جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

حمله هوایی قندز؛ تلفات غیرنظامیان، گزارش‌های ضد و نقیض و دست‌آوردی در سایه هیاهو

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

در تازه‌ترین واکنش‌ها به حمله هوایی در شهرستان دشت ارچی قندز، مجلس نمایندگان افغانستان هیأتی را تعیین کرده تا این حمله و احتمال تلفات غیرنظامیان را بررسی کند.

در همین حال، هیأت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان(یوناما) می‌گوید که گزارش‌ها در مورد تلفات غیرنظامیان در حمله‌ هوایی روز دوشنبه(13 حمل) ارتش افغانستان در شهرستان دشت ارچی ولایت قندز «تکان‌دهنده» است. این نهاد تأکید کرده که این گزارش‌ها را به گونه‌ جدی بررسی می‌کند.

با گذشت یک روز از بمباران نیروی هوایی افغانستان در شهرستان دشت ارچی ولایت قندز، هنوز شمار دقیق و هویت قربانیان این رویداد روشن نشده است. یوناما در تویتر رسمی خود نوشته است که گروه‌های حقوق بشری در ساحه سرگرم گردآوری معلومات و حقایق هستند.

بر اساس آمارهایی که از سوی مقام‌های صحی ولایت قندز ارایه شده، در این حمله‌ هوایی نیروهای افغانستان، ۹ تن کشته شده و ۶۱ تن دیگر به شمول ۱۵ کودک زخم برداشته‌اند.

از سویی هم مقام‌های امنیتی افغانستان تأکید دارند که در این حمله‌ هوایی، بیش از 30 جنگجوی طالب به شمول شهروندان تاجیکستان و ازبکستان، کشته و زخمی شده‌اند.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت: «در حمله هوایی در دشت ارچی، بیش از ۳۰ تندرو به شمول ۹ فرمانده طالبان کشته شده و شمار زیاد دیگر، مجروح شده‌اند.»

https://twitter.com/UNAMAnews/status/981044076765204485

به گفته‌ مقام‌های افغانستان، نیروهای هوایی این کشور یک جلسه‌ گروه طالبان را که در آن هیأتی از شورای کویته نیز حضور داشته، هدف حمله قرار داده‌اند، اما طالبان ادعا کرده‌اند که بمباران بر جلسه‌ دستاربندی یک مدرسه‌ دینی که در آن هیچ عضو طالبان یا شورای رهبری این گروه شرکت نداشتند، صورت گرفته است.

یوناما از همه طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته که در نبردها از غیرنظامیان حفاظت کرده و از تلفات و آسیب رساندن به آنان جلوگیری کنند.

کشته‌شدگان چه کسانی اند؟

وزارت دفاع افغانستان با تشریح جزییات عملیات هوایی ارتش در قندز می‌گوید که در این حمله یک محل تجمع گروه طالبان در شهرستان دشت ارچی هدف قرار گرفته و تمام کشته‌شدگان این عملیات، «افراد ارشد این گروه بودند».

محمد رادمنش، معاون سخنگوی این وزارت‌ با نمایش عکس‌ها و ویدیوهای ماهواره‌یی از محل تجمع جنگجویان طالبان، می‌گوید که هدف این حمله هوایی، شورشیان طالبان بوده است.

اما گروه طالبان با نشر پیامی در صفحه تویتری منسوب به آنان، اظهارات سخنگوی وزارت دفاع افغانستان را رد کرده و افزوده که افراد این گروه در گردهمایی‌های مردم غیرنظامی شرکت نمی‌کنند.

این در حالی است که هم‌زمان با انتقادها از کشته‌شدن غیرنظامیان در حمله‌های هوایی در ولایت قندز، مقام‌ها در ریاست اجرایی افغانستان نیز اعلام کرده‌اند که این حمله بر یک مرکز طالبان انجام شده است.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان گفته است که نیروهای دولتی یک مرکز طالبان را در ولایت قندز آماج قرار دادند، اما در این حمله شماری از غیرنظامیان به شمول کودکان نیز کشته شده‌اند.

https://twitter.com/fawadlameh/status/981177783442427904

عبدالله تاکید کرده که «متأسفانه در این حمله غیرنظامیان جان باختند؛ اما در این شکی وجود ندارد که در این‌جا طالبان حمله‌های‌شان را رهبری می‌کردند و یک مرکزشان بود.»

از سویی هم، با نشر گزارش‌های متناقض درباره‌ تلفات غیرنظامیان این حمله‌ هوایی در ولایت قندز، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان در خبرنامهیی گفته است که رییس‌جمهور یک هیأت را برای بررسی این رویداد تعیین کرده است. این هیأت در مورد چگونگی تلفات غیرنظامیان در نتیجه حمله‌ هوایی روز دوشنبه(13 حمل) تحقیق می‌کند.

ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته که طالبان به خاطر «طرح یک برنامه خونین»، افراد خویش را از داخل و خارج این کشور به شهرستان دشت ارچی ولایت قندوز دعوت کرده بودند.

در خبرنامه ریاست جمهوری آمده که ارتش ملی افغانستان بر اساس اطلاعات دقیقی که از این برنامه داشت، تلاش ورزید تا آن را خثنی نماید.

ریاست جمهوری افغانستان افزوده که «متأسفانه در این حمله به افراد غیرنظامی نیز آسیب رسیده، ولی برای روشن شدن چگونگی این حادثه، هیأتی را موظف کرده است.»

بر اساس این خبرنامه، تأمین امنیت و حفاظت جان و مال مردم از مسئولیت‌های اساسی حکومت افغانستان بوده و نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور همواره کوشیده‌اند در تمام عملیات‌های خویش، از دقت و هماهنگی کامل کار گرفته و تلاش ‌نمایند که به افراد غیرنظامی آسیبی نرسد.

تأکید نهادهای حقوق بشری

به دنبال حمله هوایی روز دوشنبه در قندز، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تأکید کرده که گروه تحقیقی این نهاد در حال بررسی جوانب این رویداد است.  این کمیسیون از حکومت افغانستان می‌خواهد که در حمله‌ها دقت کرده و طالبان نیز نباید از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی بهره‌برداری کنند.

سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت: «همکاران ما در حال تحقیق اند تا گزارش‌شان را تکمیل سازند. ما از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهیم که قوانین بین‌المللی جنگ را در نظر بگیرند و غیرنظامیان را آماج قرار ندهند.»

در همین حال اعضای مجلس سنا نیز می‌گویند که چگونگی حمله بر یک نشست طالبان یا مدرسه‌یی دینی در قندز، باید به گونه جدی بررسی شود.

گلالی اکبری، عضو مجلس سنا در نشست روز سه‌شنبه(14 حمل) گفت: «وقتی‌که باید عملیات می‌کردند، نکردند. حالا در هر جایی که طالبان خود را مصئون فکر می‌کنند و می‌روند، دولت حمله می‌کند و مردم کشته می‌شوند.»

https://twitter.com/OCS_AFG/status/981461606373699584

محمدجان منگل، عضو دیگر مجلس سنا نیز تأکید کرد: «کشته شدن غیرنظامیان برای مردم قابل توجیه نیست. مجلس سنا باید یک هیأت را برای تحقیق بفرستد.»

تاکتیک جدید جنگی

پس از گسترش حملات طالبان در کابل و چند شهر دیگر افغانستان، نیروهای امریکایی مستقر در این کشور حملات هوایی‌شان را بر مواضع داعش و طالبان، از بدخشان تا هلمند و قندز آغاز کرده‌اند. این حملات که توسط هواپیماهای B52 انجام می‌شود، مراکز آموزشی و تولید مواد مخدر مربوط به طالبان، داعش و تحریک اسلامی ترکستان شرقی را هدف قرار داده‌اند.

عملیات هوایی نیروهای امریکایی در افغانستان بخشی از استراتژی جدید دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا است که در حال حاضر شدت گرفته است. پس از اعلام این استراتژی، از یک‌سو شمار نیروهای امریکایی در افغانستان افزایش یافت و از سوی دیگر، هواپیماهای جنگی چون A-10 و B52 نیز در اختیار نیروهای امریکایی گذاشته شد تا در مبارزه با هراس‌افگنی از آن استفاده شود.

جنرال «جیمز هِکر»، فرمانده کل نیروهایی هوایی امریکا در افغانستان پیش‌تر گفته بود که عملیات‌های هوایی تنها یکی از گزینه‌هایی است که طالبان را مجبور می‌سازد تا دست از جنگ برداشته و پای میز مذاکره حاضر شوند.

هواپیماهای B52 امریکایی تاکنون طالبان، داعش و تحریک اسلامی ترکستان شرقی را در ورودج بدخشان در نزدیکی مرز چین و تاجیکستان، هلمند و جوزجان بمباران کرده است. در این مناطق مراکز آموزشی و تربیتی شورشیان بوده که در آن نیروهای جدید، آموزش‌هایی چون بمب‌گذاری، بمب‌سازی و حملات انتحاری را فرا می‌گرفته‌اند.

با این حال مقام‌های وزارت دفاع افغانستان می‌گویند که حملات هوایی بر مواضع هراس‌افگنان بیشتر شده است و هر هدفی که از سوی «مرکز سوق و اداره ملی نظامی» به نیروهای امریکایی داده شود، آنان بمباران می‌کنند و نتیجه این حملات نیز مثبت است.

https://twitter.com/GMICafghanistan/status/981164517794111489

این در حالی است که با افزایش تجهیز نیروی هوایی ارتش افغانستان، به خصوص با هواپیماها و چرخبال‌های امریکایی، نقش این نیروها در حملات و عملیات‌های هوایی نیز افزایش قابل توجهی یافته است. حمله هوایی در شهرستان دشت ارچی ولایت قندز نیز یکی از حملاتی است که هماهنگی و انجام آن، توسط نیروی هوایی ارتش افغانستان صورت گرفته است.

در حالی که می‌رفت حمله هوایی دشت ارچی به یک برگ برنده برای وزارت دفاع افغانستان مبدل شود، ادعاها مبنی بر کشته و زخمی شدن غیرنظامیان، آن را تحت شعاع قرار داده است. پس از برخی انتقادها در مورد کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، این‌بار نوبت انتقادها از نیروی هوایی ارتش این کشور است. در کنار برخی گزارش‌های نادرست از تجمع فرماندهان طالبان، این گروه در موارد متعدد دیگر، از غیرنظامیان به عنوان یک سپر انسانی استفاده کرده و موجب شده تا در نتیجه حملات هوایی، تلفاتی بر غیرنظامیان نیز وارد شود. اما آن‌چه مشخص است، تلفات غیرنظامیان مسأله‌یی است که از سوی همه طرف‌ها در درون نظام و حامیان آن در سطح بین‌المللی، قابل قبول پنداشته نمی‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان