هفته خونین؛ جنگ جبهه ای در چندین ولایت افغانستان جریان دارد

ششمین روز جنگ قندوز سپری می شود. گزارش ها می رساند که هزاران شهروندان افغان مجبور به ترک خانه های شان شده اند. ده ها نفر در این جنگ کشته و زخمی شدند. بر اساس گزارش ها حدود دو صد نفر طالب در این جنگ کشته شده اند و شاید این آمار افزایش یابد. طالبان خانه ها، اموال و دکان های مردم را آتش زده اند. با وجود پشیروی جدی نیروهای امنیتی افغان، هنوز جنگجویان شورشیان، حضور گسترده در اطراف شهر به ویژه در جنوب شهر قندز دارند.

همزمان با جنگ قندوز، طالبان در ولایت های هلمند، فراه، بغلان، ننگرهار و چند نقطه دیگر افغانستان، حملات شان را بر مواضع نیروهای امنیتی شدت داده است. در هلمند دو ولسوالی به دست این گروه سقوط کرده است، هر چند ولسوالی ناوه پس از سقوط دوباره به دست نیروهای امنیتی افتاد؛ اما هنوز چند ولسوالی در این ولایت در کنترول طالبان قرار دارد.

اما آنچه در هفته گذشته، در حوزه امنیت در افغانستان رخ داد، احتمالن خیلی متفاوت تر از دیگر زمان ها بوده است. در هفته گذشته، وحشت ناشی از حملات طالبان در نقاط مختلف افغانستان، افغان ها را در داخل و خارج به شدت متاثر ساخته است.

taliban-in-kunduz
جنگجویان طالبان روز دو شنبه هفته پیش شهر قندوز را سقوط دادند

جنگ قندوز

جنگ میان طالبان و نیروهای امنیتی در شهر قندوز پس از شش روز، نیز ادامه دارد و تا هنوز نشانی از شکست طالبان دیده نمی‌شود و این گروه همچنان شبیه ارواج در درون خانه ها در شهر، حضور دارند. روز گذشته وزارت داخله افغانستان با انتشار اعلامیه مطبوعاتی اعلام داشت که نیروهای امنیتی از پنج شنبه شب، چند محله را در این شهر از تصرف گروه طالبان بیرون آورده و نبرد خانه به خانه نیروهای دولتی و طالبان همچنان ادامه دارد.

مقام های امنیتی گفته اند که تا اکنون نزدیک به 200 جنگجوی طالب و حدود بیست سرباز امنیتی در نبرد قندوز کشته شده اند. شمار دقیق تلفات غیر نظامیان که در این جنگ به شدت آسیب دیده اند، هنوز معلوم نیست. اما مقام های محلی در ولایت تخار دو روز پیش اعلام کردندکه در چهارمین روز جنگ در قندوز، حدود دو هزار خانواده بیجا شده قندوزی، به ولایت تخار رسیده اند. شبکه های اجتماعی نیز پر است از عکس اجساد غیر نظامیان که در هر گوشه‌ای افتاده و در میان آن کودکان شیرخوار و خردسال نیز دیده می شود.

جنگ کنونی در کندز بر علاوه خسارات مالی و جانی هنگفتی که به شهروندان این ولایت وارد کرده است، وضعیت رقت باری را نیز در پی داشته است. ادامه جنگ سبب شده است، بهای یک لتر تیل، به 100 افغانی، یک کیلوگاز به 120 افغانی و قرص نان خشک به 50 افغانی برسد. با این حال گزارش ها نشان می دهد که مردم باقی مانده در شهر و اطراف شهر، به شدت با کمبود مواد اولیه خوراکی و سوختی، از جمله برق مواجه اند.

kunduz-refugees
جنگ کنونی قندوز هزاران خانواده را از این شهر بیجا ساخته است

وضعیت جدی جنگی در قندوز سبب شد دو روز پیش، وزیر داخله نیز برای بررسی اوضاع این ولایت به قندوز سفر کند. آقای جاهد گفته است قندوز را دوباره از وجود طالبان پاک سازی خواهند کرد.

جنگ در هلمند

همزمان با حمله طالبان به شهر قندوز، این گروه در یک حمله غافل گیر کننده ولسوالی ناوه هلمند را نیز سقوط داده و فرمانده پولیس این ولسوالی را کشتند. هر چند ولسوالی ناوه دوباره به دست نیروهای امنیتی افغان افتاد، اما این گروه توانستند ولسوالی استراتژیک خان‌نشین که مسیر اصلی قاچاق مواد مخدر نیز محسوب می شود را سقوط دهند.

شب گذشته نیز گروه طالبان، حملات قدرت مندی را بر حوزه سوم شهر لشکرگاه راه اندازی کردند و توانستند پس از جنگ شدید، چهار پسته را در این منطقه از کنترول نیروهای امنیتی بیرون کنند، اما اکنون خبرنگاران محلی در هلمند می گویند، که نیروهای امنیتی دوباره توانسته اند، این پسته ها را از طالبان پس بگیرند.

taliban-in-helmand
هلمند از دو ماه به این طرف هدف حملات گسترده طالبان قرار داشته است

افزایش درگیری ها و سقوط چندین ولسوالی ولایت هلمند به دست طالبان و تشدید حملات جنگجویان این گروه بر حوزه های دوم، سوم و چهار شهر لشکرگاه، سبب شد که مقامات ارشد امنیتی از کابل به این ولایت سفر کنند. روز گذشته وزیر دفاع، معین ارشد امنیتی وزارت داخله و جان نیکولسن فرمانده نیروهای حمایت قاطع در افغانستان، به ولایت هلمند سفر کرده و به مردم اطمینان دادند که لشکرگاه به دست طالبان سقوط نخواهد کرد.

جنگ در زابل

روز جمعه شانزدهم میزان، طالبان در مناطق بارکزی و خارجوی، که میان قلات و ولسوالی شاه جوی زابل قرار دارد، بر شاهراه قندهار – کابل حمله کرده و این مسیر را به روی ترافیک بستند. جنگجویان طالبان ساعت ها مسیر عمومی را بند کرده و به تلاشی موترها ادامه دادند. قاری یوسف سخنگوی این گروه گفته بود، که آن ها بر دو کاروان اکمالاتی نیروهای امنیتی که به سوی هلمند و ارزگان در حرکت بودند، حمله کرده و خسارت های جدی به نیروهای امنیتی و این کاروان ها وارد کرده است.

اما نیروهای امنیتی حدود ساعات دو و سه پس از چاشت روز گذشته، موفق شدند این شاهراه را برای ترافیک باز کند و تا اکنون نیز گفته می شود عملیات های تصفیوی در اطراف این مناطق ادامه دارد.

taliban-patrol-kunduz
طالبان هر از گاهی به شاهراه ها حمله کرده و راه را به روی ترافیک مسدود می سازند

جنگ در میدان وردک

روز چهار شنبه 14 میزان گزارش شد که طالبان حدود 25 مسافر را از مسیر کابل – بامیان ربوده اند. مقام های محلی ولایت میدان وردک به رسانه ها گفته اند، که طالبان این مسافران را از منطقه نا امن ولسوالی جلریز ربوده اند و در باره آن ها اطلاعاتی در دست نیست. ولسوالی جلریز از نا امن ترین مناطق میدان وردک در همسایگی کابل است که به قبرستان و جاده مرگ شهرت یافته است. معمولن تمامی مسافرانی که در این مسیر ربوده و یا کشته می شوند، مربط به شهروندان مناطق مرکزی افغانستان می باشند.

چند روز پیش، غلام حسین ناصری نماینده میدان وردک در مجلس نمایندگان گفته بود، که در پانزده سال گذشته نزدیک به 130 نفر در این مسیر توسط طالبان سربریده و تیرباران شده اند.

دو هفته پیش نیز گروه طالبان 11 نفر را در این منطقه ربودند اما پس از دو روز هفت نفر آن ها را آزاد کردند و از سرنوشت چهار تن دیگر شان خبری در دست نیست.

taliban-in-afg
حملات طالبان در ماه های اخیر، بیشتر جبهه یی می باشد

جنگ در بغلان

در همسایگی ولایت جنگ زده قندوز، ولایت بغلان نیز در هفته گذشته آرام نبوده است. طالبان بامداد روز جمعه بر شهر پل‌خمری حمله کردند و یک پاسگاه نیروهای امنیتی را تصرف کردند. این حمله طالبان دو ساعت طول کشید و شماری از خانواده ها از محل جنگ، خانه های شان را ترک کردند.

همزمان با این حمله طالبان، جنگجویان این گروه در منطقه جرخسگ ولایت بغلان مرکزی، کاروان پولیس نظم عامه را هدف حمله قرار داده اند. در ویدیوی که طالبان در صفحات انترنتی شان نشر کرده اند و از سوی منابع معتبر صحت و سقم آن ها تایید نشده، موترهای اکمالاتی را نشان می دهند که در آتش می سوزد. گزارش شده که این کاروان اکمالاتی به سوی قندوز در حرکت بودند که هدف حمله طالبان قرار گرفت.

afghan-force
بغلان تبدیل به یکی از ولایت نا امن در یک سال اخیر شده است

جنگ در جوزجان

در هفته گذشته، یک فرمانده پولیس محلی با 30 سرباز تحت امرش در ولسوالی قوش تپه ولایت جوزجان به طالان پیوست. طالبان با پخش خبرنامه و تصاویر فرمانده ابراهیم، مدعی شد که این فرمانده پولیس محلی با تمام تجهیزات و یک رنجر پولیس دست از مخالفت کشیده و با طالبان یک جا شده است.

این فرمانده پولیس محلی، ده ها میل اسلحه سبک و سنگین را نیز به گروه طالبان تحویل داده و گفته که پس از این در مقابل نیروهای امنیتی به جنگ ادامه خواهد داد

مقام های محلی ولایت جوزجان پیوستن فرمانده ابراهیم به گروه طالبان را تأیید کرده اند. رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان گفته است که فرمانده ابراهیم، از پاسگاه امنیتی منطقه چقمه چقور، با 25 سرباز خود به طالبان پیوسته است.

taliban-train
طالبان اکنون در چندین ولایت افغانستان فعال و مصروف حمله به نیروهای امنیتی اند

جنگ در بادغیس

گزارش شده که در ولایت شمال غربی بادغیس، دست کم 48 سرباز پولیس سرحدی افغان همراه با فرمانده شان به گروه طالبان پیوسته اند. خالد صافی سخنگوی والی بادغیس گفته که از دو روز به این سو، در منطقه موریچاق ولسوالی بالامرغاب میان افراد طالبان و سربازان پولیس سرحدی جنگ جریان داشته و شام روز گذشته 16 میزان، 48 سرباز مربوط قلعه با تمام تجهیزات و سلاح های دست داشته شان، با طالبان یک جا شده اند.

فرمانده این گروه 48 نفری اکبر بای بوده است و اکنون نیروهای امنیتی ولایت بادغیس با آن ها تماسی ندارند. پیش از نیز طالبان دو پاسگاه امنیتی در این منطقه را تصرف کرده بودند. گزارش های نیز وجود دارد که در این پاسگاه ها حدود 65 سرباز سرحدی بودند که چند روز در محاصره شدید گروه طالبان قرار داشتند و همگی به این گروه تسلیم شده اند.

taliban-on-the-highways
ولایت های غربی و شمال غربی نیز در هفته گذشته به شدت نا امن شده اند

جنگ در ننگرهار

در ولایت شرقی ننگرهار نیز جنگ جریان دارد. فرماندهان ارتش در ولایت شرقی ننگرهار به رسانه ها گفته اند که 96 عضو گروه داعش در ولسوالی اچین ننگرهار را کشته اند. این حملات روز سه شنبه و سیزدهم میزان شروع شده و بیست و چهار ساعت ادامه یافته است.

بر اساس اظهارات مقام های امنیتی هفت مرکز مهم گروه داعش در این ولسوالی نابود شده است. این عملیات از سوی نیروهای خاص ارتش و پولیس راه اندازی شده است. ظاهرن این مراکز گروه داعش در مناطق پیخی، عبدالخیل، مامند، نرگوسی و تپه مزدکی ولسوالی اچین، هدف حمله نیروهای امنیتی افغانستان قرار گرفته است.

بر اساس گزارش ها، در میان کشته شدگان، جنگجویان خارجی نیز حضور داشته اند. در این عملیات، نیروهای خارجی نیز در کنار نیروهای افغان حضور داشته و تلفات نیز دیده اند. نیروهای حمایت قاطع در اعلامیه‌ای گفته اند که یک سرباز آنها پس از زخم برداشتن، جان داده است.

dais
دولت ادعا کرده است که به گروه داعش در ولایت ننگرهار ضربه جدی وارد کرده است

جنگ در فراه

در غرب افغانستان، گزارش ها از تهدید جدی به شهر فراه نیز حکایت دارد. برخی از اعضای شورای ولایتی فراه به رسانه ها گفته اند، امکان حملات شورشیان به فراه وجود دارد. هر چند والی فراه اطمینان می دهد که هیچ اتفاقی نمی افتد و آنها بر تمامی بخش های ولایت کنترول دارند، اما فرید بختور رییس شورای ولایتی فراه گفته است که جنگجویان خارجی و داخلی طالبان از ولایت های مختلف برای حمله بر ولایت فراه در اطراف این گرد آمده اند. رییس شورای ولایتی گفته باید به تهدیدهای امنیتی به فراه توجه جدی شود.

گزارش ها می رساند که اکثر راه های مواصلاتی به شهر و ولسوالی های ولایت فراه از سوی گروه طالبان کنترول می شود. مقام های امنیتی نیز حضور جنگجویان طالبان در ولایت فراه را تأیید می کنند. در همین حال گزارش های تازه می رساند که در نتیجه حمله هوایی نیروهای امنیتی افغان در ولایت فراه، نزدیک به هفتاد طالب مسلح کشته و زخمی شده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *