جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

تجلیل از شهدای روشنایی؛ مردم در ششم میزان دوباره به جاده می‌آیند

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

جنبش روزشنایی از چهلمین روز شهدای روشنایی دوم اسد که در دهمزنگ کابل هدف حمله های انتحاری قرار گرفت، یاد بود انجام داد. شورای عالی مردمی جنبش روشنایی و اعضای خانواده های قربانیان حادثه دهمزنگ، در مصلی شهید مزاری با صدور اعلامیه ی گفته است که پس از چهل روز از حمله به تظاهرات مسالمت آمیز  جنبش روشنایی، سران حکومت همچنان به سیاست لجاجت و حق کشی در برابر مطالبه‌ی حق طلبانه و انسانی مردم ادامه می دهند.

اعضای این جنبش بر علاوه انتقاد از حکومت افغانستان، از جامعه جهانی نیز انتقاد کردند که به گفته‌ی آنها در مقابل این جنایت بزرگ سکوت کرده و به صدای دادخواهانه مردم اهمیت نداده اند.

جنش روشنایی پس از حمله به اعتراض مسالمت آمیز ده‌ها هزار نفری اش در دوم اسد، چهل روز حکومت افغانستان را مهلت داده بود که به خواست این جریان عدالت خواهی رسیدگی کند، اما حکومت تا کنون همچنان بر حرفهای قبلی اش تأکید می کند و به خواست این جنبش که انتقال خط برق 500 کیلوولت از مسیر بامیان – میدان وردک است، پاسخ مثبت نداده است.

ladies-at-musalla
بازماندگان شهدای جنبش روشنایی در مراسم بزرگداشت از این شهدا درمصلی شهید مزاری

جنبش روشنایی نزدیک چهار ماه پیش زمانی ایجاد شد که حکومت وحدت ملی در جلسه کابینه فیصله کرد که مسیر انتقال این خط برق، به جای بامیان از مسیر سالنگ عبور داده شود. این اقدام حکومت خشم مردم و سیاست گران مناطق مرکزی و شمال افغانستان را به همراه داشت.

هرچند این جنبش پیش از دوم اسد نیز اعتراض صدها هزار نفری را به راه انداخت که حکومت را مجبور کرد با گذاشتن کانتینر در تمام نقاط شهر، از پیش روی موج گسترده اعتراض کنندگان به مرکز شهر جلوگیری کند، اما اعتراض دوم اسد که منجر به از دست دادن نزدیک به نود جوان اعتراض کننده و تحصیل کرده شد، این حرکت را تبدیل به یک حرکت جدی تر و پایدار تر ساخت.

اکنون شورای عالی مردمی جنبش روشنایی و اعضای خانواده های شهدای دهمزنگ تعهد کرده اند تا زمانی که حکومت به خواست شان پاسخ ندهد، به اعتراضات شان ادامه می دهند.

Jonbish
ده‌ها هزار زن و مرد در این مراسم در غرب کابل اشتراک کرده بودند

پس از حمله به اعتراض جنبش روشنایی، حکومت افغانستان یک کمسیون مرکب از مقام های دولتی و برخی از چهره های سیاسی هوادار جنبش روشنایی را ایجاد کرد. این کمسیون اما مورد قبول شورای مردمی جنبش قرار نگرفت و اعضای این جنبش نیز که قرار بود عضویت این کمسیون را داشته باشند، از اشتراک در آن خود داری کردند.

جنبش روشنایی، این کمسیون را بی اعتبار خوانده و از سازمان ملل متحد خواسته با تشکیل هیات حقیقت یاب، زوایای پیدا و پنهان این جنایت را بررسی کند اما سازمان ملل حاضر به چنین کاری نشده است.

در ادامه این درخواست ها، هواداران جنبش روشنایی به صفحه رسمی فیس بوک این سازمان نیز هجوم برده و با گذاشتن بیش از هفتاد هزار کمنت، خواستار رسیدگی به اعتراض و تقاضاهای جنبش روشنایی شدند، اما باز هم سازمان ملل متحد واکنشی نشان نداد.

در جریان چهل روز گذشته، این جنبش بر علاوه برگزاری کنفرانس های جداگانه در کابل و اعتراضات در ولایات و اکثر کشورهای جهان به ویژه در اروپا و استرالیا، چند تظاهرات جدی مجازی را نیز راه اندازی کردند. نخستین اعتراض مجازی طوفانت تویتری بود که در هشتم اسد، راه اندازی کردند و بیشتر از پنج صد هزار مرتبه تویت های دادخواهانه کردند.

infacted
مادر یکی از قربانیان حادثه دوم اسد دهمزنگ، با عکس پسرش

هواداران این جنبش پس از بیست و هشت اسد، یعنی روز استقلال افغانستان دومین تظاهرات مجازی شان را راه اندازی کردند که در آن صفحات رسمی فیس بوک ارگ ریاست جمهوری و قصر سپیدار هدف قرار گرفتند. اعتراض کنندگان در آن تظاهرات مجازی، خواستار پایان تبعیض سیستماتیک حکومت بر علیه مردم هزاره شدند.

روز گذشته نیز اعتراض دیگری در تویتر با ابتکار این جنبش ره اندازی شد که اشتراک کنندگان این تظاهرت مجازی در تویتر خواستار عدالت برای هزاره ها شدند.
امروز اما در چهلم شهدای روشنایی، شورای عالی مردمی این جنبش، خواست‌های مشخص دیگری از حکومت داشتند و اعلام کردند که این حرکت دادخواهانه را جدی تر دنبال می کنند.

آنها با نشر اعلامیه شش ماده‌یی تاریخ اعتراض گسترده دیگر شان را ششم میزان در کابل اعلام کردند. این جنبش در قطع نامه شان گفته است که “ساعت هفت صبح روز سه شنبه ششم میزان سال روان خورشیدی، تظاهرات نامحدود و جهانی خود را به سمت نمایندگی های سازمان ملل متحد در افغانستان و همزمان در دیگر کشورها آغاز می‌کند.”

leaders
شماری از سران جنبش روشنایی در مراسم بزرگداشت امروز شهدای روشنایی در کابل

آنچه در این قطع نامه آمده است، این بار جنبش روشنایی اعتراض شان را به قول آنها علیه سیاست های ظالمانه حکومت افغانستان و سیاست سکوت و اغماض جامعه جهانی اعلام می دارد. سران این جنبش گفته اند، حکومت افغانستان با تداوم سیاست ظالمانه و لجوجانه خود در برابر شهروندان، مشروعیت اش را به عنوان یک اداره مسوول و پاسخگو بیش از پیش با چالش مواجه کرده است.

شورای عالی مردمی جنبش روشنایی تعهد کرده اند، تا زمانی که حکومت افغانستان به خواست شان پاسخ مثبت ندهد، به اعتراضات شان ادامه می دهند. این جنش می خواهد ماستر پلان اصلی برق 500 کیلوولت ترکمنستان که از سوی شرکت آلمانی فیشنر، قبلن اعلام شده است، از سالنگ نه، بلکه از مسیر اصلی آن یعنی بامیان – میدان وردک بگذرد.

praying
مردان و زنان کهن سال از ابتدای جنبش روشنایی تا حالا این جریان را حمایت کرده اند

شورای عالی مردمی جنبش روشنایی امروز گفتند، تا زمان رسیدن به خواسته های شان، از هر ظرفیت و امکانات مردمی و سیاسی شان استفاده خواهند کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان