جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

180 میگاوات برق آبی؛ سرمایه گذاری روی تولید انرژی بدیل، توسعه می یابد

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

دومین سرمایه گذاری بزرگ خصوصی روی انرژی بدیل در افغانستان انجام می شود.

یکی از شرکت های افغان از آمادگی ها و توافق برای 300 میلیون دالر سرمایه گذاری روی بند سروبی برای تولید برق خبر داده است. وزارت انرژی و آب افغانستان اعلام کرده که کار سروبی دوم توسط شرکت خصوصی الکوزی آغاز می شود.

امان الله غالب، معاون وزارت انرژی و آب افغانستان در گفتگو با خبرنامه ابراز داشت که این پروژه روز گذشته در جلسه‌ی شورای اقتصادی به ریاست رییس جمهور غنی مطرح شده و قرار است در آینده نزدیک تفاهم‌نامه ی آن منعقد شود.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان، با سرمایه‌گذاری روی این پروژه، حدود 180 میگاوات برق در افغانستان تولید خواهد شد.

meeting
مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که تطبیق این پروژه باعث تولید 180 میگاوات برق می‌شود

از سوی هم محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در جلسه‌ شورای اقتصادی این طرح را تایید کرده و گفته است که یک کمیته برای بررسی بازارهای مختلف بین المللی تولید برق نیز تعیین گردد.

تمرکز بر انرژی

اخیرا نقش بخش خصوصی در حوزه تولید انرژی در افغانستان پررنگ شده است. هفته‌ی گذشته قرارداد تولید ۵۰ میگاوات برق گازی میان شرکت خصوصی «غضنفر گروپ» و وزارت انرژی و آب افغانستان در کاخ سپیدار منعقد شد. این برق که از گاز شبرغان به دست خواهد آمد، تا دوسال آینده در اختیار وزارت انرژی افغانستان قرار خواهد گرفت.

روی این پروژه حدود ۷۵ میلیون دالر سرمایه‌گذاری می شود که حدود ۲۰ درصد آن توسط «آی اف پی» به عنوان قرضه به غضنفر گروپ پرداخت خواهد شد و بقیه آن توسط این شرکت سرمایه‌گذاری شده است.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان، کارهای مقدماتی این پروژه پیش از امضای قرارداد در دو سال گذشته تکمیل شده و با امضای این قرارداد کارهای عملی این پروژه آغاز خواهد شد.

agreement
هفته‌ی گذشته قرارداد تولید 50 میگاوات برق میان وزارت انرژی و آب افغانستان و یک شرکت خصوصی در کابل به امضا رسید

اکنون افغانستان ۱۴۰۰ میگاوات برق در اختیار دارد که از این مجموع، ۷۰ درصد آن برق وارداتی بوده و ۳۰ درصد دیگر آن برق تولیدی داخلی است؛ 30 درصد این برق حدود 350 میگاوات برق می‌شود که مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند، با اجرای برنامه‌های آنان تا پنج سال آینده این رقم به ۲۰۰۰ میگاوات برق افزایش خواهد یافت.

طرح پنچ‌ساله خودکفایی انرژی

طرح خودکفایی انرژی افغانستان اخیرا ترتیب و از سوی حکومت این کشور تایید شده است. اجرای این طرح در حدود ۶ میلیارد دالر نیاز دارد که به گفته‌‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب، افغانستان تنها ۱٫۵ میلیارد دالر را در اختیار دارد.

این مقام‌ها می‌گویند که آنان در حال بازاریابی هستند تا توجه بیشتر شرکت های خصوصی داخلی و خارجی را در حوزه سرمایه‌گذاری تولید انرژی در افغانستان جلب کنند. مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که آنان تلاش دارند تا ۴٫۵ میلیارد دالر دیگر مورد ضرورت سرمایه گذاری برای خودکفایی انرژی افغانستان را در نشست بروکسل به دست آورند.

برای این منظور حکومت افغانستان کنفرانسی را به خاطر جلب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی در بخش انرژی این کشور، روز های یکشنبه و دوشنبه هفته گذشته  در شهر دبی امارات متحده‌ی عربی برگزار کرده بود.

energy-1
افغانستان برای طرح پنج‌ساله خودکفایی انرژی اش بازاریابی می‌کند

این کنفرانس به همکاری اداره‌ی توسعه بین‌المللی ایالات متحده امریکا (USAID) برگزار شده بود که به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان، ۲۴۰ نماینده از مؤسسات و دونرهای مختلف و بانک انکشاف آسیایی نیز حضور داشت.

بصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب افغانستان در گفتگو با خبرنامه ابراز داشت که افغانستان در این کنفرانس بخاطر عملی ساختن طرح پنج ساله خودکفایی خود، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در این کشور برای دونرها و بخش خصوصی داخلی و خارجی معرفی کرده و این طرح مورد استقبال بسیاری از دونرهای خارجی قرار گرفته است.

ساخت اولین نیروگاه بادی و آفتابی

حکومت افغانستان حدود یک ماه پیش، اولین نیروگاه تولید برق خورشیدی و بادی را در ولایت هرات در غرب افغانستان آغاز کرد.

به گفته مقام های وزارت انرژی و آب افغانستان با آغاز تولید انرژی در این نیروگاه، وابستگی به برق وارداتی کاهش می یابد و بیشتر از ۱۵۰۰۰ نفر و ۱۰۰ کارگاه فنی و حرفه‌ای صاحب برق می‌شود.

energy-line-inauguration
گشایش اولین نیروگاه انرژی بادی و آفتابی در ولایت هرات

کار ساخت این نیروگاه در ماه مارچ سال ۲۰۱۷ میلادی تکمیل و در زمینی به مساحت چهار هکتار در ولسوالی گذره ساخته خواهد شد. در حال حاضر در سراسر افغانستان حدود ۶٫۷ میگاوات برق آفتابی تولید می‌شود.

تولید انرژی داخلی افغانستان

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که بخاطر افزایش تولید داخلی انرژی، آنان تصمیم دارند بیش از ۲۱ بند برق را نیز در افغانستان بسازند. بند سلما و بند کجکی از جمله بند‌های با ظرفیت بالای تولید انرژی در افغانستان است.

بند سلما که به منظور آبیاری و تولید انرژی ساخته شده، با ۱۰۷ متر ارتفاع و ۵۵۰ متر طول، ظرفیت ذخیره ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب را در ساحه‌ آبگیر پشت بند دارد.

این پروژه علاوه بر ظرفیت تولید ۴۲ مگاوات انرژی برق، در حدود ۸۰ هزار هکتار زمین زراعتی را در مناطق پایین دست بند سیرآب خواهد نمود. هزینه این پروژه که به حدود ۳۰۰ میلیون دالر می‌رسد، از سوی دولت هند تامین شده است.

inauguration
رییس جمهور غنی همراه با نارندرا مودی، نخست وزیر هند در افتتاح بند سلما در هرات

بند کجکی از پروژه های دیگر تولید انرژی در افغانستان می‌باشد که این پروژه شامل تولید ۱۰۰ میگاوات برق و همچنان افزایش ذخیره یک میلیارد متر مکعب آب می باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان