جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

در دبی؛ بازاریابی برای طرح خودکفایی انرژی افغانستان کلید خورد

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

حکومت افغانستان امروز یکشنبه کنفرانسی را به خاطر جلب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی در بخش انرژی این کشور، در شهر دبی امارات متحده‌ی عربی برگزار کرده است. این کنفرانس دو روزه می‌باشد و فردا دوشنبه نیز ادامه دارد.

این کنفرانس به همکاری اداره‌ی توسعه بین‌المللی ایالات متحده امریکا (USAID) برگزار شده است که به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان، 240 نماینده از مؤسسات و دونرهای مختلف و بانک انکشاف آسیایی نیز حضور خواهد داشت.

بصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب افغانستان در گفتگو با خبرنامه ابراز داشت که افغانستان بخاطر عملی ساختن طرح پنج ساله خودکفایی خود، باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در این کشور برای دونرها و بخش خصوصی داخلی و خارجی معرفی نماید.

energy
تولید انرژی در داخل افغانستان یکی از برنامه های مهم اقتصادی دولت افغانستان می باشد

آقای عظیمی می‌گوید که در افغانستان ظرفیت‌های خوبی برای تولید انرژی وجود دارد. به گفته‌ی او این کشور سه صد و ده هزار میگاوات ظرفیت تولید انرژی دارد. این مقام وزارت انرژی و آب افغانستان افزود که “در حال حاضر یک فیصدی بسیار بلند برق ما وارداتی می‌باشد، وقتی ما پوتنسیل‌های تولید انرژی در داخل افغانستان داشته باشیم، چرا خودما در داخل افغانستان انرژی تولید نکنیم.”

وزارت انرژی و آب افغانستان کنفرانس دبی را یک گام بزرگ به سوی خودکفایی این کشور در عرصۀ انرژی می‌خواند و آن را برای اقتصاد افغانستان با اهمیت می‌داند.

تولید چشم گیر

طرح خودکفایی انرژی افغانستان اخیرا ترتیب و از سوی حکومت این کشور تایید شده است. پیاده کردن این طرح در حدود 6 میلیارد دالر نیاز دارد که به گفته‌ ی مقام‌های وزارت انرژی و آب، افغانستان تنها 1.5 میلیارد دالر را در اختیار دارند.

این مقام‌ها می‌گویند که آنان در حال بازاریابی هستندتا توجه بیشتر شرکت های خصوصی داخلی و خارجی را در حوزه سرمایه‌گذاری تولید انرژی در افغانستان جلب کنند. بصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید که آنان تلاش دارند تا از 4.5 میلیارد دالر دیگر مورد ضرورت سرمایه گذاری برای خودکفایی انرژی افغانستان را در نشست بروکسل به دست آورند.

energy-in-afghanistan
افغانستان در زمینه های مختلف از جمله انرژی بدیل سرمایه گذاری می کند

این مقام وزارت انرژی و آب افغانستان تاکید می‌کند که آنان هم‌چنان تلاش دارند تا جلسات متعددی را در دبی، جرمنی و هندوستان و در داخل افغانستان در این راستا راه اندازی نمایند.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان بر اساس این طرح پنج ساله انرژی، تا پنج سال آینده، تولید داخلی انرژی در این کشور به بیش از 82 درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش ها، اکنون افغانستان 1400 میگاوات برق در اختیار دارد که از این مجموع، 70 درصد آن برق وارداتی بوده و 40 درصد دیگر آن برق تولیدی داخلی است. مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که با اجرای برنامه‌های آنان تا پنج سال آینده این رقم به 2000 میگاوات برق افزایش خواهد یافت.

طرح پنج‌ساله خودکفایی انرژی

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که آنان با طرح پنج‌ساله خودکفایی انرژی خطوط انتقال برق سراسری در افغانستان را تکمیل می کنند. به باور مسولان حوزه انرژی افغانستان، با اجرایی این طرح خطوط سرتاسری ملی  این کشور ساخته خواهد شد.

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که در حال حاضر افغانستان بدون خطوط منظم سرتاسری انتقال برق می باشد. بر این اساس، به گفته این مقامات، منابع انرژی هر بخش به صورت مستقلانه تامین می شود. آنان می‌گویند در برنامه پنج ساله جدید، طرح خطوط انتقال انرژی برق افغانستان به صورت حلقه ای ریخته شده است.

این وزارت در طرح خودکفایی انرژی در افغانستان در پنج سال ابتدایی تلاش دارد که خطوط سرتاسری انتقال برق را که دارای فشار قوی 500 کیلوولت می‌باشد ایجاد کند. پس از آن، از این خطوط، لین 220 کیلوولت به تمام مراکز ولایات افغانستان انتقال داده خواهد شد و از مراکز ولایات لین 110 کیلوولت به ولسوالی‌های ولایات افغانستان برق منتقل خواهد کرد.

salma-dam
ساخت بندها در اولولیت کلان دولت افغانستان قرار دارد

تولید انرژی داخلی افغانستان

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که بخاطر افزایش تولید داخلی انرژی، آنان تصمیم دارند بیش از 21 بند برق را در افغانستان بسازند. بند سلما و بند کجکی از جمله بند‌های با ظرفیت بالای تولید انرژی در افغانستان است.

بند سلما که به منظور آبیاری و تولید انرژی ساخته شده، با ۱۰۷ متر ارتفاع و ۵۵۰ متر طول، ظرفیت ذخیره ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب را در ساحه‌ آبگیر پشت بند دارد.

این پروژه علاوه بر ظرفیت تولید ۴۲ مگاوات انرژی برق، در حدود ۸۰ هزار هکتار زمین زراعتی را در مناطق پایین دست بند سیرآب خواهد نمود. هزینه این پروژه که به حدود ۳۰۰ میلیون دالر می‌رسد، از سوی دولت هند تامین شده است.

بند کجکی از پروژه های دیگر تولید انرژی در افغانستان می‌باشد که این پروژه شامل تولید ۱۰۰ میگاوات برق و همچنان افزایش ذخیره یک میلیارد متر مکعب آب می باشد.

با این و جود چندی قبل، ساخت اولین نیروگاه تولید برق خورشیدی و بادی در ولایت هرات در غرب افغانستان آغاز شد.

energy-line-inauguration
گشایش اولین نیروگاه تولید انرژی بادی و خورشیدی در ولایت غرب افغانستان

به گفته مقام های وزارت انرژی و آب افغانستان با آغاز تولید انرژی در این نیروگاه، وابستگی به برق وارداتی کاهش یافته و بیشتر از ۱۵۰۰۰ نفر و ۱۰۰ کارگاه فنی و حرفه‌ای صاحب برق می‌شود.

کار ساخت این نیروگاه در ماه مارچ سال ۲۰۱۷ میلادی تکمیل و در زمینی به مساحت چهار هکتار در ولسوالی گذره ساخته خواهد شد. در حال حاضر در سراسر افغانستان حدود 6.7 میگاوات برق آفتابی تولید می‌شود.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان