزم منطقه ای

مقامات نظامی افغانستان در فراه در حالی از راه اندازی این جنگ از سوی رهبران خارجی طالبان خبر می دهند که روز گذشته سخنگویان ارگ ریاست جمهوری ، وزارت داخله و دفاع افغانستان نیز پاکستان را حامی گروه های تروریستی دانستند.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گروه‌های تروریستی را به عنوان ابزار سیاست خارجی پاکستان دانست که برای رسیدن به اهداف و منافع خود، ازاین گروه‌ها برعلیه کشورهای منطقه و بخصوص افغانستان استفاده می‌کند.

سخنگوی ریاست جمهوری با اشاره به این که جنگ فعلی در افغانستان بسیار پیچیده تر از آن است که در ظاهر دیده می‌شود گفت که “این جنگ، جنگی استخباراتی، منطقه‌یی و جنگ مافیای مواد مخدر است. دشمنان قسم خورده کشور، به اشاره رهبران بیرونی شان، در صدد گسترش وحشت و نا امنی هستند.”

spokesman
سخنگوی رییس جمهور افغانستان اعلام کرده که پاکستان پشت جنگ افغانستان است

در همین حال، محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع نیز تاکید کرد که افغانستان با دشمن بیرونی مواجه است. آقای رادمنش گفته است که ”هرگاه پاکستان به تعهداتی که به کشورهای منطقه و جهان در مورد مبارزه با گروه‌های تروریستی داده است، صادقانه عمل کند، از بین بردن این گروه‌ها در افغانستان نیز کاری ساده و ممکن خواهد بود.”

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله نیز افغانستان را درگیر جنگی سخت و پیچیده می‌داند. آقای صدیقی به خبرنگاران گفت که “در خط اول مبارزه با تروریزم منطقه‌یی و جهانی نیز، افغانستان قرار دارد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان