جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
22 بازدید

زنان مبارز؛ 4 بانوی جنگی و فرهنگی در 4 ولایت افغانستان

خواندن 3 دقیقه
1.5
(2)

عمه سکینه 

عمه سکینه زن فعال و یکی از چهره‌های فعال فرهنگی و آموزشی در ولایت هرات می باشد که در هفته اخیر پس از 80 سال زندگی و تلاش در این ولایت چشم از جهان فروبست و در محله «سلطان آغا» در هرات به خاک سپرده شد. این بانوی هراتی، در بخش آموزش دختران، پسران و زنان فعالیت‌های زیادی را از زمان حضور شوروی سابق تا کنون انجام داده است. او در دوره های جنگ توانسته از قریه و مردم اش دفاع نماید و در زمان صلح، مردم محل را در حل منازعات و اختلافات خانوادگی و شخصی کمک می کرد. عمه سکینه سرپرستی مسجد «حضرت زینب» را نیز برعهده داشته است. این بانوی هراتی پیش از این جایزه‌های زیادی را از آن خود کرده بود. وی برای جایزه صلح نوبل نیز کاندید شده بود. یکی از محله های پر جمعیت شهر هرات را نیز از سوی مردم این شهر به نام عمه سکینه مسما شده است

the-old-amma
این خانم هراتی کاندیدای جایزه صلح نوبل نیز شده بود

قومندان کفتر

بی بی عایشه مشهور به قومندان کفتر پس از سرنگونی دولت دکتر نجیب الله  و پس از آن در زمان حاکمیت طالبان، ساکن قریه توری اطراف ولسوالی نهرین ولایت بغلان بوده است.  او به ویژه در زمان طالبان از فرماندهان جهادی حزب جمعیت اسلامی بود که علیه طالبان جنگید. این زن بغلانی، در دوران جنگ علیه طالبان، فرماندهی گروهی از نیروهای مسلح را برعهده داشت. گزارش شده که روابط این فرمانده با دولت مرکزی افغانستان حسنه بوده و تا کنون او در مناطق تحت کنترول خود علیه شورشیان طالبان مقاومت نموده و از حاکمیت دولتی حمایت می نماید. این فرمانده در چند لوی جرگه که پس از سقوط طالبان و در جریان حاکمیت حکومت های حامد کرزی برگزار شده بود یکی از نمایندگان مردم بود. در عین حال او پیشنهاد ریاست امور زنان ولایت بغلان را نیز نپذیرفته است.

commander
قوماندان کفتر از فرماندهان نامی در شمال افغانستان است

ریزه گل

reza-gul
ریزه گل به خاطر انتقام جویی از طالبان در ولایت فراه در غرب افغانستان مشهور شد

ریزه گل یکی از زنان دیگری است که نام او در مبارزات علیه شورشی گری برجسته است. این خانم فراهی در پی انتقام پسرش در افغانستان مشهور شد. او پس از کشته شدن پسرش به دست طالبان همراه با عروس و دختر خود در پی انتقام طالبان برآمد و گزارش شده است که 25 تن از شورشیان طالبان را کشته و 5 تن دیگر آنان را زخمی نمود.

در پی رشادت های این بانوی افغان، حکومت افغانستان به صورت گسترده از او تقدیر نمود.

the-family
این خانم افغان توانست 30 تن از شورشیان را کشته و مجروح نماید

آغه صادق

آغه صادق نیز یکی از زنان فعال و مبارز افغانستان است. آغی صادق در ولایت دایکندی در ولسوالی تخت بندر زندگی می کند. او در حوضه های علمی- اجتماعی و فرهنگی در این ولایت فعالیت می کند. او در دوران جنگ ها علیه طالبان توانست از منطقه و مردم اش دفاع نماید. او کورس های را برای بلند بردن سطع آگاهی زنان قریه اش دایر کرده است. اکنون یکی از فعالیت این خانم در دای کندی کمک به حل منازعات و مشکلات اجتماعی ولسوالی تخت بندر است. او با نیروهای مسلح خود از این ولسوالی دفاع می کند و طالبان تا کنون نتوانسته اند به ولسوالی تحت کنترول این خانم راه یابند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان