جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

جنگ در شهرها؛ استراتژی جدید طالبان در فصل جنگی 95 موفق نبوده است

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

گزارش ها می رساند که در سال جاری خورشیدی، طالبان بیشتر روی مراکز شهر تمرکز کرده اند. اخیرا، طالبان بر ولایات قندوز، هلمند و ارزگان و بغلان حمله کردند و تلاش نمودند تا مراکز این ولایات را سقوط دهند.

این تاکتیک طالبان جنگ را از حالت قبلی آن که بیشتر بر حملات پراکنده در نقاط دوردست متمرکز بود، به جنگ های جبهه ای تبدیل کرده است.

قندوز خط اول

جنگ در شهر قندوز وارد چهارمین روز خود شده است. طالبان بامداد روز دوشنبه با انجام حملاتی از چهار جهت، نیروهای امنیتی در قندوز را غافل گیر کرد. این گروه پس از سیزده ساعت جنگ، توانست کنترول مرکز شهر قندوز را برای ساعاتی در اختیار خود بگیرد.

هرچند اکنون شهر قندوز در کنترول نیروهای امنیتی است، اما گزارش های اخیر می رساند که طالبان توانسته اند دوباره ساختمان های برخی از نهادهای دولتی را تصروف کنند. این گروه در گوشه های شهر حضور دارند و جنگ را ادامه می دهند.

یوسف ایوبی رییس شورای ولایتی قندوز در گفتگو با خبرنامه از کمبود آب، نان و مواد غذایی در این شهر خبر داده و می‌گوید “اگر وضعیت به همین صورت ادامه یابد و توجهی صورت نگیرد، ممکن است یک فاجعه انسانی در این شهر روی دهد.”

kunduz-circle
جنگ هنوز در حومه های شهر قندوز در جریان است

به گفته آقای ایوبی جنگ در کوچه‌ها و سرک‌های این شهر، یک بار دیگر شدت یافته است و نیروهای امنیتی افغانستان، همچنان برای عقب راندن طالبان از مراکز شهر تلاش می‌کنند.

از بامداد روز یک‌شنبه جنگ در این شهر آغاز شد. طالبان در میان خانه های مردم سنگر گرفته اند و از مناطق مسکونی حملات شان را ادامه می دهند. این شیوه‌ای جنگی این گروه باعث شده تا حملات نیروهای امنیتی افغانستان برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مردم، با دقت بیشتری ادامه داشته باشد.

قندز یکی از ولایت های استراتژیک در شمال شرق افغانستان است و با ولایت‎های بغلان، تخار و سمنگان مرز مشترک دارد. با این وجود، ولایت قندوز، مسیری مناسب و استراتژیک برای نفوذ به سایر ولایت‌های شمالی افغانستان است.

افزایش نا امنی ها در سال های اخیر در قندوز، این نگرانی ها را دامن زده است که طالبان سعی دارند تا این ولایت را به تدریج، به پایگاهی برای قدرت و نفوذ خود در شمال افغانستان تبدیل نمایند. ظاهرن اکنون این ولایت، تبدیل به مهم‌ترین پایگاه گروه طالبان در شمال افغانستان شده است.

حضور مدارس متعددی دینی که بیشتر گفته می شود آموزش های افراطی می دهند، برگ برنده دیگر طالبان در این ولایت می‌باشند.

taliban
نیروهای امنیتی افغان توانستند کنترول خود بر شهر قندوز را حفظ نمایند

بعد از خروج نیروهای نظامی آلمان از این ولایت در سال 1392، نا امنی‌ها در قندوز به تدریج افزایش یافت تا جایی که شهر قندوز، سال گذشته به دست طالبان سقوط کرد. سقوط قندز به دست طالبان در سال گذشته، پیروزی بزرگی برای این گروه و شکست سنگین برای نیروهای امنیتی افغانستان قلمداد شده بود.

بغلان سنگر دوم

گزارش ها از بغلان می رساند که در بخش های از این ولایت نیز جنگ ها بالا گرفته است.

گزارش هایی هم وجود دارد که در بخش هایی از این ولایت مردم نیز آماده شده اند تا در کنار نیروهای امنیتی در مقابل طالبان بجنگند. ولسوالی دند غوری از ولسوالی های ناامن بغلان است که همواره شاهد جنگ میان طالبان و نیروهای دولتی افغانستان است. علاوه بر آن، طالبان سال گذشته توانستند برای مدتی یکی از بخش های شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان را تصرف کنند.

بر اساس گزارش ها، طالبان به خاطر این که روزانه کالاهای ترانزیتی و تجاری از مسیر این ولایت از شمال به جنوب و برعکس منتقل می شوند، به بغلان اهمیت جدی قایل اند.

خطوط انتقال برق وارداتی از شمال افغانستان به کابل و جنوب نیز از بخش هایی در همین ولایت عبور کرده است. زمستان سال گذشته طالبان پایه های برق را در منطقه دند شهاب الدین بغلان تخریب کرده و برق کابل را برای مدت حدود یک ماه قطع نمودند.

forces-on-the-road-in-baghlan
در بغلان، نیروهای مردمی در مقابل طالبان سلاح گرفته اند

هلمند پایگاه سنتی

شورشیان از حدود دو ماه پیش، حملات خود را بر هلمند آغاز کرده و برای تصرف مرکز این ولایت تلاش گسترده کردند. شورشیان حتی توانسته اند حوزه سوم شهر لشکرگاه مرکز ولایت را زیر کنترول خود در آورند.

حدود یک ماه قبل شورشیان برای مدتی شهر لشکرگاه را محاصره کرده بودند.

با این حال، نیروهای دولتی تا کنون توانسته اند از این شهر دفاع نمایند و محاصره شورشیان را بشکنند.

در همین حال، اخیرا گزارش شده است که شورشیان طالبان ولسوالی های ناوه و خانشین ولایت هلمند را سقوط داده اند.

نمایندگان هلمند در پارلمان در مورد افزایش حضور و فعالیت طالبان در این منطقه هشدار داده بودند اما طالبان در نیمه های یک شنبه شب هفته جاری، حمله گسترده ای را به ولسوالی ناوه در ولایت جنوبی هلمند آغاز کردند و توانستند بخش های زیادی از این ولسوالی را از کنترل دولت خارج سازند.

احمد شاه سالم فرمانده پلیس این ولسوالی نیز در همان روز توسط طالبان به قتل رسید.

Helmand
هلمند یکی از ولایاتی است که طالبان بیشترین فشار را بر گرفتن کنترول مرکز آن کرده اند

گزارش های وجود دارد که حلقاتی در پاکستان در تلاش اند تا هلمند را به عنوان مقر اصلی شورای کویته در آورند و این شورا را به داخل افغانستان منتقل نمایند؛ امری که تا هنوز شکست مواجه شده است.

تلاش برای ارزگان

همزمان با جنگ در این سه ولایت و نقاط دیگر افغانستان، طالبان با بسیج گسترده حملات وسیعی را بر ارزگان در یک ماه گذشته راه اندازی کردند.

این گروه با پیشروی جدی در بخشی از شهر ارزگان نفوذ نمودند اما با حمایت از قندهار و کابل، نیروهای امنیتی افغان توانستند حملات شورشیان را بر مرکز این ولایت دفع کنند.

حمله بر ارزگان در زمانی انجام شد که حکومت افغانستان در اوج تنش ها با اسلام آباد به سر می برد و رییس جمهور افغانستان در آستانه سفر به هند قرار داشت.

با آن که طالبان بسیج جدی را برای تصرف ارزگان انجام داده بودند، اما نتوانستند مرکز این شهر را حتی برای ساعاتی در دست بگیرند.

taliban-in-uruzgan
مرکز ارزگان یکی از مناطقی است که طالبان فشار زیادی را برای تصرف آن وارد نموده اند

فاز جدید جنگ

جنگ های جبهه ای طالبان و حملات گروهی این مجموعه بر مراکز شهرهای بزرگ در افغانستان بیان گر آن است که جنگ در این کشور وارد مرحله ای جدیدی شده است. به این جهت، به نظر می رسد که شورشیان در ماه های آینده فصل جاری جنگ و سال آینده، تنور جنگ افغانستان را شعله ورتر می سازند.

اما به گفته بسیاری از کارشناسان افغان، این فصل جنگی نشان داد که دولت افغانستان با وجود همه کاستی های خود در میدان های نبرد، شورشیان را در استراتژی بزرگ تصرف کلان شهرهای افغانستان ناکام ساخته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان