جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

کشتار طالبان و داعش از بدخشان تا هلمند؛ 6 نکته‌ای که باید درباره بازگشت B52 در افغانستان دانست

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

همزمان با افزایش فشارها بر طالبان، ارتش امریکا حملات هوایی را بر مواضع این گروه و داعش در افغانستان بیشتر ساخته و در روزهای اخیر چندین حمله هوایی را در بدخشان، هلمند و جوزجان انجام داده است. این حملات توسط بمب‌افکن B52 انجام شده است.

حضور دوباره

شانزده سال پس سقوط طالبان و افزایش جنگ در افغانستان، امریکا بار دیگر هواپیماهای B52 را به افغانستان فرستاده و مواضع طالبان و داعش را هدف قرار داده است.

دو روز پیش نیروهای امریکایی مستقر در افغانسان اعلام کردند که هواپیماهای B52 در ولایت‌های بدخشان و هلمند عملیات‌های هوایی را انجام داده و مراکز طالبان را هدف قرار داده است.

نیروهای حمایت قاطع در خبرنامه‌ای به روز سه‌شنبه گفتند که بمب‌افکن B52 بمباران دقیقی را در شمال افغانستان انجام داده که هدف آن نابودی منابع درآمدزایی گروه طالبان، مراکز آموزشی و شبکه‌های حمایتی آنان بوده است.

بدخشان

روز سه‌شنبه، 17 دلو، بمب‌افکن B52 مواضع طالبان را در ولایت بدخشان، در نزدیکی مرزهای تاجیکستان و چین، بمباران کرد. هدف از این عملیات جلوگیری از برنامه‌ریزی و فعالیت «تروریست‌ها» در نزدیکی مرز این کشورها گفته شده است. علاوه بر این این بمب‌افکن وسایط نقلیه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را هدف قرار داده که از سوی طالبان ربوده شده و از آن برای حملات انفجاری استفاده می‌شد.

نیروهای حمایت قاطع گفته که در حملات بدخشان بمب‌افکن B52 امریکایی 24 بمب هدایت‌شونده با دقت بالا به محلات استقرار گروه طالبان پرتاب شده است.

https://twitter.com/USFOR_A/status/961175025926619137

جنرال جیمز هِکر، فرمانده کل نیروهایی هوایی امریکا در افغانستان گفته که در بدخشان کمپ‌های آموزشی که حملات تروریستی را در داخل افغانستان و مرز چین و تاجیکستان حمایت می‌کرده و مربوط تحریک اسلامی ترکستان شرقی بوده، هدف قرار گرفته است. او همچنان گفته که عملیات هوایی تنها یکی از گزینه‌هایی است که طالبان را مجبور به حاضر شدن در میز مذاکره می‌سازد.

هلمند

بمب‌افکن B52 امریکایی در دو روز اخیر محلاتی را در هلمند، در جنوب افغانستان، نیز هدف قرار داده است. امریکا با استفاده از این هواپیما در ادامه عملیات هوایی خود بر شبکه‌های حمایتی گروه طالبان در هلمند، منابع درآمد آنان را هدف قرار داده است.

https://twitter.com/ResoluteSupport/status/961300412488970240

جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان گفته که طالبان جایی برای پنهان شدن ندارند و هیچ پناهگاهی برای هیچ گروه تروریستی باقی نخواهد ماند که بتوانند از آن‌جا بر مردم صدمه رسانده و یا به افغانستان خسارت وارد کند.

داعش

همزمان با بمباران مواضع طالبان توسط بمب‌افکن‌های B52 امریکایی، این هواپیماها مواضع داعش در شهرستان درزاب ولایت جوزجان، در شمال افغانستان را نیز بمباران کرده است.

دفتر مطبوعایت والی جوزجان در خبرنامه‌ای نوشته است که بمب‌افکن B52 امریکایی یک پایگاه گروه داعش را در روستای «سردره» بمباران کرده که در نتیجه 25 عضو گروه داعش کشته شده‌اند.

این سومین حمله هوایی نیروهای امریکایی بر پایگاه داعش در درزاب جوزجان است که در آن حمله سه شهروند ازبکستانی و چچنی نیز کشته شده‌اند.

این حمله درحالی انجام شده است که پیش از این مقام‌های محلی جوزجان به خبرنامه گفته بودند که در چندین روستای درزاب، از جمله سردره، داعش مستقر شده و در آن فعالیت‌های تروریستی را به اعضای خود آموزش می‌دهد. این مقام‌ها گفته بودند که شماری از شهروندان خارجی از جمله الجزایری، فرانسوی، ازبکستانی و چند کشور دیگر نیز در این منطقه حضور دارند.

B52 چیست؟

هواپیمای B52 در سال 1954 میلادی ساخته شده و از سال 1955 میلادی تاکنون ارتش امریکا از این بمب‌افکن‌ها استفاده می‌کند. تاکنون 744 بمب‌افکن B52 ساخته شده و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و موشک کروز را دارا است. این هواپیما می‌تواند 35 ساعت بدون سوخت‌گیری پرواز کند و شناخته‌ترین بمب‌افکن قرن 20 است.

موارد استفاده

ارتش امریکا از هواپیمای بمب‌افکن B52 در چند دهه گذشته در عملیات‌های مهم استفاده کرده است. نقش این هواپیماها در عملیات‌های مختلف بسیار برجسته بوده است. امریکا در جنگ ویتنام از این هواپیماها استفاده کرد و در سرنگونی صدام حسین، رییس جمهور سابق عراق B52 نقش اساسی داشت.

b52
هواپیمای B52 در سال 1954 میلادی ساخته شده و از سال 1955 میلادی تاکنون ارتش امریکا از این بمب‌افکن‌ها استفاده می‌کند

مردم افغانستان پس 2001 میلادی با هواپیمای B52 امریکایی آشنا شدند. امریکا در «عملیات آزادی پایدار» برای سرنگونی رژیم طالبان از این هواپیماها استفاده کرده و با بمباران مواضع طالبان، حکومت امارت اسلامی افغانستان را سقوط داد.

هواپیماهای B52 امریکایی که در روزهای اخیر عملیات هوایی را در افغانستان انجام داده، از پایگاه ال‌عدید واقع در قطر پرواز کرده است. این درحالی است که ارتش امریکا در سال گذشته میلادی حملات هوایی خود در افغانستان را تا 4 هزار و 361 حمله افزایش داده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان