جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

دستاوردهای بیشتر؛ سربازان افغان در تلاش تصفیه کل شهر قندوز

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

مقامات محلی در قندوز از ادامه جنگ در کوچه های این شهر خبر می دهند.

یوسف ایوبی رییس شورای ولایتی قندوز می گوید که جنگ های شدید کوچه به کوچه میان نیروهای امنیتی و طالبان در شهر قندز ادامه دارد.

آقای ایوبی در گفتگو با خبرنامه گفت که “در مناطق مختلف این شهر جنگ ادامه دارد و طالبان در برخی مناطق در خانه های مردم و بلند منزل ها جابجا شده اند و همچنان مقاومت می کنند.”

به گفته او از دیروز تا اکنون که جنگ در این شهر جریان دارد، ساکنان قندوز به آب، برق و مواد اولیه دسترسی کافی ندارند.

در اوضاع متشنج قندوز از میزان تلفات و خسارات اطلاع دقیقی در دست نیست. اما مقامات امنیتی از تلفات بالای طالبان در طی دو روز گذشته خبر می  دهند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی می گوید که در این نبردها 3 تن از نیروهای امنیتی کشته شده و 5 تن دیگر زخم برداشته اند. او تعداد کشته های مهاجمین مسلح را بیش از 30 تن اعلام کرد.

radmanesh
محمد رادمنش از سخنگویان وزارت دفاع افغانستان می گوید که وضعیت در قندوز بهتر شده است

به  گفته آقای رادمنش عملیات پاکسازی در مناطق مختلف شهر و اطراف شهر همچنان ادامه دارد.

سخنگوی والی قندوز نیز در گفتگو با خبرنامه از ادامه جنگ در این شهر و پیشروی نیروهای امنیتی در برخی مناطق خبر می دهد.

به گفته سید محمد دانش سخنگوی والی قندوز، اکنون در مناطقی مانند منطقه سه درک و چرخ آب جنگ میان نیروهای  امنیتی و طالبانی که مقاومت می کنند به شدت ادامه دارد.

دانش می گوید که در نقاطی که ساختمان های ولایت، قوماندانی امنیه، ریاست امنیت ملی و محکمه وجود دارد اوضاع عادی است و حملات طالبان بر این مناطق کاملا دفع شده است.

پیش از این صبج امروز سخنگویان نهاد های امنیتی افغانستان ازشکست طالبان و تسلط دوباره نیروهای امنیتی این کشور در برخی از مناطق شهر قندز خبر داده بودند.

سخنگویان وزارت های داخله و دفاع افغانستان در گفتگو با خبرنگاران گفتند که اوضاع امنیتی در این شهر نسبت به روز گذشته بهتر است و نیروهای افغان توانسته اند طالبان را در برخی  مناطق این شهر شکست دهند، اما عملیات این نیروها برای تصفیه کامل این شهر ادامه دارد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله گفته بود که “مناطق مربوط به حوزه های اول، دوم و سوم شهر قندوز به صورت کامل پاکسازی شده و تلفات سنگینی به دشمن وارد شده  است.”

security-forces-in-kunduz
عملیات نیروهای امنیتی افغان برای پاکسازی شهر قندز همچنان ادامه دارد

آقای صدیقی از ادامه درگیری ها در مناطقی مانند زاخیل، علی خیل، خاکنی، باغ شرکت و چرخ آب خبر داده بود.

از شب گذشته که نیروهای ویژه پلیس و اردوی ملی برای کمک به شهر قندوز وارد شدند، توانسته اند طالبان را از مناطقی مانند میدان اصلی این شهر که روز گذشته به دست طالبان افتاده بود، عقب برانند.

جنگجویان طالبان حوالی ساعت 3 بامداد روز دوشنبه دوازدهم میزان از چهار سمت به شهر قندز حملات شان را آغاز کردند. در جریان روز، درگیری شدیدی میان نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان ادامه داشت. طالبان حدود ساعت چهار بعد از ظهر موفق شدند چوک اصلی شهر قندز را در کنترول خود در آورند.

سقوط بخش های از شهر قندز به دست شورشیان، خبر ناگواری برای افغانستان در این روزهای حساس برای حکومت افغانستان پنداشته می شود؛ حکومتی که سران آن در بروکسل برای اشتراک در یکی از سرنوشت ساز ترین کنفرانس های سران کشورهای جهان در مودر افغانستان حضور داند و تصویری متفاوتی از این کشور ارائه می کنند.

security-forces
صبح امروز بخش های زیادی از شهر قندوز در کنترول نیروهای امنیتی افغان در آمده است

قدرت نمایی طالبان

این بار نخست نیست که بخش های از شهر قندز به دست طالبان افتاده بود. سال گذشته نیز شهر قندز برای چند روز به دست طالبان افتاد و این گروه خسارات جدی به شهروندان قندز وارد کرد. سقوط قندز در سال گذشته، لطمه جدی به حثیت سیاسی حکومت وحدت ملی که با دو رهبر اداره می شود، وارد کرد.

اوایل روز گذشته مقامات محلی و امنیتی در کابل به شمول سید محمد دانش سخنگوی والی قندز در گفتگو با خبرنامه، احتمال سقوط شهر قندز به دست طالبان را با قاطعیت رد کرده بودند. آقای دانش گفته بود که نیروهای امنیتی افغانستان توانسته اند حملات طالبان را در چندین منطقه دفع کنند و تنها در یک منطقه به نام زاخیل قدیم که نزدیک به حومه شهر است درگیری ها ادامه دارد.

آقای دانش به خبرنامه گفته بود که حملات نیروی هوایی افغان نیز علیه طالبان در برخی مناطق حومه این شهر، آغاز شده است.

طالبان پس از حمله بر شهر کندز، در میان خانه های مردم سنگر گرفتند تا روند جنگ را برای نیروهای امنیتی افغانستان سخت تر بسازند. استفاده از مردم غیر نظامی به عنوان سپر دفاعی و هدف قرار دادن نیروهای امنیتی افغانستان، تکنیک های است که از چند سال به این سو طالبان بدون در نظر گرفتن اعتراضات جهانی، از آن استفاده می کنند و اتفاقن این روش به این گروه کمک نیز کرده است.

sediq-sediqi
سخنگوی وزارت داخله می گوید که جنگ برای پاکسازی بخش های زیر کنترول طالبان در قندوز ادامه دارد

درکنار آقای دانش، معاون سخنگوی وزارت دفاع نیز پیش از ظهر روز گذشته به خبرنامه گفته بود، بیشتر از 20 جنجگوی طالبان را کشته اند. او تأکید کرده بود که نیروهای امنیتی توانسته در بیشتر قسمت های که جنگ در آن جریان دارد طالبان را سرکوب کند و گفته بود که تنها در یک نقطه که از آن به نام خاکوی یاد کرد بود، جنگ ادامه دارد.

آقای محمد رادمنش نیز اطمینان داده بود که نیروهای امنیتی با سرکوب جدی طالبان، نه تنها که توانسته است سقوط قندز جلوگیری کند، بلکه او وعده کرده بود که تا شام‌گاه روز گذشته  تمام نقاط شهر قندز از وجود طالبان تصفیه خواهد شد.

نادیده گرفتن قدرت طالبان

بارها اتفاق افتاده است که نقاطی از مناطق در حال جنگ طالبان در نتیجه بی توجهی نیروهای امنیتی به دست طالبان بیفتد. احتمالن سقوط کوتاه بخش های زیادی از شهر قندز نیز به همین دلیل صورت گرفته باشد.

خبرنگاران محلی در آخرین گزارش های خود در ظهر روز گذشته گفته بودند که پس از پیش روی طالبان در مرکز شهر، فرماندهی پولیس قندز همچنان در کنترول نیروهای امنیتی قرار داشته است. فرمانده پولیس و رییس امنیت ملی قندز از درون فرماندهی پولیس قندز در مقابل طالبان مقاومت می کردند.

Taliban-realm
طالبان از صبح روز گذشته حملات خود را بر شهر قندز آغاز کرده بودند

بخش های زیادی از شهر قندز در حالی برای بار دوم به دست طالبان سقوط کرد که نارضایتی های جدی علیه والی این ولایت وجود دارد. دو شب پیش اعضای شورای ولایتی قندز با هواخواهان شان علیه والی قندز دست به اعتراض زده و خواستار برکناری او شده بودند.

نارضایتی عمومی از حکومت

پس از سقوط قندز در سال گذشته، بارها گروه طالبان تلاش کردند دوباره کنترول مرکز این ولایت را به دست بگیرند؛ اما هر بار با رفتن جنرال مراد علی مراد از کابل، این گروه سرکوب شدند. تشدید جنگ در قندز، سبب شده بود که دو ماه پیش بلندپایه ترین هیات نظامی – امنیتی حکومت افغانستان به قندز سفر کنند. محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی همراه با وزرای دفاع و داخله و فرمانده کل نیروهای ماموریت حمایت قاطع، برای بررسی اوضاع شکننده قندز به این ولایت رفتند.

ظاهرن این سفرها از میزان بالای خطر طالبان در این ولایت استراتژیک شمالی خبر می داد. گزارش ها نیز همواره حاکی از شدت گرفتن جنگ و قدرت مند شدن طالبان در این ولایت بود.

با وجود بررسی اوضاع امنیتی این ولایت از سوی بلندپایه ترین مقام های حکومت افغانستان، باز هم بارها ولسوالی های این ولایت میان جنگجویان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان دست به دست شدند.

صبح روز گذشته نمایندگان شورای ولایتی قندز و نمایندگان این ولایت در مجلس نیز نسبت به سقوط مرکز این ولایت به دست طالبان هشدار داده بودند. عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نیز، از بدتر شدن اوضاع امنیتی در ولایت های مختلف از جمله قندز، ارزگان، و شاهراه های منتهی به مناطق مرکزی، انتقاد کرد و از حکومت خواست در این مورد توجه جدی داشته باشد.

اکنون کاربران صفحات اجتماعی یکی پی دیگری، از آنچه که آنها بی توجهی دولت عنوان می کنند به شدت انتقاد کرده و خواستار کمک فوری به شهروندان قندز و نیروهای امنیتی که درگیر جنگ اند، می باشند.

ibrahimi
نمایندگان مجلس افغانستان به شمول رییس این مجلس نسبت به وضعیت امنیتی در قندز ابراز نگرانی کرده اند

در خط آتش

روزنامه نیویورک تایمز صبح روز گذشته از قندز گزارش داده بود که غیرنظامیان افغان در خط نبرد گیر مانده اند. برخی از شهروندان قندز گفته اند که آنان به دستور مقامات امنیتی این ولایت در خانه‌های خود باقی مانده و زمینه فرار را ندارند.

در ماه آپریل امسال نیز قندز در آستانه سقوط قرار گرفت، اما نیروهای دولتی افغانستان توانستند شورشیان را از حومه شهر قندز شکست دهند.

علاوه بر جنگ در قندز، روز گذشته گزارش شده بود که ولسوالی ناوه ولایت هملند نیز به دست طالبان سقوط کرده است. جنگجویان طالبان موفق شدند این ولسوالی را بگیرند و فرمانده پولیس این ولسوالی را نیز بکشند.

kundoz
قندز از ولایت های استزاتژیک در شمال افغانستان است که مورد توجه شورشیان قرار دارد

اهمیت قندز

قندز یکی از ولایت های استراتژیک در شمال شرق افغانستان است. این ولایت با ولایت های بغلان، تخار و سمنگان مرز مشترک دارد. با این وجود این ولایت مسیری مناسب و استراتژیک برای نفوذ به سایر ولایت های شمالی افغانستان است.

حمله روز گذشته در این شهر، در حالی صورت می گیرد که طالبان در میزان سال گذشته نیز با حمله ای گسترده و غافل گیر کننده توانستند، این شهر را از کنترل نیروهای امنیتی افغانستان خارج کرده و به مدت ۳ روز در کنترل خود داشته باشند.

تصرف قندز در سال گذشته توسط طالبان، پیروزی بزرگی برای این گروه و شکست سنگین برای نیروهای امنیتی افغانستان قلمداد شده بود.

یکی از دلایل اهمیت قندز برای شورشیان، در نفوذ ایدئولوژیک آن ها در این ولایت نهفته است. سه سال قبل شبکه بی بی سی فارسی در گزارشی به بررسی مدارسی در این شهر پرداخته بود که در آن به دختران و پسران آموزش های افراطی و تندروانه داده می شود.

مختار پدرام همکار این گزارش بوده است.

این گزارش تکمیلی امروز بوده و گزارش های تکمیلی بعدی نیز با توجه به تحولات قندوز در پی می آید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان