در راه بروکسل؛ جزئیات 8 گانه اظهارات وزیر مالیه افغانستان در ولسی جرگه

قرار است در دو هفته آینده، کنفرانس بروکسل برای افغانستان دایر شود. در این کنفرانس جامعه بین المللی برای چهار سال آینده افغانستان تعهدات مالی مشخصی را انجام می دهد.

وزیر مالیه افغانستان که مسوول آمادگی ها برای این کنفرانس بوده و در جریان یک سال گذشته با جامعه بین المللی در این حوزه همکاری کرده، امروز در پارلمان افغانستان از میزان آمادگی برای حضور در بروکسل، نتایج آمادگی ها و برنامه های بزرگی را که حکومت افغانستان برای چهار سال آینده به جامعه بین المللی ارائه می کند، سخن گفت.

hakimi-in-parliament
اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان امروز در ولسی جرگه از پایان آمادگی ها برای کنفرانس بروکسل خبر داد

1- در کنفرانس بروکسل نمایندگان 75 کشور و در سطح وزرای خارجه و 30 نهاد بین المللی شرکت می کنند. این کنفرانس در ادامه کنفرانس های توکیو و لندن برگزار می شود و هدف آن جلب کمک های بین المللی برای چهار سال آینده افغانستان و انجام مجموعه ای از تعهدات دو جانبه حکومت افغانستان و جامعه بین المللی می باشد.

2- علاوه بر نشست های اصلی دو نشست فرعی جدی روی موضوعات برابری جنسیتی ( جندر) و همکاری های منطقه ای در این کنفرانس برگزار می شود. در این دو نشست روی حقوق زنان و مسائل حقوق بشری و تطبیق قطع نامه 1325 سازمان ملل در حوزه زنان، توانمندی اقتصادی زنان و دورنمای فعالیت ها در حوزه زنان بررسی می گردد و علاوه برآن در حوزه همکاری های منطقه ای برنامه زیربنایی ملی افغانستان ارائه می شود که در قالب آن برای ایجاد اجماع منطقه ای روی برنامه های بزرگ توسعه زیربنایی در افغانستان تمرکز می گردد.

tokyo-conferance
کنفرانس بروکسل در ادامه کنفرانس های توکیو و جاپان انجام می شود

3- حکومت افغانستان پنج سند و طرح مهم را در کنفرانس بروکسل ارائه می کند. چهار طرح آن که دارای اولویت اساسی می باشد شامل پیش نویس برنامه ملی میثاق شهروندی، برنامه ملی توانمندسازی اقتصادی زنان، برنامه ملی شهری و برنامه ملی توسعه زیربنایی می شود. این برنامه ها بخش زیربناسازی، عرضه خدمات اساسی در روستاها و شهرها، ساخت و ساز و تهیه مسکن و حکومت داری شهری را زیر پوشش قرار می دهد.

4- مهمترین برنامه ی که در کنفرانس بروکسل ارائه می شود، چهارچوب صلح و انکشاف ملی افغانستان است. این چارچوب در ادامه استراتژی انکشاف ملی افغانستان ارائه می شود که در سال 1392 تکمیل گردید. چارچوب صلح و انکشاف ملی افغانستان داشتن بودجه را اصل اساسی اجرای سیاست های بزرگ حکومتی می داند و این که باید چنین بودجه ی تامین شود، حوزه های که نیاز به اصلاحات دارد را اولویت بندی نموده و در عین حال اولویت سرمایه گذاری را نیز بر اساس شاخص های مشخص تعیین کرده است. جامعه بین المللی نیز توافق کرده تا براساس این چارچوب در چهار سال آینده کمک های مالی خود را عیار نماید و در عین حال، از خلای بودجه ای در این چهار سال جلوگیری شود.

london-conference
این کنفرانس یکی از مهمترین نشست ها برای چهار سال آینده افغانستان است

5- چارچوب صلح و انکشاف ملی افغانستان که به ابتکار وزارت های مالیه و اقتصاد طراحی شده، پنج حوزه اساسی را هدف قرار داده است. این پنج حوزه شامل تمرکز بر مواردی می شود که منجر به رشد سریع اقتصادی و اشتغال زایی در زمینه های زراعت، معادن، انرژی، تجارت و ترانزیت و بخش های خصوصی می گردد. علاوه بر آن تمرکز بر حوزه های که منجر به توسعه می گردد نظیر حکومت داری خوب، خدمات مالی مفید، اصلاحات، کاهش فساد اداری و تقویت حاکمیت قانون نیز شامل این چهارچوب است. در همین حال، سرمایه گذاری زیربنایی و توسعه منابع انسانی و تکنالوژی و بهبود عرضه خدمات اساسی در حوزه های معارف و صحت نیز جزء از این پنج حوزه اساسی می گردد.

6- حکومت افغانستان و جامعه جهانی به یک چهارچوب حسابدهی متقابل توافق نموده اند. در سال 2015، حکومت افغانستان و جامعه جهانی روی 39 مورد به عنوان تعهداتی که دو جانب تا پایان سال 2016 به عنوان پیش شرط فاز جدید کمک های جامعه جهانی انجام دهند، توافق کرده بودند که به گفته وزیر مالیه افغانستان، 30 مورد آن تعهد حکومت افغانستان و 9 مورد دیگر تعهد جامعه جهانی بوده است. حکومت افغانستان توانسته تا کنون 20 مورد از آن 30 مورد را انجام دهد و تا پایان سال جاری میلادی قرار است 10 مورد دیگر این تعهدات نیز از سوی افغانستان برآورده شود.

foreign-minister
قرار است خانم مورگینی و آقای صلاح الدین ربانی به نمایندگی از اتحادیه اروپا و افغانستان کنفرانس بروکسل را افتتاح نمایند

7- برای سال های 2017-2018 میلادی افغانستان و جامعه جهانی به اجرای 24 مورد در حوزه های مختلف بهبود وضعیت افغانستان شامل حکومت داری به توافق رسیده اند که از آن جمله 15 مورد تعهداتی است که حکومت افغانستان باید آن را انجام دهد و 9 مورد دیگر تعهداتی است که جامعه جهانی ملزم به عملیاتی سازی آن است. این تعهدات دو جانبه در قبال کمک های مالی است که جامعه جهانی آن را مطابق به این مجموعه تعهدات متقبل می شود.

8- دو مورد از این 24 مورد تعهدات جامعه جهانی و افغانستان تا کنون مورد توافق قرار نگرفته است. این دو مورد شامل برگزاری انتخابات و کمک های مالی آن از طریق بودجه ملی افغانستان است که تا کنون مورد توافق دو جانب واقع نشده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *