افکار روشن؛ 4 الگوی جوان موفق معلول در افغانستان

توسطفریضه عالمی

مهر ۷, ۱۳۹۵ به روز رسانی : اسفند ۷, ۱۴۰۲ , , , , , , ,

لینا و لدا

لینا و لیدا دختران جوانی هستند که مادرزادی نابینا به دنیا آمده اند. آنان از لیسه مسلکی نابینایان کابل فارغ شده اند. اما پس از موفقیت در امتحان کانکور ویژه نابینایان، در دانشکده خبرنگاری دانشگاه قبول شدند.

حالا این دو بانوی جوان در دانشکده ی ژورنالیزم در دانشگاه کابل با محصلان که رنگ های بهار و خزان و زیبایی آسمان و زمین را دیده و با جنبه خوب و بد این دنیا آشنا هستند، زیر یک سقف درس می خوانند. آن ها به جای قلم و کاغذ از ضبط صدا برای یاداشت برداری شان در کلاس های درسی استفاده می کنند.

blind

این دو بانوی جوان آرزو دارند که در آینده خبرنگارانی خوبی این سرزمین شوند. آن ها دوست دارند با افرادی معلول کمک کنند و صدای درد و زندگی آن ها را بازتاب دهند.

عباس کریمی

عباس کریمی قهرمان شنای افغانستان شخصی که در رقابت های جهانی شنای معلولین که تحت عنوان “معلولیت ناتوانی نیست ” درشهراستانبول ترکیه برگزار گردیده بود ، در شنای 100 متر از رقیبان اش پیشی گرفته ومدال طلای مسابقات را برای افغانستان بدست اورد. او نه تها در این مسابقه بلکه در مسابقات داخلی نیز مدال های زیادی را کسب کرده است.

آقای کریمی دو دست ندارد و تنها با پای خود شنا می کند. این جوان افغان، یکی از ماهرترین شناگران جهان است.

swimmer

ربابه

ربابه دختری 16 ساله، متولد روستای “سبز دره ی” مالستان در ولایت غزنی است. او در یک خانواده فقیر 7 نفری به دنیا آمده و پدر اش نگهبان است.

ربابه محمدی دختری که از دست و پا فلج است. با دهن خود رسامی می کند. او با آن که معیوب است اما از آرزو های خود دست نکشیده. روبابه با دهنش رسامی می کند. او بیش از 50 اثر پنسیلی را خلق نموده از آن جمله 40 اثرش پیش خودش است و ده اثر دیگر را هدیه داده است. ربابه دوست دارد تابلوهای نقاشی اش را پیش خود نگهدارد، به کسی نفروشد و بتواند با این آثار نمایشگاه‌های خوب را نه تنها در افغانستان بلکه در کشورهای خارجی نیز برگزار نماید، تا به کسانی‌که معلولان را دست کم می‌گیرند، نشان دهد که آن ها توانمندی‌های خوبی دارند و معلولیت مانع رشد و شگوفایی استعدادهای انسان نمی گردد.

robaba-mohammadi

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *