ناخوشایند؛ کاهش 46 درصدی درآمد گردشگری در افغانستان

درآمدهای افغانستان در حوزه جهانگردی و صنعت توریزم این کشور کاهش چشم گیری داشته است.

بر اساس آمارهای بانک جهانی، افغانستان در سال 2014 تنها 91 میلیون دالر از حوزه جهانگردی در این کشور در آمد داشته است. این در حالی است که درآمد بازدید کنندگان از افغانستان در سال 2012 میلادی به 168 میلیون دالر می‌رسید.

بالاترین میزان درآمد افغانستان از سال 2001 تا کنون در سال 2010 میلادی اتفاق افتاده، زمانی  که این کشور از صنعت توریزم 167 میلیون دالر در آمد داشته است.

با توجه به این که گردشگری یکی از منابع درآمدزای مهم برای بسیاری از کشورها به حساب می آید، در سال 2012 تعداد گردشگران درسطح جهانی از مرزیک میلیارد نفر گذشت. در همین حال،  این برای نخستین بار بود که در این سال جهان شاهد رشد 50 درصدی تعداد سفر و گردشگران در مقایسه با 10 سال پیش از آن بود.

با این وجود افغانستان در جمع 10 کشوری قرار دارد که کمترین گردشگر را در سطح جهان دارد.

world-band-report
گراف متغییر رشد جهانگردی در افغانستان – بانک جهانی

مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از کم شدن جهانگردان در این کشور ابراز نگرانی می‌کنند. آنان می گویند که ناامنی های در حال گسترش باعث شده تا در سال‌های اخیر تعداد گردشگران در این کشور به گونه‌ی چشمگیری کاهش پیدا کند.

چالش اصلی

گردشگری در افغانستان مانند بسیاری از بخش های دیگر در این کشور به شدت از ناامنی‌ها متاثر شده است. مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گویند که حکومت این کشور زمینه های امنیتی لازم را برای مکان های جذاب و دینی فراهم نماید.

این مقام‌ها هم‌چنان می‌افزایند که نیاز است تا در قانون صدور جوازنامه شرکت های سیاحتی و گردشگری تسهیلاتی به میان آید تا بتوان زمینه سازی جدی تری برای جذب گردشگران نمود.

هارون حکیمی، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در گفتگو با خبرنامه تاکید کرد که در افغانستان تا هنوز بیش از 600 هوتل مدرن و بیش از 550 شرکت توریستی جواز کار دارند.

nature
در زمان حضور نیروهای خارجی وضعیت امنیتی افغانستان بهتر بود و جهانگردی نیز رونق بیشتر داشت

با این وجود تعداد گردشگران در سال قبل، در حدود 100 هزار تن بوده اند که از آنجمله 20 هزار تن آنان صرف از کابل دیدن کرده اند و سایر آنان از مناطق شمال شرقی و مرکزی افغانستان.

تاسیس انستتیوت جهانگردی

مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از ساخت انستیتیوت تحصیلات نیمه عالی برای تدریس مهارت‌های حرفه‌ای این رشته به‌طور عملی خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که نصاب درسی این انستتیوت آماده گردیده و قرار است به زودی فعالیت های آن آغاز گردد.

مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان امید وارند که تا 5 سال دیگر بتوانند صنعت جهان‌گردی را در افغانستان توسعه دهند. این مقام‌ها می‌گویند که این انستتیوت را برای معیاری ساختن ارایه خدمات برای جهانگردان و بهتر شدن صنعت توریزم در این کشور ایجاد کرده اند.

zyarat
زیارت بابا صاحب در قندهار یکی از مکان های تفریحی و دیدنی آن شهر است

هارون حکیمی، سخنگوی این وزارت می‌گوید که سیستم و منابع درسی در این انستتیوت با معیارهای بروز جهانی ساخته شده و به زودی این نهاد آموزشی نیمه عالی به جذب دانشجویان آغاز می‌کند.

آقای حکیمی می‌گوید که دانش‌آموزان که از صنف دوازدهم مکاتب فارغ شده باشند می توانند شامل این انستتیوت شده و در بخش های مختلف برای دو سال آموزش ببینند.

به گفته این مقامات در وزارت اطلاعات و فرهنگ، وزارت خانه های معارف و تحصیلات عالی نیز همکار این انستیتوت جهانگردی خواهند بود.

قرار است این انستیتوت در سه بخش اکوتوریزم (تاریخ و فرهنگ، آثار باستانی و ساحات توریستی)، مدیریت و خدمات معیاری مهمانداری و هوتل داری و همچنان زبان انگلیسی و راهنمایی سفر دانشجویان را آموزش دهد.

آقای حکیمی می گوید که “قرار است به زودی برای این انستیتوت ساختمانی معیاری و مجهز به همه امکانات با هزینه 500 هزار دالر از بودجه انکشافی وزارت اطلاعات و فرهنگ ساخته شود.”

aerial-view
افغانستان دارای مکان های مختلف برای جذب جهانگردان می باشد

امیدواری‌ها

مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گویند که فرصت‌های خوبی برای رشد صنعت توریزم در این کشور بدست آمده است. آنان به این باورند در صورتی که حکومت افغانستان قادر به استفاده بهینه از فرصت ها باشد، می توان به توسعه گردشگری در افغانستان امیدوار شد.

گزارش می شود که قرار گرفتن افغانستان به عنوان معاون کمیسیون سازمان جهانی توریزم در کشورهای جنوب آسیا، گرفتن عضویت سازمان سیاحتی راه ابریشم، قرار گرفتن ولایت بامیان افغانستان به عنوان «پایتخت فرهنگی» سازمان همکاری منطقه‌ای جنوب آسیا (سارک)، از جمله فرصت‌هایی است که این کشور می‌تواند برای رشد صنعت گردشگری خود استفاده کند.

مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌افزایند که سیاست ملی گردشگری را نیز تنظیم نموده اند.

هارون حکیمی، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت که سازمان جهانی گردشگری وعده داده است که آنان یک صندوق پول را در حمایت از توریزم افغانستان ایجاد می کند.

natural-view
در مناطق مرکزی افغانستان زمینه رشد جهانگردی وجود دارد

واخان بدخشان، بامیان، هرات، بلخ ، سالنگ، جلال آباد و کابل از جمله مناطقی اند که بشترین سیاح را داشته اند. به گفته‌ی مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان عواید امسال این کشور از صنعت توریزم تاکنون در حدود 20 میلیون افغانی در تصدی وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور جمع شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *