جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

عبور از بروکسل؛ بازگشت 80 هزار پناهجو چالش بزرگ دیگر افغانستان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مقامات افغان امروز اعلام کرده اند که مجبور به پذیرش بازگشت اجباری هشتاد هزار پناهجوی افغان از اروپا می باشند.

اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان در جلسه‌ی فوق العاده مجلس نمایندگان این کشور اعلام داشت که حکومت افغانستان به خاطر کمک های بین المللی مجبور به پذیرش بازگشت اجباری این پناهجویان افغان است. آقای حکیمی تاکید کرد که “اگر ما برای بازگشت مهاجران تعلل کنیم، هم کمک‌های که در کنفرانس بروکسل قرار است به افغانستان داده شود را از دست می‌دهیم و هم وضع پناه‌جویان افغان که شرایط پذیرش را در کشورهای اروپایی ندارند، بدتر می‌شود.”

afghans-abroad
قرار است هشتاد هزار پناهجو به افغانستان بازگشت داده شوند

عالمی بلخی، وزیر مهاجرین افغانستان نیز در این جلسه مشکلات مهاجرین افغان را یکی از چالش های داغ این کشور خواند و گفت تلاش دارد که به زودی چالش مهاجران و پناه‌جویان را به شمول بازگشت و اسکان آن ها، حل نماید.

آقای عالمی از بازگشت داوطلبانه 2000 پناه‌جو از آلمان در ماه های اخیر خبر داد. او گفت که روزانه از پاکستان و ایران نیز بیش از 6 هزار مهاجر به افغانستان باز می گردند.

کمک‌های کنفرانس بروکسل

قرار است که کنفرانس بروکسل چهار شنبه و پنچ‌شنبه این هفته در بلجیم برگزار شود و هیاتی که از افغانستان در آن شرکت خواهد کرد شامل مقام‌های ارشد حکومت افغانستان به شمول محمد اشرف غنی رییس جمهوری، عبدالله عبدالله رییس اجرایی، بانوی اول افغانستان، وزیر مالیه، وزیر خارجه و برخی از مقامات دیگر می شود.

hakimi-in-parliament
مقامات افغان می گویند که بدون موافقت با برنامه بازگشت اجباری پناهجویان از سوی اتحادیه اروپا، این اتحادیه کمک های خود را قطع می کرد

اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان تاکید کرد که قرار است در این کنفرانس  بیش از 3.5 میلیارد دالر کمک به صورت سالیانه تا 2020 میلادی برای افغانستان تعهد صورت گیرد.

چالش دیگر

در آستانه کنفرانس بروکسل، اتحادیه اروپا اعلام کرده در صورتی که دولت افغانستان حاضر به پذیرش بازگشت اجباری 80 هزار پناهجوی افغان نشود، کمک های خود را به این کشور قطع می‌کند.

بر اساس مدارکی که گاردین به آن دست یافته، اتحادیه اروپا در نظر دارد که در کنفرانس بروکسل که دو روز بعد برگزار می‌شود، بخشی عظیمی از کمک‌های خود را به مساله پذیرش بازگشت اجباری پناهجویان افغان از این اتحادیه مشروط سازد.

assylem-seeker
بازگشت اجباری پناهجویان افغان چالش کلان در برابر حکومت افغانستان پس از کنفرانس بروکسل پنداشته می شود

با این حال عالمی بلخی، وزیر مهاجرین افغانستان در پارلمان این کشور گفت که بر اساس جلسات و توافق‌نامه‌های متعدد که افغانستان با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی داشته، این کشور حاضر به پذیرفتن پناه‌جویانش شده است. اما به گفته او، به هیچ وجه بازگشت اجباری یکباره 80 هزار پناه‌جوی افغان در آن ذکر نشده و بالای آن توافق صورت نگرفته است.

در عین حال محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در سخنرانی که در مراسم امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان داشت، گفت که حکومت افغانستان برای حل این چالش تلاش می‌کند.

آقای غنی گفت که ملت افغانستان زمانی تکمیل می‌شود که مهاجران این کشور نیز با آنان بپیوندند. او در ادامه افزود که “ما همین نانی که داریم، با مهاجرین خود نیم می‌کینم”

the-refugees
حکومت افغانستان اعلام کرده که برای بازگشت این پناهجویان بر اساس یک برنامه زمانی آماده است

عذر غیرموجه

 اتحادیه اروپا می‎خواهد، بر اساس استراتژی جدیدی که در باره کشورهای فقیر جهان روی دست گرفته، این تعداد افغانان مهاجر غیرقانونی را دوباره به افغانستان بازگرداند.

روزنامه گاردین نوشته است که هشتاد هزار پناهجوی افغان در مجموع این اتحادیه شامل کسانی می‌شود که پذیرفته نشده اند. این استراتژی مشروط سازی کمک های مالی در بدل پذیرفتن مهاجرین، تنها به افغانستان خلاصه نمی شود. اتحادیه اروپا با ترکیه و شماری از کشورهای آفریقایی نیز چنین رویکردی را در پیش گرفته است.

با این وجود کشورهای مانند ترکیه پذیرفته اند که در برابر کمک شش ملیارد یوروی اتحادیه اروپا پناهجویان و مهاجران غیرقانونی را در این کشور جا دهد و برای جلوگیری از رفت و آمد آن‎ها کنترول در مرزهای این کشور را تحکیم نماید. به جز از ترکیه در فهرست اتحادیه اروپا دیگر کشورها مانند نایجر، ایتوپیا، لبنان و لیبیا نیز شامل است.

rabbani
وزیر خارجه افغانستان گفته است که حکومت افغانستان باید زمینه بازگشت پناهجویانی که اخراج می شوند را آماده سازد

از سوی هم صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان امروز گفت که اگر اخراج پناه‌جویان اجباری باشد، حکومت افغانستان باید زمینه بازگشت آنان را مهیا کند.

با این حال، مسوول سازمان مشورت و حمایت از مهاجران در افغانستان به گاردین گفته‎ که اکثر پناهجویانی که به افغانستان فرستاده می‎شوند، دوباره تلاش می‎کنند که این کشور را ترک کنند. زیرا، به گفته او شرایط زندگی در افغانستان خوب نبوده، امنیت تامین نیست و میزان بیکاری نیز بلند می‎باشد.

اما گاردین نوشته که در یاداشت‎های سری اتحادیه اورپا آمده است که این اتحادیه از وضعیت امنیتی روبه وخامت افغانستان آگاه است. آنان گفته اند که وضعیت افغانستان نسبت به هر زمانی دیگر بدتر شده و زندگی غیر نظامیان در این کشور با خطر روبرو می‎باشد. اما آنان تاکید کرده اند که هیچ عذری برای ماندن این پناهجویان پذیرفتنی نیست. آنان گفته اند که این ۸۰ هزار مهاجر افغان در یک زمان کوتاه از اتحادیه اروپا بازگشت داده می شوند.

با این وجود آقای ربانی نیز تاکید دارد که حکومت افغانستان توافق کرده است که تنها پناهجویانی از کشورهای اروپایی بازگشت داده شوند که طبق قانون حق دریافت پناهندگی را نداشته باشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان