جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

مسیر انتخابات در سمنگان؛ ناامنی‌های فزاینده و مردمی مشتاق برای شرکت در انتخابات

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

در حالی که فقط چند روز تا برگزاری انتخابات پارلمانی 97 افغانستان باقی مانده، هنوز هم تعداد زیادی از ولایات این کشور در وضعیت وخیم امنیتی قرار دارند. تهدیدات امنیتی بالا باعث شده که تعداد زیادی از مراکز رأی‌دهی در مناطق و ولایات، مسدود بماند و مردم نتوانند در روند انتخابات شرکت داشته باشند. ولایت سمنگان نیز یکی از این ولایات و مناطق است.

این ولایت در روزهای اخیر شاهد برخی درگیری‌ها با طالبان در شهرستان دره‌صوف پایین بوده است. حاجی صفت‌الله سمنگانی، عضو شورای ولایتی سمنگان به خبرنامه گفت که از 15 روز به این‌سو شهرستان دره‌صوف پایین تحت تهدیدات بلند امنیتی قرار دارد.

این تهدیدات امنیتی باعث شده که آمر امنیت فرماندهی پولیس سمنگان نیز کشته شود. بر اساس گزارش‌ها، سمونوال خوانی طاهری، آمر امنیت پولیس سمنگان دوشنبه‌شب(23 میزان) در درگیری مسلحانه در مربوطات شهرستان دره‌صوف پایین این ولایت کشته شده است.

عبدالطیف ابراهیمی، والی سمنگان نیز گفته است که طالبان مسلح شب‌هنگام حملات تهاجمی‌شان را بالای مقر ولسوالی دره‌صوف‌ آغاز کردند که در نتیجه سمونوال خوانی، آمر امنیت فرماندهی پولیس سمنگان کشته شده و هنوز هم درگیری در این شهرستان جریان دارد.

با این وجود مردم سمنگان نگران امنیت انتخابات اند و هنوز برای حضور در روز انتخابات تردید دارند.

عبدالطیف ابراهیمی، والی ولایت سمنگان
عبدالطیف ابراهیمی، والی ولایت سمنگان

انتخابات در سمنگان

جمعیت ولایت سمنگان به صورت تقریبی 500 هزار تن است که از این میان، به گزارش کمیسیون مستقل انتخابات، 134 هزار و 207 رأی‌دهنده ثبت‌نام کرده‌اند.

اما نجیب‌الله شفاهی، رئیس کمیسیون انتخابات این ولایت به خبرنامه گفت: “روند ثبت‌نام از 15 حمل شروع شده و ما حضور پررنگ مردم را شاهد بودیم، در این ساحه 134 هزار و 32 مرد و 62 هزار و532  زن سهم داشته‌اند.”

از این ولایت 31 نفر کاندیدای انتخابات مجلس نمایندگان است و تنها  4 به پارلمان راه می‌یابند.

صفت‌الله سمنگانی، عضو شورای ولایتی سمنگان در این مورد می‌گوید: “ثبت‌نام رأی‌دهندگان در ولایت سمنگان خوب بود، اما کمی و کاستی‌هایی از سوی کمیسیون انتخابات و ثبت احوال نفوس وجود داشت، تعداد زیادی از مردم دیرتر تذکره دریافت کردند و زمانی هم که تذکره گرفتند، زمان برچسب‌زنی تذکره‌ها به پایان رسیده بود. به این سبب بسیاری از شهروندان این ولایت همچنان از حق رأی محروم ماندند”.

امنیت سمنگان

محمد صدیق عزیزی، سخنگوی ولایت سمنگان در مورد امنیت این ولایت به خبرنامه گفت: “سمنگان نسبت به دیگر ولایت کشور امنیت بهتری دارد و روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان هم به خوبی گذشت، اما در این اواخر دره‌صوف پایین شاهد تهدیدهای بلند امنیتی است که طالبان در این منطقه حضور فزیکی داشته و ساحه را تحت تصرف خود آورده‌اند.”

او افزود که در پروسه ثبت‌نام رأی‌دهندگان فقط تعدادی از مراکز در این ولایت از ابتدا مسدود بوده، اما اکنون با ناامن شدن دره‌صوف پایین و روی دوآب این ولایت، مراکز رای‌دهی بیشتری مسدود شده است.

به گزارش کمیسیون انتخابات افغانستان، 115 مرکز رأی‌دهی در سمنگان تصویب شده که به گفته رئیس کمیسیون ولایتی انتخابات، “99 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان از ابتدای روند باز بوده و در آن ثبت نام جریان داشته و اکنون نیز میزبان رأی‌دهندگان 28 میزان خواهد بود.”

 مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان از ابتدای روند باز بوده و در آن ثبت نام جریان داشته و اکنون نیز میزبان رأی‌دهندگان 28 میزان خواهد بود
مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان از ابتدای روند باز بوده و در آن ثبت نام جریان داشته و اکنون نیز میزبان رأی‌دهندگان 28 میزان خواهد بود

به گفته نجیب‌الله شفاهی، رئیس کمیسیون انتخابات سمنگان، در این ولایت از 115 مرکز، 16 مرکز آن مسدود می‌باشد.

شفاهی به خبرنامه گفت که شهرستان‌هایی چون حضرت سلطان، دره‌صوف پایان، روی دوآب، خرم و سارباغ از جمله ساحاتی است که در آن ثبت‌نام صورت گرفته، اما برخی مراکز آن در این اواخر بسته شده و تعدادی نیز از ابتدای پروسه انتخابات مسدود بوده است.

با این وجود، محمد جان دریابی، فرمانده پولیس سمنگان در ارتباط به ناامنی ساحاتی از این ولایت به خبرنامه گفت: “از یک‌سو بغلان، تاله و برفک از جمله مناطقی است که با سمنگان هم‌مرز می‌باشد و بلندترین تهدیدات امنیتی را دارد که باعث می‌شود تاثیراتی بر محیط اطراف سمنگان نیز داشته باشد و از سوی دیگر، دشمنان به صورت سیار عمل می‌کنند و همیشه در تحرک می‌باشند؛ به همین دلیل ما هیچ وقت نمی‌توانیم بگوییم در ساحاتی مشخص تهدیدات بلند است، اما ما با دریافت گزارش از نیروهای کشفی، برای پاک‌سازی آن مناطقی که حضور مخالفین مسلح تثبیت می‌شود، اقدام می‌کنیم.”

او افزود که بعضی از مناطق با خطرات امنیتی روبه‌رو است که سعی دارند کنترول آن مناطق را به دست بگیرند. هم‌چنین تمام نیروهای امنیتی آن‌ها آماده اند تا با طرح و برنامه‌ای که آماده شده، امنیت مراکز رأی‌دهی و انتخابات 28 میزان را به دست بگیرند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان