جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تقدیر از شغل شریف؛ 14 جایزه معتبر بین‌المللی و منطقه‌ای دنیای رسانه‌گری

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

در سال جاری، سه جایزه معتبر به خانواده رسانه گری افغانستان اهدا شده است. این جوایز به موبی گروپ به خاطر پوشش حرفه ای اخبار و رویداد ها و شجاعت در آزادی بیان در وضعیت جنگ زده شبیه افغانستان تعلق گرفته است. به این جهت، خبرنامه نگاهی کوتاهی به چهارده جایزه برتر انداخته که سالیانه برای خبرنگاران و رسانه ها در جهان داده می شود.

جایزه بین المللی «شجاعت در خبرنگاری»

این جایزه از طرف بنیاد بین المللی رسانه‌های زنان (IWMF) به خبرنگاران زن داده می شود که بخاطر پوشش های خبری، با چالش ها و تهدید های زیادی روبرو است. این جایزه برای تمام خبرنگاران زن در سراسر جهان قابل دسترس است و هر زن خبرنگار می تواند برای این جایزه ثبت‌نام کنند.

این جایزه در سال 2013 به خبرنگار زن افغان تعلق گرفت. بنياد بين‌المللی رسانه‌های زنان (IWMF)، جايزه “شجاعت در خبرنگاری” در سال ۲۰۱۳ميلادی را به نجيبه ايوبی،‌ ریيس گروه رسانه ای كليد اهدا کرد.

https://www.youtube.com/watch?v=UrMDMAdDilc

بنياد بين المللی رسانه های زنان،‌ در سال ۱۹۹۰ با هدف تقويت حضور زنان خبرنگار در رسانه های خبری جهان،‌ در شهر واشنگتن، آمريکا، توسط گروهی از زنان خبرنگار بنيادگذاشته شد.

 جوایز دارت برای بازتاب آشوب‌ها ( Dart Awards for Excellence in Coverage of Trauma )

این جایزه از سال 1994 به دقیق‌ترین، اخلاقی و حقیقی ترین گزارشی داده می‌شود که از رویداد های بحرانی و آسیب‌زا تهیه می‌شود و این گزارش تغییری را در زندگی مردم به وجود آورد.

برندگان این جایزه در سال گذشته‌ی میلادی
برندگان این جایزه در سال گذشته‌ی میلادی

جایزه خبرنگاری داده (data journalism award)

جایزه خبرنگاری داده به حمایت مالی شبکه‌ی جهانی ویراستاران (Global Editors Network) ایجاد شده است که کارهای بی نظیر را در بخش خبرنگاری اطلاعاتی در سراسر جهان تشخیص می دهد. این جایزه به داستان هایی داده می شود که به نوعی بالای اجتماع تاثیر داشته باشد و تحقیق آن بر اطلاعات استوار باشد.

media-award1
برندگان جایزه های خبرنگاری داده‌ها در سال 2016

جایزه DIG

جایزه DIG برای روزنامه نگاری برتر و ویدیوی تحقیقاتی سال می‌باشد که توسط Associazione DiG در جشنواره سالانه‌ی رسانه‌ای در شهر ریکشیون (Riccione) ساحل زیبای ریمینی ایتالیا داده می‌شود. این جایزه شامل دسته بندی های ویدیوهای کوتا، ویدیوهای بلند، تحقیق و اطلاعات می‌شود که جوایز آن از 1500 یورو شروع شده و تا 20 هزار یورو می‌رسد.

دو تن از برندگان جایزه‌ی دی آی جی در سال 2016 میلادی
دو تن از برندگان جایزه‌ی دی آی جی در سال 2016 میلادی

جایزه جهانی نور درخشان (Global Shining Light Award)

جایزه جهانی نور درخشان، جایزه دوساله از سوی شبکه‌ی خبرنگاری تحقیقی جهانی است که در کنفرانس خبرنگاری تحقیقی جهانی داده می‌شود.  این جایزه روزنامه‌نگاری تحقیقی به یک کشور‌در حال توسعه، کشوری در حال گذار و یاهم یک کشور که در معرض تهدید و یا در شرایط بحرانی قرار دارد، اهدا می‌شود.

مایوریکانیک خبرنگار تحقیقی از کشور فرانسه برنده‌ی این جایزه شده است
مایوریکانیک خبرنگار تحقیقی از کشور فرانسه برنده‌ی این جایزه (نور درخشان) در 2016 شده است

جایزه مراقبت صحی خبرنگاری برای برتری (Health Care Journalism Award for Excellence)

جایزه مراقبت صحی خبرنگاری، به بهترین گزارش رسانه‌ی چاپی، تصویری، و رسانه‌‌ی آنلاین که در بخش صحت نگاشته شده باشد، داده می‌شود. این جایزه توسط انجمن مراقبت‌کننده صحی خبرنگاران (Association of Health Care Journalists) وابسته به ایالات متحده، حمایت مالی می‌شود.

media-award11
جایزه مراقبت صحی خبرنگاری برای برتری

جایزه گزارشگران و ناشران تحقیقاتی (Investigative Reporters and Editors Award

جایزه گزارشگران و ناشران تحقیقاتی یکی از جایزه های رسانه‌ای است که سالانه به گزارشگران و سردبیران رسانه‌های مختلف چاپی، تصویری، شنیداری و آنلاین داده می‌شود. این جایزه توسط خبرنگاران و سردبیران تحقیقاتی ایالات متحده حمایت شده و کاندیدا شدن در آن برای تمام خبرنگاران در سراسر جهان آزاد می‌باشد.

مدال این جایزه
مدال این جایزه

جایز بین المللی کارپور چاندرا کولیش برای برتری رسانه‌های چاپی(Karpoor Chandra Kulish International Award for Excellence in Print Journalism)

 این جایزه بین المللی به برترین گزارش یک تیم از روزنامه‌نگاران داده می‌شود که برای کشف یک تخلف و هم‌چنان به بالا بردن کیفیت زندگی مردم کار می‌کنند. این جایزه توسط یک روزنامه بزرگ هندی حمایت می‌شود که جایزه برتر آن 11 هزار دالر امریکایی است.

نشان جایزه‌ی چاندری
نشان جایزه‌ی کارپور چاندرا کولیش

جایزه کورت اسکارک در خبرنگاری بین‌المللی (Kurt Schork Awards in International Journalism )

جایزه کورت اسکارک به گزارش‌‎دهی جسورانه از جنگ، فساد، جرم‌های حقوق بشری و سایر مسایل کلیدی اختصاص داده شده است. این جایزه شامل دو بخش می‌شود. بخش اولی به خبرنگار آزاد که خبرهای بین‌المللی را پوشش می‌هد و دیگر آن به گزارشگر که در کشور در حال توسعه یا در حال گذار می‌باشد، داده می‌شود.

اهدای جوایز کورت
اهدای جوایز کورت اسکارک در سال گذشته‌ی میلادی

جوایز یک جهان رسانه (One World Media Awards)

«جایزه‌های یک جهان رسانه» به عالی‌ترین پوشش از کشورهای در حال توسعه در مورد درک فرهنگی و هم‌چنان در مورد عدالت و انصاف در سراسر جهان داده می‌شود. این جایزه‌ها در بخش‌های چون گزارش‌دهی از فساد، حقوق زنان، پناهندگان و سایر مسایل مشابه، دسته‌بندی شده است.

جان سنو حامی جایزه‌ی «یک جهان رسانه» در برنامه‌ی اهدای این جایزه در سال 2016 میلادی
جان سنو حامی جایزه‌ی «یک جهان رسانه» در برنامه‌ی اهدای این جایزه در سال 2016 میلادی

جوایز خبرنگاری آنلاین (Online Journalism Awards)

جایزه‌های خبرنگاری آنلاین به بهترین‌های خبرنگاری بخش دیجیتالی در سراسر جهان اختصاص دارد. این جایزه توسط انجمن خبر آنلاین ایالات متحده (online News Association) برای نوآوری در خبرنگاری تحقیقی و خبرنگاری تحقیقی-اطلاعاتی داده می‌شود.

برنامه‌ی اعلام برندگان این جایزه در 2016
برنامه‌ی اعلام برندگان این جایزه در 2016

جایزه رسانه‌ای لورنزو ناتالی (The Lorenzo Natali Media Prize)

جایزه رسانه‌ای لورنزو ناتالی از جمله جوایز خبرنگاری است که از سوی کمیسیون اروپا ایجاد شده است. نامزدی در این جایزه برای تمام خبرنگاران‌حرفه‌ای که در رسانه‌های مختلف کار می‌کنند، آزاد می‌باشد. این جایزه توسط تیمی از داوران به یک خبرنگار حرفه‌ای و یک خبرنگار آماتور در کشورهای مانند، افریقا، جهان عرب، شرق میانه، آسیا، اقیانوسیه، امریکای لاتین و کارائیب داده می‌شود.

برنامه‌ی اهدای جوایز
برنامه‌ی اهدای جوایز لورنزو ناتالی در سال گذشته‌ی میلادی

جایزه «تراس» برای گزارش‌های تحقیقی (The TRACE Prize for Investigative Reporting)

جایزه تراس به گزارشی داده می‌شود که به منظور آوردن شفافیت در سیستم تجارت، فساد را در عرصه تجاری بر ملا کند. نامزدان این جایزه می‌تواند گزارشگر رسانه‌های چاپی، روزنامه‌نگار شهروندی و یا یک وبلاگ نویس از یک کشوری، باشند. مطالب که این ویژگی را داشته باشد، برای تایید باید در یک نشریه و یا هم در سایتی نشر شده باشد.

این جایزه دو برنده دارد که به هرکدام مصرف سفر تا دانشگاه کمبریج برای گرفتن جایزه و 10 هزار دالر جایزه نقدی داده می‌شود.

برنامه‌ی اهدای جایزه‌ی تراس در سال گذشته‌ی میلادی
برنامه‌ی اهدای جایزه‌ی تراس در سال 2016 میلادی

جایزه کیت ویب (Kate Webb prize)

جایزه کیت ویب یک جایزه منطقه‌ای می‌باشد که هرسال از سوی خبرگزاری فرانسه (AFP) و خانواده ویب (Webb family) به خبرنگاران، عکاسان و سردبیرانی رسانه‌های آسیایی داده می‌شود که از بخش‌های بحران‌زده و جنگی گزارش می‌دهند.

برنده این جایزه، امسال شبکه‌ی طلوع نیوز از افغانستان بود.

مسوولان خبرگزاری فرانسه این جایزه را به لطف‌الله نجفی‌زاده، رییس طلوع‌نیوز در هانگ کانگ اهداء کردند. آنان گفتند که این جایزه بخاطر پوشش نبردهای کندز و هلمند و نیز قربانیانی که تلویزیون‌های طلوع‌نیوز و طلوع در این راه، در حمله‌ی انتحاری پارسال دادند، داده شد.

این جایزه در سال گذشته‌ی میلادی به رسانه‌ی افغانی (طلوع نیوز) داده شد
این جایزه در سال گذشته‌ی میلادی به رسانه‌ی افغانی (طلوع نیوز) داده شد

آقای نجفی‌زاده گفته است که دریافت این جایزه‌ی معتبر، نمایانگر مهم‌بودن روزنامه‌نگاری افغانستان در سطح جهانی‌است.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان