نمایشگاه فرهنگی راه ابریشم؛ گنسوی چین و بامیان افغانستان خواهر خوانده شدند

اولین نمایشگاه بین المللی فرهنگی راه ابریشم با حضور مقام‌های حکومت افغانستان در شهر دون‌هوانگ چین گشایش یافت.

در حاشیه این نمایشگاه، “تفاهم‌نامه خواهر خواندگی” بین ولایت بامیان افغانستان و ولایت گنسوی چین میان مقام‌های این دو کشور به امضا رسید. دلیل امضای این تفاهم‌نامه ارتباط فرهنگی و تاریخی بین افغانستان و چین و مشترکات آثار باستانی دوران بودیزم در دو ولایت بامیان افغانستان و ولایت گنسوی چین و همچنان محوری بودن نقش افغانستان در راه ابریشم خوانده شده است.

از جانب افغانستان جانان موسی‌زی، سفیر افغانستان مقیم بیجینگ و از جانب چین رییس روابط خارجی ولایت گنسو در شهر تاریخی و فرهنگی دون‌هوانگ و در محل برگزاری نمایشگاه مذکور، این تفاهم نامه را امضا کردند.

shaking-hands
معاون رییس اجرایی افغانستان در راس هیئتی برای شرکت در نمایشگاه فرهنگی راه ابریشم شرکت کرده است

از سوی هم در دیدار‌های خانم لیو یاندونگ، معاون صدر اعظم چین و محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی حکومت افغانستان در حاشیه‌های این نمایشگاه هر دو جانب ابراز امیدواری کرده اند که میان ولایت بلخ افغانستان و ولایت جیانگ‌سوی چین که دو مبدا اتصال قطار راه آهن میان این دو کشور می‌باشد، نیز در آینده تفاهم‌نامه خواهر خواندگی به امضا رسانده شود.

محمد محقق معاون ریاست اجرایی افغانستان گفته است که “افغانستان از جمله اولین کشورهایی بود که از طرح تاریخی و ابتکار “شی جینپینگ” رئیس جمهور جمهوری چین مبنی بر احداث پروژه بزرگ راه ابریشم و کمربند اقتصادی استقبال نموده است که این طرح نه تنها باعث رشد و شکوفایی اقتصادی خواهد شد بلکه برای تحکیم صلح و ثبات منطقه ای نیز حایز اهمیت می باشد”

این مقام افغان گفته است، راه ابریشم تاریخی که بیش از دوهزار سال کاروان های کالای تجارتی چین را به افغانستان، غرب آسیا، اروپا و برعکس آن انتقال می داد بر علاوه اهمیت اقتصادی، نقطه اتصال تمدنهای شرق و غرب نیز بوده است.

talks
در این مراسم بامیان و گینسوی چین خواهرخوانده اعلام شدند

گسترش روابط افغانستان و چین

روابط اقتصادی افغانستان با همسایه‌ی شمال شرقی‌اش چین به صورت فزاینده در حال گسترش است. یکی از محورهای سفر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان در ماه ثور سال جاری خورشیدی به چین نیز تشویق این کشور برای افزایش سرمایه‌گذاری در افغانستان و هم‌چنان تسهیل روابط تجاری میان دو کشور خوانده شده بود.

چین در سال گذشته میلادی افزون‌ بر تعقیب منافع اقتصادی خود در افغانستان، در حوزه‌های امنیتی نیز دو گام بزرگ برداشته است. به این جهت، برخی از آگاهان با توجه به این دو اقدام امنیتی پکن، باور دارند که نگاه اقتصادی محض چین به افغانستان در حال تغییر به نگاه اقتصادی-امنیتی است.

در این راستا، پس از آن که گروه چهارجانبه صلح شکل گرفت، چین در کنار آمریکا به عنوان یکی از ناظران بزرگ این گفت‌وگوها حضور یافت. حضور چین در این گفت‌وگوها یکی از اولین گام‌های آن کشور در حوزه مسایل امینتی افغانستان پنداشته می‌شود.

gifted
محمد محمقق از طرح راه ابریشم که ابتکار چین است استقبال کرد و گفت که افغانستان از آن حمایت کرده است

علاوه‌بر آن در ماه مارچ سال جاری میلادی، اولین هیأت بلندپایه نظامی چین سفری را به افغانستان انجام داد که در جریان آن تعهد کمک ۷۲ میلیون دالری را نیز در عرصه‌های نظامی- امنیتی به این کشور کرد. این هیأت را رییس ستاد مشترک ارتش چین رهبری می‌کرد.

با توجه به این موارد، گمانه‌زنی‌های بزرگی در واشنگتن و کشورهای دیگر نسبت به نگاه امنیتی چین و توجه بیش‌تر آن کشور به افغانستان مطرح شده است و در برخی موارد، محافل غیردولتی در واشنگتن نسبت به این تغییر دیدگاه پکن در حوزه افغانستان ابراز نگرانیکرده‌اند.

agreement
خواهرخواندگی دو ولایت افغانستان و چین میان سفیر افغانستان در بجینگ و یکی از مسولان چینی امضا شد

رسیدن اولین قطار تجارتی چین به افغانستان

اولین محموله کالاهای بازرگانان افغان از طریق خط آهن ویژه چین-افغانستان در ماه سنبله سال جاری خورشیدی به افغانستان رسید. مسیر این قطار از شهر هایمن ایالات سینکیانگ چین به شهر مرزی حیرتان در شمال افغانستان است.

این قطار با عبور از قزاقستان و ازبکستان، به خط آهن زون شمال افغانستان که حدود ۷۵ کیلومتر طول دارد، می رسد. این خط آهن، اولین خط ویژه حمل و نقل کالا با هدف انتقال مستقیم اجناس بازرگانی چین به افغانستان و صادرات کالاهای افغانی به چین می باشد.

china-flags
چین و افغانستان در زمان حکومت وحدت ملی روابط خود را افزایش داده است

از طریق این راه آهن، هر ماه دو بار کانتینرهای حامل کالاهای تجاری تاجران افغان به حجم ۴۵ فوت به وزن ۲۹ تن و ۴۰ فوت به وزن ۲۶ تن از ایستگاه شهر هایمن چین به بندرحیرتان افغانستان حمل‌ می‌شود.

در همین حال مقام ها در وزارت تجارت افغانستان پیش بینی کرده اند که با آغاز فعالیت این خط آهن مستقیم و ویژه، صادرات افغانستان حدود ۲۰ درصد افزایش یابد.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *