جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

اقدام فلج‌کننده؛ اعتصاب اتحادیه باربری چالش زمستانی حکومت وحدت ملی

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

وزارت امور داخله افغانستان خبر داده است که اعتصاب امروز دوشنبه اتحادیه باربران افغانستان لغو شده است. این وزارت در اعلامیه‌ای نوشته است که عبدالغفار سید‌زاده، ريیس عمومی مبارزه علیه جرایم وزارت امورداخله افغانستان، برای شیندن مشکلات این اتحادیه، با نمایندگان آن دیدار کرده است و به آنان اطمینان داده شده که به مشکلات موجود رسیدگی‌ می‌شود.

این وزارت نوشته است که نمایندگان اتحادیه باربری پذیرفته اند که اعتصاب شان را متوقف کنند و به کارهای‌شان ادامه دهند.

اما طلا محمد اتمان‌زی، رییس اتحادیه عمومی باربران افغانستان در گفتگو با خبرنامه ابراز داشت که وزارت داخله با نمایندگان اصلی آنان دیدار نکرده است و می‌گوید تا زمانی که مشکلات‌شان حل نشود، به اعتصاب شان ادامه می‌دهند.

اتمان‌زی گفت که ” پولیس‌های وزارت داخله با چند تا دزد و معامله‌گر دیدار کرده اند که آنان هیچ ربطی به اتحادیه باربری افغانستان ندارد و ما به این وعده‌های خشک و خالی قناعت نمی‌کنیم، تا زمان که مشکلات ما به‌طور عملی حل نشود، باربران افغانستان به اعتصاب خود ادامه می‌دهند”

رییس اتحادیه باربری افغانستان گفته است که اعتصاب آنان ادامه دارد

اتحادیه باربری افغانستان، برای انتقال اموال تجاری در سراسر افغانستان فعالیت دارد که این اموال را از مرزهای افغانستان به مناطق مختلف این کشور انتقال می‌دهد. گفته می‌شود با اعتصاب این رانندگان هزارها موتر در سراسر افغانستان متوقف خواهد شد.

صیام الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت وصنایع افغانستان، تایید می‌کند که وزارت‌های مختلف ازجمله وزارت مالیه، فوایدعامه ، حمل و نقل، شهرداری‌ها و پلیس‌های ترافیک از بس‌های مسافربری و لاری‌های که در جاده‌های افغانستان در رفت و آمد هستند، اخاذی می‌کنند.

یک میلیارد دالر اخاذی در سال

دیدبان شفافیت افغانستان روز شنبه این هفته به مناسبت روز بین المللی مبارزه با فساد در کابل اعلام کرد که از ۳ میلیارد دالر، رشوه‌ای که سالانه توسط نهادهای دولتی از شهروندان افغانستان گرفته می‌شود، حدود یک میلیارد دالر آن از کانتینرهای حامل اموال تجاری می‌باشد.

دیدبان شفافیت در افغانستان گفته است که دولت این کشور سالانه سه ملیارد دالر رشوه می‌گیرد که از آن جمله یک میلیارد آن از کانتینرهای حامل اموال تجاری می‌باشد
دیدبان شفافیت در افغانستان گفته است که دولت این کشور سالانه سه ملیارد دالر رشوه می‌گیرد که از آن جمله یک میلیارد آن از کانتینرهای حامل اموال تجاری می‌باشد

آگاهان امور اقتصادی افغانستان این حرکت مدنی اتحادیه‌ی باربری افغانستان را برای کاهش فساد و از بین بردن فرهنگ اخاذی تحسین می‌کنند، اما می‌گویند در صورت که حکومت افغانستان به خواست‌های آنان توجه نکند، ادامه‌ی این اعتصاب‌ها، باعث قلت مواد خوراکی در بازارها شده و نتیجه زیان‌آوری برای شهروندان افغانستان خواهد داشت.

آذرخش حافظی، آگاه امور اقتصادی به خبرنامه گفت که حکومت باید به نوعی بر روی ماموران‌اش نظارت داشته باشد که به‌بهانه‌های مختلف، از باربران و موتر‌داران باج‌گیری نکنند. او تاکید کرد که برخی از این ماموران، بجای حمایت و همکاری رانندگان موترهای حامل اموال تجاری، آن‌ها را به‌بهانه‌هایی مختلف آزار و اذیت می‌کنند.

اقای حافظی گفت: ” حکومت باید با شفافیت و قاطعیت روی این مساله توجه کند در غیر آن نتایج منفی را روی بازار افغانستان و روی اقتصاد مردم افغانستان خواهد داشت.”

آگاهان امور اقتصادی می‌گویند که حکومت نباید به ماموران اجازه دهند که به بهانه‌های مختلف از رانندگان باج‌گیری کنند

اقدام حکومت افغانستان

مقام‌های وزارت ترانسپورت افغانستان می‌گویند که این وزارت برای مقابله با اخاذی از رانندگان، طرحی را برای شورای عالی اقتصادی افغانستان فرستاده است.

حکمت الله کوانچ، سخنگوی وزارت ترانسپورت افغانستان به خبرنامه گفت که با تصویب این طرح مشکلات رانندگان حل خواهد شد.

به گفته برخی از آگاهان موجودیت فساد اداری در حکومت افغانستان، دامن زدن به تعصبات قومی از جمله عامل‌های عمده‌ای است که شهروندان افغانستان را نسبت به این حکومت نا امید کرده و فاصله میان حکومت و مردم روز به روز زیاد تر می‌شود. احتمالن در ایجاد این فاصله، اقدامات از این دست که سبب نارضایتی اتحادیه باربران افغانستان شده است، نقش دارند.

بنیاد آسیا (Asia Foundation) ، هفته‌ی گذشته در تازه‌ترین گزارش خود در کابل اعلام کرد که میزان ناامیدی درافغانستان در یک دهه‌ی گذشته بی‌سابقه بوده است. در گزارش این بنیاد آمده است که در سال ۲۰۱۶، فقط ۲۹.۳ درصد مصاحبه شوندگان گفته‌اند که کشورشان در مسیر درست در حرکت است.

بنیاد آسیا هفته‌ی گذشته در کابل اعلام کرد که میزان ناامیدی درمیان مردم این کشور نسبت به حکومت در سال 2016 افزایش یافته است
بنیاد آسیا هفته‌ی گذشته در کابل اعلام کرد که میزان ناامیدی درمیان مردم این کشور نسبت به حکومت در سال 2016 افزایش یافته است

این میزان، کم‌ترین حد امیدواری مردم افغانستان را به حکومت از سال 2004 به این سو نشان می‌دهد. به نوشته این نهاد، روند ناامیدی از سال ۲۰۱۳ در این کشور آغاز شده  و هر روز رو به بد تر شدن است.

با توجه به این وضعیت، به نظر می رسد یکی از اولویت بخش حمل و نقل افغانستان پایان زودهنگام این اعتصاب سراسر اتحادیه باربری افغانستان باشد؛ امری که می تواند در آستانه زمستان چالش های نظیر کمبود مواد اولیه و سوخت را در پایتخت و ولایت های همجوار آن کاهش دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان