مجلس افغانستان: تبلیغ برای داعش و افراط‌گرایی جرم است

اظهارات جنجال برانگیز عبدالحفیظ منصور در مورد ترویج افراط گرایی در دانشگاه ها و مساجد افغانستان، پای مقامات وزارت های اطلاعات و فرهنگ، تحصیلات عالی، معارف و حج و اوقاف این کشور را به مجلس کشاند.

عبدالحفیظ منصور نماینده مردم کابل، حدود یک ماه قبل از ترویج افکار افراطی در مدارس و دانشگاه های افغانستان انتقاد کرده و گفته بود که دانشگاه ها و دانکشده شرعیات این کشور با درس ثقافت اسلامی، تروریست تربیت می کند.

او استراتژی مبارزه با تروریزم در افغانستان را ناکارآمد خوانده و گفته بود، تروریستان پیش از این‌که مواد منفجره و انتحاری باشند، افکار تروریستی و افراطی دارند که متاسفانه تاکنون برای مبارزه با ترویج افکار افراطی در افغانستان فکری نشده است

در پیوند به این موضوع، امروز( 13 قوس)، وزیر ارشاد، حج و اوقاف و معین های وزارت های اطلاعات و فرهنگ، تحصیلات عالی و معارف برای استجواب در جلسه امروز مجلس نمایندگان، حاضر شدند.

حفیظ منصور به این باور است که باید با ترویج افکار افراطی در جامعه مبارزه شود
حفیظ منصور به این باور است که باید با ترویج افکار افراطی در جامعه مبارزه شود

بازنگری در محتوای درس ثقافت اسلامی

یکی از موضوعاتی که در جلسه امروز مجلس به آن پرداخته شد، لزوم بازنگری در محتوای درس ثقافت اسلامی است که، در دانشگاه های این کشور تدریس می شود.

حفیظ منصور نماینده مردم کابل، در ادامه صحبت های قبلی اش بر لزوم مبارزه با افکار افراطی در جامعه تاکید کرد و به مواردی اشاره کرد که زیر نام ثقافت اسلامی، در کتاب های درسی دانشگاه ها تدریس می شود. او این نمونه ها را شاهدی برای ترویج افکار افراطی در دانشگاه ها دانست.

حمیرا ایوبی نماینده ولایت فراه در مجلس هم گفت که زیر نام درس ثقافت اسلامی، برخی استادان نظریات شخصی و اغوا کننده خود را به دانشجویان منتقل می کنند.

بری صدیقی معین وزارت تحصیلات عالی افغانستان، وجود “یک سلسله مشکلات” در محتوای این درس را پذیرفت اما، از تجدید نظر و بازنگری در محتوای این درس خبر داد.

او گفت که بازنگری حتما صورت می گیرد و همچنین کمیسیونی برای نظارت بر تطبیق و تدریس درس ثقافت اسلامی تشکیل خواهد شد.

معین وزارت تحصیلات عالی گفت که این وزارت مصمم است، از ترویج افکار افراطی و ضد منافع ملی در دانشگاه ها جلوگیری کند.

بری صدیقی معین وزارت تحصیلات عالی افغانستان
بری صدیقی معین وزارت تحصیلات عالی افغانستان

 جرم سنگین

برخی نمایندگان به آنچه که “تبلیغ بر علیه نظام از منابر مساجد خواندند” اشاره کرده و گفتند که از برخی مساجد این کشور، صدای تبلیغ علیه نظام و مشروعیت دادن به انتحار شنیده می شود.

این نمایندگان از وزارت حج و اوقاف افغانستان، خواهان توجه و کنترل بر مساجد و خطبه های امامان مساجد شدند.

فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان، علمای این کشور را حامی نظام دانست و بر نقش آنها در ترویج افکار معتدل در جامعه تاکید کرد.

آقای عثمانی گفت که در پاکستان، مراکزی به نام مدارس دینی ایجاد شده در حالی که این مکان ها، جایی برای آموزش و حمایت از گروه های تروریستی است.

عثمانی، داعش را پروژه ای خطرناک برای افغانستان دانست و افزود، داعش یک پروژه خطرناک بین المللی است که مبارزه با آن، تنها از طریق مساجد ممکن نیست. او بر ضرورت توجه جدی تمامی نهادها و مسوولین برای مبارزه با این پدیده تاکید کرد.

آقای عثمانی، وزیر ارشاد حق و اوقاف افغانستان در جلسه‌ی امروز مجلس این کشور داعش را یک پروژه خطرناک بین المللی خواند
آقای عثمانی، وزیر ارشاد حق و اوقاف افغانستان در جلسه‌ی امروز مجلس این کشور داعش را یک پروژه خطرناک بین المللی خواند

عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس افغانستان نیز گفت که داعش، تروریزم و افراط گرایی هیچ رابطه ای با اسلام ندارد و هر گونه تبلیغ به نفع داعش و افراط گرایی جرم است. او از دولت این کشور خواست که نگذارد، دشمنان این کشور از فضای موجود برای تبلیغ افراط گرایی سوء استفاده کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *