جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تروریزم دولتی؛ امریکا به اسلام آباد پشت می کند؟

خواندن 10 دقیقه
0
(0)

قانون گذاران امریکا در پی قرار دادن پاکستان، در لیست حامیان تروریستان هستند. دو تن از اعضای کنگره امریکا لایحه ای را به مجلس نمایندگان امریکا ارائه کرده اند که در آن گفته شده است پاکستان به عنوان دولت حامی تروریزم معرفی شود.

این قانون گذاران گفته اند، اکنون زمان آن رسیده است که به خاطر خیانت پاکستان، امریکا کمک های مالی به این کشور را به اسلام آباد متوقف سازد.

این قانون گذاران، لایحه ای را به مجلس ارائه کرده اند که در صورت پذیرش آن، پاکستان در زمره کشورهای حامی تروریسم معرفی خواهد شد. پاکستان از چندی به این سو زیر فشار کشورهای غربی قرار دارد که در صورت دست نکشیدن از حمایت از تروریزم، مانند کوریای جنوبی منزوی خواهد شد.

ghani and sharif
دولت افغانستان در تلاش است تا پاکستان را در سطح بین المللی به خاطر حمایت از تروریزم منزوی سازد

در سال های گذشته بارها گزارش های در مورد دست داشتن حلقه های در پاکستان در تمویل وحمایت از تروریزم در میان سیاست گران امریکایی مطرح بوده است. اما هیچ گاهی قصه تا این حد جدی نشده بود. حتا بارها کمک های چند میلیون دالری امریکا به پاکستان در پی این گزارش ها به تعلیق درآمد اما، دوباره مقامات پاکستانی با لابی گری های جدی تنش ها میان اسلام آباد و واشنگتن را رفع کرده و وضعیت را به حالت عادی در آورده است.

پاکستان حامی تروریزم

یک سال پیش رسانه پاکستانی و امریکا گزارش دادند که اداره بارک اوباما به دلیل موفق نبودن پاکستان در جنگ بر ضد شبکه حقانی که از عمده حمله کنندگان انتحاری و شورشی بر نیروهای خارجی در افغانستان شمرده می شود، بسته کمک های مالی خود به این کشور را قطع کرده است.

پرداخت بسته‌ی کمکی امریکا به پاکستان، در بدل آن اقدامات نظامی اسلام آباد می باشد که نیروهای نظامی امریکا را در افغانستان کمک کند. اکنون اگر قرار باشد این طرح اعضای مجلس نمایندگان امریکا مورد قبول کنگره آن کشور واقع شود، نه تنها که از کمک های مالی امریکا خبری نیست، بلکه این کشور در انزاوی جدی قرار خواهد گرفت.

طرح ای آر 6069 که پاکستان را به عنوان دولت حامی تروریزم معرفی می کند، توسط تیدپوی رییس کمیته فرعی تروریزم در مجلس نمایندگان و دانا روهاراباچر نماینده دموکرات ها در مجلس نمایندگان ترتیب و ارائه شده است.

اقای پوی گفته است که”از پناه دادن به اسامه بن لادن تا رابطه اش با شبکه حقانی نشان می‌دهد که شواهد کافی وجود دارد تا تعیین کنیم، پاکستان در کدام جانب در جنگ با ترور ایستاده است. این کشور مسلما با آمریکا نیست.”

بر اساس این لایحه، دولت اوباما مکلف به پاسخ دادن به این سوال است. رییس جهمور اوباما باید گزارشی را در عرض 90 روز از این لایحه در باره این‌که آیا پاکستان از تروریزم حمایت کرده است، بیرون دهد.

khalilzad
علاوه بر مقام های دولتی افغان یکی از افرادی که مواضع تند علیه سیاست های حمایتی پاکستان از طالبان دارد، زلمی خلیلزاد است

تیدپوی سناتور امریکایی در عین  حال گفته است که “30 روز پس از این گزارش، جان کری وزیر خارجه آمریکا باید در گزارش بعدی مشخص سازد که آیا تصمیمی مبنی بر اعلام پاکستان به عنوان حامی تروریزم دولتی گرفته شده و یا این که دلایل در باره این که چرا پاکستان شرایط حقوقی را برای این موضوع ندارد، نیز ارائه گردد.”

چند ماه پیش زلمی خلیلزاد سفیر سابق امریکا در افغانستان، عراق و سازمان ملل به بی بی سی گفته بود که پاکستان حامی تروریزم در منطقه است و این کشور باید به دادگاه بین المللی کشانده شود. آقای خلیلزاد در این گفتگوی خود تأکید کرده بود که تمامی گروه های که با حکومت افغانستان در جنگ اند، از سوی پاکستان حمایت می شوند.

او افزوده بود که دولت امریکا و به ویژه مجلس نمایندگان این کشور مطمئن شده که مراکز گروه طالبان و شبکه حقانی در خاک پاکستان است. آقای خلیلزاد از افغانستان نیز خواسته بود که شواهد و مدارک خود بر علیه پاکستان را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند.

در سال 2012 سازمان پیمان انتلانتیک شمالی ناتو نیز در گزارشی گفته بود که شورشیان طالبان در افغانستان از کمک مستقیم سازمان های امنیتی و اطلاعاتی پاکستان برخوردار می باشند. در این گزارش آمده بود که این حمایت ها از تروریستان رو به افزایش است.

گزارش ناتو بر اساس نتیجه بازجویی از چندهزار شورشی بازداشتی تهیه شده و در آن اشاره شده بود که رهبران ارشد طالبان در پاکستان زندگی می کنند.

terror attack
حمله خونین هفته گذشته تروریستان بر یکی از پایگاه های نظامی هند در کمشیر خشم سناتوران آمریکایی را برانگیخته و آنان خواستار انزوای پاکستان شده اند

افزایش فشارها بر پاکستان

فشارهای سیاسی بر پاکستان از زمانی بیشتر شد که این کشور به عنوان یک عضو تاثیرگذار گروه هماهنگی چهار جانبه صلح برای افغانستان، به تعهداتش در قبال تأمین صلح در افغانستان صادقانه عمل نکرد. همین مساله سبب شد که حکومت افغانستان، در روابط‌ اش با پاکستان تجدید نظر کند و وزارت خارجه این کشور به صراحت اعلام کند که اسلام آباد در سیاست هایش با افغانستان صادق نیست. روابطی که رییس جمهور افغانستان برای جلب توجه حکومت اسلام آباد حتا حاضر شد خود به دفتر کاری رییس ارتش پاکستان در راولپندی برود.

در یک سال اخیر، سیاست های مداخله گرانه پاکستان در جنوب آسیا بیشتر مورد بحث مجامع سیاسی و کشورها قرار گرفته است. به ویژه سیاست های این کشور در قبال افغانستان. اکنون روابط پاکستان و افغانستان در حد بسیار بالای از وخامت رسیده است.

با این حال، این تازه ترین مورد نیست که قانون گذاران امریکا، اسلام آباد را متهم به حمایت از تروریزم می کند. پیش از این نیز سناتور مت سامون، در سخنانی گفته بود، هرگاهی که امریکا به پاکستان پول و اسلحه کمک کرده است، پاکستان از آن‌ها برای به چالش کشیدن تلاش های استراتژیک و دیپلماتیک امریکا در منطقه استفاده کرده است.

آقای مت سامون در آن زمان در جلسه ویژه کمیته روابط خارجی سنای امریکا تأکید کرده بود که “به رغم کمک های بسیاری که ایالات متحده به پاکستان کرده است، ارتش و آی اس آی سازمان اطلاعاتی این کشور همچنان با گروه های تروریستی رابطه دارند.”

این در حالیست که مقام های پیشن استخباراتی افغانستان نیز بارها از موجودیت اسناد کافی برای این که نشان می دهد پاکستان از تروریستان حمایت می کند، صحبت کرده اند. هرچند اکنون دیگر این مساله در میان سیاست گران غیر استخباراتی و نظامی افغانستان نیز به یقین تبدیل شده است.

سه روز پیش، معاون دوم رییس جمهور با صراحت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به پاکستان تاخت و گفت که “ما بارها از همسایه خود پاکستان خواسته ایم تا پناهگاه های شناخته شده تروریست ها را از بین ببرد؛ اما متاسفانه هنوز هیچ تغییری را در وضعیت شاهد نبودیم.”

nato-vehicles
رییس کمیته فرعی تروریزم در مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که پاکستان در جنگ با ترور با آمریکا نبوده است

معاون دوم رییس جمهور از نمایندگان کشورهای جهان در سازمان ملل پرسید، که رهبران پیشین القاعده و طالبان در کجا اقامت داشتند و در کجا کشته شدند و همین اکنون رهبران طالبان و گروه حقانی در کجا هستند، تجهیز، آموزش و تمویل تروریستان در یک جنگ تمام عیار، از کجا و چگونه صورت می گیرد؟

بالا گرفتن تنش ها در جنوب آسیا

ظاهرن تنها افغانستان نیست که از سیاست های پاکستان به ستوه آمده است. هند همسایه جنوبی این کشور نیز همواره از سیاست های مداخله گرانه پاکستان در کشمیر و حمایت این کشور از هراس افگنانی که در خاک هندوستان دست به حمله می زنند بارها انتقاد کرده است.

یک شنبه هفته پیش، چند مهاجم به یک پاسگاه نیروهای هندی در کشمیر تحت کنترول هند حمله کرده و هجده سرباز هندی را کشتند. این حمله، پاکستان و هند را در یک موقعیت خطرناک شبه جنگی قرار داده است، زیرا ارتش هند از دوست این کشور خواسته که حملات متقابل مرزی را مد نظر قرار دهد. هند یک گروه پاکستانی را مسوول این حمله دانسته است. اتهامی که از سوی پاکستان رد شده است.

این طرف روابط افغانستان و پاکستان نیز به دلیل آنچه دست داشتن پاکستان در حمله های خونین تروریستی به ویژه در کابل دانسته می شود، به حد اکثر از وخامت خود رسیده است. رییس جمهور غنی در سفرش به هند در گفتگو با تلویزیون ان.دی هند گفته بود، که پاکستان برای یک جنگ اعلام شده با افغانستان نزدیک شده است.

رییس جمهور غنی در آن گفتگو تأکید کرده بود که “جنگ اعلام نشده پاکستان شدت می یابد و این جنگ دارد به یک جنگ اعلام شده بدل می شود. این مساله پیامد های منطقه‌یی و جهانی خواهد داشت”.

taliban-greating
پاکستان همواره به حمایت از طالبان در افغانستان متهم می شود

اما تنها این اتهامات از سوی دولت افغانستان بر پاکستان وارد نیست. پیش از این و پس از هر حمله خونین در کابل، رد پای تروریستان در مدارک نهادهای استخباراتی و کشفی افغانستان، به پاکستان رسیده است. تا جای که رییس جمهور به صورت جدی از پاکستان خواست، اگر با افغانستان صادق است، پناه‌گاهای تروریستان را در خاک خود هدف قرار دهد.

منزوی شدن پاکستان

با تغییر سیاست خارجی اسلام آباد-محور حکومت وحدت ملی افغانستان، رییس جمهور این کشور به صراحت اعلام کرده که به دنبال انزوای پاکستان در سطح بین المللی است.

از اوایل سال جاری میلادی زمانی که تلاش های گروه های چهارجانبه صلح به خاطر کارشکنی های پاکستان به نتیجه نیانجامید، حکومت افغانستان تلاش های را در راستای گفتمان انزوای پاکستان مطرح کرد.

حدود پنج ماه قبل، یکی از سخنگویان رییس جمهور افغانستان در مصاحبه با رسانه ها به صورت واضح از تلاش های جدی حکومت افغانستان برای انزوای پاکستان در سطح بین المللی خبر داد. دواخان مینه پال یکی از سخنگویان رییس جمهور افغانستان گفت که کشورش تلاش های گسترده ی دیپلماتیک را برای به انزوا کشیدن پاکستان در سطح بین المللی آغاز کرده است.

پس از آن در ماه های گذشته، دوستان نزدیک اشرف غنی در آمریکا به شمول زلمی خلیل زاد مواضع تند ضد پاکستانی را در رسانه های غربی و در کنگره آمریکا اتخاذ کرده و خواهان انزوای پاکستان در محافل بین المللی شده است. آقای خلیل زاد یکی از حامیان جدی و قدرتمند داعیه به انزوا راندن پاکستان محمد اشرف غنی بوده است.

ghani-giving-speech
رییس جمهور افغانستان از اوایل سال جاری میلادی سیاست تلاش برای منزوی سازی پاکستان را به شدت دنبال می کند

همزمان با این آقای غنی نیز به صراحت در موارد متعدد از سیاست خارجی در انزوا راندن پاکستان سخن گفته است. اخیرا در هند، رییس جمهور افغانستان در مصاحبه ی با یکی از شبکه های تلویزیونی آن کشور اعلام داشته کسانی را که به ترور چشمک می زنند منزوی سازید؛ اشاره ی که به صورت غیر مستقیم به پاکستان بر می گردد.

با آن که سیاست فشار بر پاکستان و به انزوا راندن آن کشور از سوی کابل به صورت جدی دنبال می شود، اما ظاهرا پاکستان ناامید از غرب به سوی چین و روسیه دست دراز کرده و تلاش دارد تا همکاران نزدیکی دیگری را برای حفظ قدرت خود در جنوب آسیا تعریف کند.

به گزارش برخی از رسانه ها، پاکستان در تازه ترین اقدام دوستانه با روسیه، یکی از کم سابقه ترین مانورهای نظامی مشترک ارتش دو کشور را در خاک خود برگزار می کند. گزارش شده است که اولین مجموعه از نیروهای نظامی روس به خاطر انجام این آزمایش مشترک وارد پاکستان شده است.

با این همه این اقدامات، به نظر می رسد محمد اشرف غنی با در پیش گرفتن رویکرد نزدیکی فراوان با واشنگتن، تا حدی پاکستان را به عنوان حامی گروهای تروریستی فعال در افغانستان زیر فشار جدی افکار عمومی و سیاست مداران برجسته آمریکایی قرار داده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان