جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
14 بازدید

قوماندان شمشیر؛ تشکیل نیروهای مسلح مردمی در کجاب بهسود

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

اخیرا شماری از مردم در ولایت میدان وردک در اعتراض به آنچه که گروگان گیری در مسیر ولسوالی جلریز گفته می شود، مسلح شده اند.

این نیروها اعلام کرده اند که یک خیزش مردمی می باشند و برای امنیت مناطق مرکزی مسلح شده اند.

فرمانده شمشیر فرمانده این گروه مسلح در منطقه کجاب ولسوالی بهسود یکی از دلایل روی آوردن به سلاح را در نبود امنیت در این مناطق می داند. او در گفتگو با خبرنامه گفت که “مردم ما در این مسیر امنیت ندارند.یا گروگان گرفته می شوند و یا کشته می شوند. در آخرین مورد هم 11 نفر دیگر در مسیر راه توسط طالبان از موترها پایین شده و به اسارت گرفته شده اند.”

14446189_594486690754744_8082247119841867038_n
فرمانده شمشیر مسولیت این نیروهای خیزش مردمی را دارد

او در عین حال از حکومت افغانستان خواست تا امنیت این منطقه را تامین کند. این فرمانده نیروهای خیزش مردمی تاکید کرد، تا زمانی که نیروهای حکومتی امنیت کامل این مناطق را نگیرند، این نیروهای مسلح در منطقه حضور خواهند داشت.

ولایت میدان وردک یکی از مناطق نا امن در افغانستان است که طالبان در آن حضور گسترده دارند.

در یکی از موارد که در سال گذشته رخ داد، افراد مسلح در ولسوالی سید آباد این ولایت 13 تن از مسافران را به قتل رساندند.

14432993_597379507132129_7916837908140296888_n
این نیروها اخیرا در منطقه کجاب ولسوالی بهسود گردهم آمده اند

جاده مرگ

در طول 15 سال گذشته از نا امنی ها در این ولایت و گروگان گرفته شدن مردم خبرهای زیادی منتشر شده است.

مسافران برای رفتن از کابل به سوی مناطق مرکزی باید از مسیری در میدان شهر عبور کنند. بسیاری از مردم مناطق مرکزی، به خاطر میزان بالای تهدیدهای امنیتی به جان شهروندان عادی، مسیر جلریز را جاده مرگ نامیده اند.

مناطق ناامن جلریز در حدود سیزده کیلومتر طول دارد و امنیت آن همواره مسئله مورد بحث بوده است.

taliban-in-jalrez
خیزش مردمی کجاب به خاطر گروگان گیری و قتل ها در مسیر جلریز ایجاد شده است

غلام حسین ناصری، عضو مجلس نمایندگان از میدان وردک به خبرنامه گفت که در 15 سال گذشته در مسیر شاهراه مناطق مرکزی – پایتخت 136 تن سر بریده شده اند.

این نماینده مجلس می گوید “تنها در سال 1392 در مسیر کابل – مناطق مرکزی 33 تن به شمول 3 زن به شکلی وحشیانه و فجیع شکنجه شده و سپس سر بریده شده اند.”

اعتراض های گسترده

ناآرامی ها در مسیرهای مناطق مرکزی افغانستان، همواره سبب اعتراض های گسترده شده است.

در سال 1387 خورشیدی، هزاران نفر از مردم کابل و مناطق مرکزی در اعتراض به حمله کوچی های مسلح با راه اندازی تظاهرات گسترده خواهان رسیدگی به نا امنی ها در مناطق مرکزی شدند.

%d8%b4%d8%a8%da%a9%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c
تظاهرات های گسترده ای در اعتراض به گروگان گیری ها در سال های گذشته در کابل انجام شده است

سال گذشته نیز در اعتراض به سر بریده شدن مسافران گروگان گرفته شده در ولایت زابل که در میان شان زنان و دختران نیز شامل بودند، تظاهراتی گسترده ای در کابل راه اندازی شد. در این تظاهرات نیز از دولت خواسته شد تا نسبت به تامین امنیت مناطق شان توجه شود.

تظاهرات جنبش روشنایی در کابل نیز یکی از بزرگترین اعتراض های مدنی و صلح آمیزی بود که توسط مردم و در اعتراض به  تغییر مسیر لین برق ازمناطق مرکزی انجام شد. اما این تظاهرات هدف حمله انتحاری قرار گرفت و در حدود 90 تن جان باختند.

با همه این اعتراضات تا کنون، وضعیت گروگان گیری ها در مناطق مرکزی افغانستان تغییر نکرده است.

spokesperson
امید میثم یکی از سخنگویان رییس اجرایی افغانستان گفته است که داکتر عبدالله به قضیه اخیر گروگان گیری در میدان وردک رسیدگی می کند

روز گذشته شماری از نمایندگان پارلمان در دیدار با داکتر عبدلله رییس اجرایی افغانستان خواستار پی گیری مسئله گروگان گیری اخیر در ولایت میدان وردک شدند.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرایی گفت که آقای عبدالله تاکید کرده که در زمینه حل مشکل نا امنی در شاهراه های منتهی به مناطق مرکزی شخصا رسیدگی می کند.

رییس مجلس نمایندگان افغانستان نیز در جلسه امروز این مجلس گفت که موضوع را با رییس جمهوری نیز در میان گذاشته است تا در این مورد رسیدگی سریع صورت بگیرد.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان