جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

در آستانه سقوط؛ سایه سنیگن جنگ ارزگان بر محاسبات امنیتی افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

در پانزدهمین سال‌روز کشته شدن احمد شاه مسعود، طالبان شهر ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان را زیر حمله های شدید شان قرار دادند.

حمله های طالبان اما از سه شنبه شب آغاز شد و روز پنج شنبه این حمله ها به حدی افزایش یافت که جنگجویان این گروه تا دروازۀ های ساختمان ولایت و فرماندهی پولیس ارزگان رسیدند.

تا صبح روز پنج شنبه آوازه های وجود داشت که این ولایت بدست طالبان سقوط کرده، اما فرمانده پولیس ارزگان گفته که ترینکوت هنوز در کنترول نیروهای دولتی است.

به گفتۀ مطیع الله صمیم ” هم اکنون جنگ شدید میان طالبان و نیروهای امنیتی در ارزگان جریان دارد. اما، تمام بخش های ارزگان بشمول شش واحد اداری بدست نیروهای امنیتی ماست.”

توطئه سقوط ارزگان

آن طور که وزارت دفاع افغانستان می گوید، دو – سه روز پیش توطئه‌ای برای سقوط ارزگان راه اندازی شده بود. محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته است که طرح توطئه از طرف ” شماری از افراد که در صفوف پولیس محلی جا به جا شده بودند انجام می شد و آنان می خواستند دست به انجام کارهایی بزنند که به بدنامی این نیروها تمام شود.”

war on power
یکی از سربازان ارتش در یکی از میدان های نبرد

اما رادمنش افزود که “حالا نیروهای امنیتی این توطئه را خنثا کرده است. افراد شناسایی شده و به نهادهای عدالی-قضایی تسلیم داده شده اند.”

به گفتۀ سخنگوی وزارت دفاع تمام بخش‌های استراتژیک ارزگان زیر ادارۀ نیروهای امنیتی حکومت افغانستان است.

ضد حملۀ نیروهای مشترک

وزارت دفاع افغانستان تأیید می کند که در نبردهای از این دست ارتش افغانستان به حمله های هوایی نیروهای امریکایی نیاز دارد. برای همین، نیروهای امریکایی در کنار نیروهای زمینی، طالبان را مورد حمله های هوایی قرار داده اند.

در کنار آن دست کم دو صد نیروی ویژۀ ارتش افغانستان از قندهار راهی ارزگان شده اند و هم اکنون مشغول نبرد هستند؛ نیروهای که به گفتۀ صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان، محاسبات جنگ را در ارزگان به نفع نیروهای افغان تغییر خواهد داد.

تلفات سنگین طالبان

ظاهرن، در جنگ شدید جاری در ارزگان طالبان تلفات سنگین دیده است. فرمانده صمیم، فرمانده پولیس ارزگان به خبرنگاران در ارزگان گفته که در جریان این زد و خوردها نزدیک به 60 تن کشته شده اند.

Nangarhar-Taliban
در جنگ ارزگان دست کم 60 طالب کشته شده است.

در همین حال،  وزارت دفاع افغانستان گفته که تاکنون بیش از 40 جنگجوی طالب در این جنگ کشته شده و شمار زیاد شان نیز زخمی شده است.

فرمانده پولیس ارزگان اما گفته که در نبرد کنونی تنها یک سرباز پولیس زخمی شده است.

اعزام چهارده‌صد سرباز امریکایی

همزمان با گسترش جنگ در افغانستان، روز به روز حضور تهاجمی نیروهای امریکایی نیز افزایش می یابد.

به گونۀ نمونه، سربازان امریکایی در نبرد هلمند فعالانه شرکت کردند و برای نیروهای امنیتی افغانستان پشتیبانی هوایی فراهم کردند.

اما، ارتش امریکا به تازگی اعلام کرده که دست کم 1400 سرباز دیگر نیز به افغانستان اعزام خواهند شد.  به گفتۀ سخنگوی قطعۀ 101 ارتش امریکا، این نیروها در مأموریت های جنگی نیروهای امریکایی برای سرکوب هسته های القاعده، داعش و طالبان شرکت خواهند کرد.

این سربازان قرار است در فصل پاییز به افغانستان بیایند؛ نیروهای که مجهز با چرخبال های جنگی آپاچی و بلک هاواک هستند.

به گفتۀ ارتش امریکا “این سربازان پیش از این نیز در مأموریت های ضد هراس افگنی در افغانستان حضور داشته اند و از توانایی های زیادی برای انجام ماموریت های سخت برخوردار هستند.”

US troop
1400 سرباز امریکایی قرار است در فصل پاییز به افغانستان برسند.

امریکا تا این اواخر تصمیم داشت تا شمار سربازانش را در افغانستان به تنها 5500 تن کاهش دهد، اما حالا وضعیت جنگی افغانستان آنان را ظاهرن وادار کرده است تا راهبردهای نظامی شان را در قبال افغانستان تغییر دهند.

امریکایی ها ماه پیش 100 سرباز را نیز به ولایت هلمند اعزام کرده اند. از آن میان، 3 تن شان تاکنون در هلمند کشته شده اند.

سفر غنی به هند

همزمان با افزایش همکاری های نظامی و امنیتی آمریکا با افغانستان برای مهار تهدیدهای طالبان، اشرف غنی رییس جمهور افغانستان برای  سفر به هند آماده می شود.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رییس جمهور به خبرنامه گفت که” هدف این سفر بحث روی گسترش همکارهای اقتصادی و نظامی است.”

انتظار می رود، افغانستان پس از این سفر اشرف غنی کمک های بیشتری نظامی هند را بدست آورد؛ کمک های که برای افغانستان مهم و حیاتی پنداشته می شود. هرچند، افغانستان باید برای بدست آوردن این کمک ها قیمت بالایی را نیز بپردازد. زیرا، از یک سو پاکستانی ها از این کمک ها ناراض به نظر می رسند از سوی هم، طالبان از افزایش کمک های نظامی هند به افغانستان هشدار داده اند. مسائلی که هنوز در اراده هند برای کمک های بیشتر به افغانستان خللی وارد نکرده است.

ملغای تحریم شرکت روسی

همزمان با این تحولات امنیتی افغانستان، خبرهای حاکی از نزدیکی آمریکا و روسیه بر محور افغانستان نیز شنیده می شود. به دنبال اوج گرفتن تنش های سیاسی امریکا و روسیه در ماه سپتمبر سال‌ گذشته بر سر مساله اکراین، واشنگتن بر یک شرکت روسی که برای ترمیم چرخبال های روسی ارتش افغانستان قرارداد بسته بود، تحریم وضع کرد. اما به نظر می رسد نیازمندی های شدید ارتش افغانستان به فعال سازی چرخبال های روسی سبب شده حالا امریکایی این تحریم‌ها را بر این شرکت دولتی روسی ملغا کند.

MI-25
موانع شرکت روسی برای ترمیم چرخبال های ارتش افغانستان برداشته شد

فرمانده مأموریت حمایت قاطع ناتو در سفری به هند گفته که همکاران اروپایی شان حاضر نیستند برای افغانستان چرخبال بخرند و از این رو هند باید به افغانستان چرخبال بدهد. حالا، امریکایی ها راه را برای این شرکت دولتی روسی باز کرده تا قرارداد ترمیم چرخبال های روسی ارتش افغانستان را از سر بگیرد.

در یک جمع بندی اجمالی، اعزام 1400 سرباز امریکایی به افغانستان، وعده هند برای کمک های بیشتر نظامی، افزایش پشتیبانی هوایی ارتش امریکا در میدان های نبرد، جلوه های از سودآوری مثلث تازۀ افغانستان، هند و امریکا پنداشته می شود. جریانی که به گفتۀ آگاهان، اگر درست مدیریت شود و خوب تقویت گردد، می تواند در محاسبات امنیتی افغانستان تغییرات ملموسی به میان آورد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان