جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

افغانستان مرکزی؛ 10 بزرگ‌ راه افغانستان ساخته می شود

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان از کلید خوردن کارهای 10 پروژه زیربنایی مناطق مرکزی افغانستان خبر می‌دهند، آنان می‌گویند که کمیسیون تدارکات ملی افغانستان، پروسه تدارکاتی این پروژه‌ها را بررسی کرده و مورد تایید قرار داده است.

مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان، در گفتگو با خبرنامه تایید کرد که کارهای تدارکاتی این پروژه‌های زیربنایی به ترتیب از پروسه تدارکاتی پروژه اعمار سرک یکاولنگ – دره صوف شروع شده است.

آقای روحانی اضافه کرد که حکومت افغانستان برای شروع کردن کارهای عملی این پروژه‌ها اراده جدی دارد. به گفته‌ی او برخی از این پروژه‌ها توسط وزارت فواید عامه افغانستان، برای جلب موسسه‌ی قابل اطمینان چندین بار به اعلان گذاشته شده است. از سوی هم آقای روحانی می‌گوید که حکومت افغانستان می‌خواهد با آغاز کردن کارهای عملی این پروژه‌ها، به وعده‌های که رهبران این حکومت به مناطق مرکزی داده بودند، عملی کنند.

از سویی هم ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای تایید کرده است که در جلسه‌ی دیروز یک‌شنبه کمیسیون تدارکات ملی افغانستان، پروسه تدارکاتی اعمار سرک یکاولنگ – دره صوف، توسط این کمیسیون مورد تایید قرار گرفته است.

Mahdi-Roohani
مهدی روحانی سخن‌گوی وزارت فواید عامه افغانستان

کمیسیون تدارکات ملی وظیفه دارد که قراردادهای دولتی را بررسی و تصویب کند. ریاست این کمیسیون را رییس جمهور غنی به عهده دارد و قرار‌دادهای یاد شده در جلسه شصت و سومین آن به تصویب رسیده است.

سرک دره صوف – یکاولنگ

طول این سرک ١٨٠ كيلومتر مي باشد و بخش دوم دهليز شمال به جنوب بوده و از طرف بانك انكشاف آسيايي تمويل مي گردد. قرارداد ديزاين اين پروژه ارزيابي شده و جهت تاييد دونر پروژه فرستاده شده است. به گفته‌ی مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان، به زودي قرارداد ديزاين پروژه امضاء و كار ديزاين آن آغاز خواهد شد.

با این وجود براي اعمار ساختمان پروژه و براي سرعت بخشيدن شروع كار ساختمان، پروسه داوطلبي مقيد با پيشنهاد وزارت فوايد عامه و تاييد دونر پروژه به اداره تداركات ملي ارسال شده و كميسيون تداركات ملي آن را منظور کرده است. این پروسه در طي مدت یک ماه دیگر تكميل و قرارداد براي منظوري نهايي به كميسيون عالي تداركات ملي فرستاده و كار پروژه به‌طور رسمی آغاز خواهد شد.

Arg-meeting
سرک دره صوف – یکاولنگ یکی از این ده پروژه بزرگ زیر بنایی می باشد که قرار است ساخته شود

سرك يكاولنگ- قندهار

اين سرك به طول ٥٥٠ كيلومتر بوده و بخش سوم دهليز شمال به جنوب مي‌باشد. مقام‌های حکومتی می‌گویند که اسناد تداركاتي جهت اعلان داوطلبي آماده شده و به دونر ( بانك انكشاف آسيايي) فرستاده شده است كه پس از تاييد دونر كارهاي تداركاتي آن شروع مي شود.

سرك دوشي- باميان

اين سرك به طول ١٥٢ كيلومتر مي باشد و بانك جهاني، بودجه اجراي آن را فراهم کرده است. اين پروژه به ٦ بخش تقسيم شده است. سروي، ديزاين و پروسه استملاك بخش اول این پروژه تكميل شده است.

این پروژه قبلا به اعلان داوطلبي سپرده شده بود و برای فعلی تحت ارزيابي مي‌باشد. به گفته‌ی سخنگوی وزارت فواید عامله افغانستان، به زودي ارزيابي اين بخش نهايي شده و جهت منظوري به اداره تداركات ملي فرستاده می‌شود که كار آن امسال آغاز خواهد شد.

در بخش دوم و ششم این پروژه، سروي و ديزاين آن بالاي ٩٠ فيصد کار شده است. با این وجود پروسه استملاك هر دو بخش تكميل شده و به گفته‌ی مقام‌های وزارت فواید عامه در كمتر از دو ماه آينده اين دو بخش نيز به اعلان سپرده خواهد شد.

road-roller
جریان کار روی یکی از سرک‌ها در افغانستان مرکزی

سرك گردن ديوال

بخش اول این سرک به طول ٤٠ كيلومتر سه سال پيش قرارداد شده بود و حالا كار آن جريان دارد. بخش دوم به طول ٦٠ كيلومتر حدود يك‌ماه پيش قراردادش امضاء شد و طبق گفته‌های مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان، به زودي شروع كار آن با حضور مقامات عالي رتبه حكومت افغانستان افتتاح خواهد شد.

سرك ميدان- باميان

قسمت دوم سرك ميدان شهر- باميان از كوتل اوني الي شهر باميان، به طول ٨٢ كيلومتر در ختم ماه جاری خورشیدی تكميل خواهد شد و به‌صورت رسمی مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.

سرك نيلي- ورس- پنجاب

این سرك از نيلي مركز ولايت دايكندي الي ولسوالي پنجاب در ولايت باميان می‌باشد که ١٦٠ كيلومتر طول دارد. به گفته‌ی مقام‌های وزارت فواید عامه افغنستان، این سرك از مركز نيلي الي كوتل قناغ اکنون به صورت درجه ٢ تحت كار مي باشد.

مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان، گفت که بر اثر توجه و حمايت رياست جمهوري، مذاكرات جدي با بانك جهاني از سوي وزارت فوايد عامه افغانستان انجام شده است و بانك جهاني موافقت كرد که تمام اين مسير را به صورت اساسي آسفالت شود. به گفته‌ی وی كار آسفالت سرك از مركز نيلي امسال آغاز شده و تا سه سال ديگر تمام این مسير آسفالت خواهد شد.

meeting
گوشه از گفتگوها برای تمویل پروژه مناطق مرکزی با مقام‌های نهادها وکشورهای تمویل کننده خارجی

سرك قره باغ – جاغوري

به گفته‌ی مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان، اين سرك سه مرتبه قبلن به اعلان سپرده شده بود اما شركتی که واجد شرايط برای کار این پروژه باشد نیافته اند. آنان می‌گویند که در اعلان چهارم ، تعدادي از شركت‌های واجد شرایط اشتراك كرده اند كه حالا تحت ارزيابي قرار دارند و پس از تكميل ارزيابي، برای منظوري به اداره تداركات ملي فرستاده خواهد شد.

سرك جلريز- سنگلاخ

قرارداد اين سرك به طول ٢٠ كيلومتر دو ماه قبل امضا شده بود و فعلن كار آن آغاز شده است.

سرك اسپيلان- ميرامور

اين سرك، ٢٠ كيلومتر دارد. سروي و ديزاين ١٣ كيلومتر آن تكميل شده و تحت اعلان تداركاتي مي‌باشد. متباقي مسير تحت ديزاين است.

سركهاي داخل شهر نيلي

اين سرك به طول حدود ١٠ كيلومتر می‌باشد. این مسیر برای بار اول دو ماه قبل به اعلان داده شده بود، ولي شرکت داوطلب برای اجرای این پروژه، واجد شرايط نبوده است. اين پروژه هفته جاری به اعلان مجدد سپرده شده است و مقام‌های حکومتی افغانستان باور دارند که امسال بتوانند كار عملي آن را آغاز کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان