جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

امریکا دست به دامن هند؛ نیروهای افغانستان باید تجهیز هوایی شوند

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

با گذشت هر روز، شعله‌های جنگ در بخش‌های مختلف افغانستان روشن‌تر می‌شود. شاید، دامنه‌ای جنگ آن‌قدر گسترده نباشد که از اداره‌ی امریکا و متحدانش بیرون باشد. ولی، همان‌طور که می‌گویند، ” احتیاط شرط است” – فرمانده مأموریت ناتو در افغانستان برای همین مسأله به هند رفته است. جنرال ریچارد نیکولسن در این سفر، با مشاور امنیت ملی، وزیر دفاع و دیگر مقام‌های بلندپایه امنیتی-نظامی – بزرگ ترین دموکراسی جهان و از متحد استراتیژیک افغانستان – دیدار و گفتگو کرده است.

پیام جنرال نیکولسن به هندی‌ها ساده و روشن بود: ” افغانستان به کمک‌های بیشتر نظامی شما هندی‌ها نیاز دارد.”

این جنرال بلندپایۀ امریکا مشخصن به هندی‌ها همچنان گفته که :” نیروهای امنیتی افغانستان به چرخبال‌های بیشتری نظامی نیاز دارند. خیلی عاجل است. همین که این چرخبال‌ها به افغانستان برسند، بی درنگ به میدان‌های نبرد خواهند رفت.”

هند، پارسال چهار بال چرخبال نوع ام.آی – 25 را به ارتش افغانستان کمک کرد. این چرخبال‌ها – همان طور که وزارت دفاع افغانستان گفته است – چرخبال‌های است جنگی که هم‌زمان قابلیت انتقال و انجام حمله‌های توپخانه‌ای را دارند.

اهدای این چرخبال‌ها با استقبال خیلی گرم نظامی‌های افغانستان رو به رو شد و البته، اثر خیلی خوب روحی بر سربازان به شدت نیازمند پشتیبانی هوایی ارتش افغانستان، بر جا گذاشت.

RS
جنرال ریچارد نیکولسن، فرمانده ناتو در افغانستان برای جلب کمک‌های نظامی به هند رفته است.

در کنار این مساله، بیشتر چرخبال‌های کنونی ارتش افغانستان، همان چرخبال‌های  است که روزگاری شوروی سابق در اختیار دستگاه نظامی-دفاعی افغانستان قرار داده بود. البته، از زمان فعالیت این چرخبال‌ها تاکنون بیش از 30 سال می‌گذارد. این یعنی، چرخبال‌های روسی ارتش افغانستان به ترمیم و نوسازی نیاز دارد.

در پیوند با همین گپ، جنرال ریچارد نیکولسن از هندی‌ها خواسته که برای چرخبال‌های روسی افغانستان، قطعات لازم را فراهم کند. به گفته‌ای این جنرال امریکایی، شریکان دیگر امریکا حاضر نیستند، پول شان را به جیب کارخانه‌های روسی بریزند و برای این کار، هند گزینه‌ای مناسبی است.

آقای نیکولسن افزوده است که :” ما بازسازی هوانیروی ارتش افغانستان را به عنوان یکی از شاخه‌های مهم تأمین امنیت افغانستان می‌دانیم. البته، بسیاری از هواپیماهای ارتش افغانستان روسی هستند و نیاز دارند که قطعات جدیدتر بدست بیاورند.”

نگرانی پاکستان

اما، یکی از بزرگ ترین موانع که باعث می‌شود، افغانستان کمک‌های لازم را برای تقویت نیروهای زمینی و هوایی خود بدست نیاورد، مخالف‌های شدید پاکستان است. در پیوند با همین دیدار نیکولسن به هند، پاکستانی‌ها از افزایش همکارهای نظامی دهلی نو به کابل سخت ابراز نگرانی کرده اند.

ریچارد نیکولسن از زبان جنرال راحیل شریف، رییس ستاد ارتش پاکستان به هندی‌ها گفت که ” پاکستان شکایت دارد که شما امریکایی‌ها زیاد هند – محور شده اید.”

Pak-army
پاکستانی‌ها از نزدیکی امریکا با هند شکایت دارند.

اما، این جنرال امریکایی به پاکستانی‌ها گفته است که امریکا در مبارزه با هراس افگنی هم با پاکستان و هم با هند به گونۀ مشترک مبارزه می کند.

این نظامی امریکایی گفته است، وقتی کانگره‌ی امریکا فهمید که پاکستان بر ضد شبکه حقانی و طالبان پاکستانی در خاکش با امریکا همکاری نمی‌کند، این نهاد قانون گذار امریکا 300 میلیون دالر کمک های امریکا را به پاکستان قطع کرد.

پیش از این نیز یکی از خواست‌های عمده پاکستان از سران حکومت افغانستان، قطع رابطه با هند بود، حتا در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی نیز این موضوع همیشه برای پاکستانی ها نگرانی بود و برای افغانستان درد سر.

کشته شدن یک سوم جنگجویان داعش

نظامیان امریکایی از عملیات‌های بی وفقه‌ای سربازان افغانستان بر ضد لانه‌های داعش ستایش کرده است. به گفته فرمانده مأموریت قاطع در افغانستان، تنها در جریان دو هفته از این عملیات‌ها، بیش از 300 جنگجوی داعش در افغانستان کتشه شده اند. به باور نیکولسن :”  این شمار، دست کم 25 درصد کل نیروهای جنگی داعش را در افغانستان تشکیل می‌دهد. این شکست بزرگ بر پیکر داعش است. اراضی شان خیلی کاهش یافته است و کنترول شان بر ساحه زیر نفوذ شان خیلی کم شده است.”

ISIS-kids
در دو هفتۀ گذشته بیش از 300 داعشی کشته شده است.

پیشتر مقام‌های نظامی افغانستان گفته اند که در جریان عملیات‌های شان بر ضد داعش در بخش های مختلف ننگرهار از جمله ولسوالی‌های بتی‌کوت و اچین، صدها تن از جنگجویان داعش بشمول بلندپایه ترین فرماندهان این گروه کشته شده اند. یکی از این فرماندهان مهم سعد اماراتی، معاون عملیاتی گروه داعش در افغانستان بوده است.

مرگ مبهم حافظ سعید

دو – سه روز پیش، برخی مقام های ارتش افغانستان به خبرنامه تأیید کرده بودند که حافظ سعید، رهبر گروه داعش در افغانستان کشته شده است. به گفتۀ این مقام‌ها، وی، همرا با ملا انس، مسوول استخدام گروه داعش و شماری از همراهانش در بمباران نیروهای هوایی خارجی‌ها، در 26 جولای در اچین ولایت ننگرهار کشته شده است.

اما، وزارت دفاع افغانستان هنوز هم این مساله را تأیید یا رد کرده نمی‌تواند. سخنگوی این وزارت به خبرنامه گفت که :” بر بنیاد برخی گزارش‌ها، حافظ سعید، رهبر گروه داعش کشته شده و کسی دیگری به نام حسیب لوگری – جایگزین وی شده است.”

وزارت دفاع افغانستان تأکید کرد که هنوز درستی این گزارش‌ها و حتا کشته شدن حافظ سعید در هالۀ ابهام قرار دارد. اما یک منبع امنیتی نیز قبلن به خبرنامه درست بودن خبر کشته شدن حافظ سیعد را تأیید کرده بود.

حافظ سعید، والی شاخه خراسان داعش
حافظ سعید، والی شاخه خراسان داعش

در حالی که داعش به شدت در ننگرهار سرکوب می‎شود، گزارش‎های وجود دارد که این گروه در ولایت‌‎های کنر و نورستان در شرق افغانستان و همچنان در ولایت های زابل و غزنی در جنوب این کشور، فعالیت های شان را منظم به پیش می‌برند. از جمله، اخیرن وال استریت ژورنال نوشته است که فرماندهان این گروه در دو ولایت شرقی کنر و نورستان تلاش دارند دل مردم محل را با دادن پول بدست بیاورند.

کشته شدن دست کم 90 تن و زخمی شدن بیش از 300 تن دیگر در حمله انتحاری در کابل که اعتراض کنندگان جنبش روشنایی را در دوم اسد هدف قرار دادند، کلان ترین حمله‌ای بود که به گروه داعش نسبت داده شد.

خیلی ها می گویند، پس از سال 2001 میلادی، این خطرناک ترین حملۀ انتحاری بر جان غیرنظامیان در افغانستان بوده است.

روی هم رفته اما؛ نیروهای امنیتی افغانستان که اکنون در چندین ولایت در شمال، در جنوب، در شرق و غرب افغانستان درگیر جنگ‌های خطرناک با طالبان و دیگر گروه‌های ترورستی اند، نیاز شدید به داشتن تجهیزات خوب هوایی دارند تا بتواند از زمین به هوا دشمنان شان هدف قرار بدهند.

women-mourners
یکی از بازماندگان قربانیان حملۀ انتحاری مرگبار در دهمزنگ کابل

هرچند اکنون نیروهای امنیتی افغانستان حمایت هوایی سرابازان خارجی را دارند، اما مقام‌های امنیتی افغانستان همواره تأکید کرده اند که ای مقدار برای پیشبرد جنگ کنونی که بسیار پیچیده و گسترده است، کافی نیست و آنها به شدت از ناحیه قوای هوایی نیازمند اند و در تنگناه قرار دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان