جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

ایجاد لوای کوهی؛ طرح تازه چین و افغانستان برای تأمین امنیت بدخشان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

وزارت دفاع افغانستان از ایجاد یک «لوای کوهی» برای نظامیان این کشور در ولایت شمال شرقی بدخشان خبر داده و گفته که چین مسئولیت پرداخت هزینه مالی این نیروها را برعهده گرفته است.

این وزارت گفته که چین تمام مصارف مالی ایجاد این لوا را به دوش گرفته و روی اجرای این طرح روز پنج‌شنبه هفته گذشته در دیدار وزیر دفاع افغانستان و وزیر دفاع چین در پکن توافق شده است. براساس معلومات این وزارت، چین تنها مسئولیت پرداخت مصارف مالی این لوا را دارد اما وزارت دفاع رهبری این نیروها را برعهده خواهد داشت.

ایجاد لوای کوهی در بدخشان درحالی مطرح شده که ولایت شمال شرقی بدخشان هم‌مرز با کشور چین است. افزون بر این چین نگران گسترش تروریزم در بدخشان افغانستان است و چندی پیش سفیر این کشور نیز به این ولایت سفر کرده بود.

چین می‌گوید که شورشیان اویغور مخالف حکومت آن کشور در افغانستان، به‌ویژه بدخشان، پناه گرفته و در مناطق مختلف افغانستان در همکاری با دیگر گروه‌های تروریستی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. چین این شورشیان را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌خواند و فشار بر شورشیان اویغور را بیشتر کرده است.

چین در قسمت شمال شرق افغانستان در حدود 76 کیلومتر مرز دارد و در سال های اخیر ولایت بدخشان در مرز با آن کشور یکی از جولانگاه‌های تروریستان پنداشته می شود. در حال حاضر شورشیان مخالف دولت افغانستان نیز در این ولایت حضور دارند.

china-afg2

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرنامه گفت که برای تأمین امنیت بهتر ولایت بدخشان وزارت دفاع یک لوا را در بدخشان می‌سازد.

به گفته‌ی او این لوا در چوکات ارتش ایجاد می‌شود و فرماندهی آن نیز مربوط وزارت دفاع افغانستان است و چین در بخش فرماندهی آنان دخالت ندارد.

عبدالله ناجی نظری، عضو شورای ولایتی بدخشان به خبرنامه می‌گوید که طرح ایجاد لوای کوهی از یک و نیم سال به این طرف مورد بحث قرار داشت و به تازگی چین توافق کرده که هزینه تمویل این لوا را برعهده گیرد. او گفت که هدف از ایجاد این طرح مبارزه با تروریزم و افراط‌گرایی در ولایت بدخشان است و چین از حضور تروریستان بین‌المللی در این منطقه نگران است.

او گفت به دلیل این‌که تشکیل پولیس در بدخشان کافی نیست و لوای ارتش نیز در این ولایت ناقص و کندک‌های آن تکمیل نشده، با توجه به اعلام آمادگی پکن برای حمایت مالی و لوژستیکی لوای کوهی، این طرح مورد استقبال مردم بدخشان قرار دارد.

قرار است نیروهای لوای کوهی از مجاهدین سابق افغانستان و افسران متقاعد و بازنشسته استخدام شوند و در قسمت‌های شرقی بدخشان جابجا گردند.

علاوه بر این طرح ایجاد لوای کوهی درحالی مورد توافق وزیران دفاع افغانستان و چین قرار گرفته است که در ماه سپتامبر سال جاری یائو جینگ، سفیر چین در کابل به ولایت بدخشان سفر کرد و از حضور تروریستان بین‌المللی در این ولایت ابراز نگرانی کرد.

دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

او گفته بود که چین از موجودیت اویغورها در بدخشان نگران است و پکن تلاش می‌کند در کنار سایر همکاران افغانستان برای تامین صلح در این کشور تلاش کند. او در آن زمان از مردم بدخشان خواسته بود که نیازمندی‌ها و مشکلات شان را اولویت‌بندی کرده به سفارت چین تحویل دهند تا کشورش برای رفع مشکلات بدخشانی‌ها اقدام کند.

ناامنی بدخشان

ولایت شمال شرقی بدخشان در چند سال اخیر شاهد افزایش ناامنی ها بوده است. این ولایت در حال حاضر شاهد حضور گسترده چندین گروه تروریستی از جمله طالبان است. مقام‌های رسمی حکومت افغانستان نیز از گسترش ناامنی در بدخشان انتقاد کرده و گفته‌اند که جنگ در این ولایت یک پروژه است.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانسانستان و سرپرست جمعیت اسلامی افغانستان در ماه میزان سال جاری در سفری به ولایت بدخشان گفته بود که جنگ در بدخشان یک پروژه ویرانگر است که سران گروه‌های تروریستی از جوانان بدخشی به‌عنوان مواد سوخت برای پیشبرد اهداف و منافع خود استفاده می‌کنند.

در حال حاضر دو شهرستان یمگان و وردج در بدخشان در کنترل کامل طالبان قرار دارند و طالبان در چندین شهرستان دیگر این ولایت از جمله جرم، راغستان، کوهستان و یفتل بالا حضور دارند.

عبدالله ناجی نظری در این مورد گفت که درحال حاضر در حدود 2 هزار و 500 طالب و جنگجوی خارجی در بدخشان حضور دارند که از این میان حدود 500 تن آنان جنگجویان ازبکستانی، تاجیکستانی، چچنی و اویغورهای چین اند.

او گفت: «این‌ها در سه منطقه بسیار مهم و استراتژیک جابجا شده‌اند. یکی در دره خستک ولسوالی جرم، در مجموع ولسوالی وردج و یک بخش هم در ولسوالی راغستان.»

عبدالله ناجی نظری
عبدالله ناجی نظری

به گفته‌ی او دو پایگاه اصلی مخالفان و طالبان در دره خستک و شهرستان جرم است که در آن‌جا کمک‌های آموزشی و سوق و اداره جنگ طالبان قرار دارد.

داعش در بدخشان

اخیراً بحث موجودیت داعش در شمال افغانستان تبدیل به واقعیت شده است. گزارش شده که این گروه در چندین منطقه عملاً فعالیت خود را شروع کرده و مصروف آموزش‌دهی جنگجویانش است. علاوه بر این شماری از جنگجویان داعش از کشورهای عراق و سوریه نیز به افغانستان آمده و در پایگاه‌های این گروه در شمال افغانستان جابجا شده‌اند.

عبدالله ناجی نظری به این باور است که باز بودن مرز افغانستان با پاکستان در مناطقی از بدخشان باعث شده است که جنگجویان شکست خورده داعش از خاورمیانه از این طریق وارد بدخشان شوند. به گفته او، اگر به امنیت بدخشان توجه نشود، در آینده احتمال ناامنی بیشتر این ولایت متصور است.

او گفت که «داعشی که توانست در سوریه و عراق در دشت‌های هموار جنگ کند، در این‌جا هم زمینه برایش مساعد است. اگر برای بسته کردن مرز با پاکستان و سرکوب تروریستان توجه نشود، ناامنی بدخشان حکایت از ناامنی منطقه خواهد کرد.»

از حضور داعش در بدخشان درحالی سخن زده می‌شود که پیش از این اویغورهای چینی به داعش پیوسته بودند. علاوه بر این داعش چین را تهدید کرده بود که در خاک آن کشور «جوی خون جاری می‌کند.»

در سال ۱۳۹۳ خورشیدی نیز مقام‌های چینی گفته بودند که اعضای جنبش اسلامی ترکستان شرقی که یک سازمان متشکل از اویغورها است، از طریق ترکیه به سوریه می‌روند و در آن‌جا به گروه داعش می‌پیوندند. در آن زمان ازحضور ۳۰۰ شورشی اویغور در صف داعش که در عراق و سوریه می‌جنگیدند، گزارش شده بود.

اویغورها در سوریه

اکنون به نظر می‌رسد که چین برای مهار تهدیدهایی که از سوی داعش و مخصوصاً داعشیان اویغوری متوجه آن کشور است، بیشتر تلاش می‌کند تا بتواند با پدیده داعش در خاک افغانستان مقابله کرده و دشمن را در بیرون از مرزهای خود نابود کند.

چین درحالی از ایجاد لوای کوهی در بدخشان حمایت مالی می‌کند که اخیراً وزارت خارجه آن کشور نیز نشست سه جانبه‌ای را با حضور وزیران خارجه افغانستان و پاکستان راه‌اندازی کرده تا برای بهبود روابط میان کابل و اسلام‌آباد میانجیگری کند.

نخستین نشست سه جانبه وزیران خارجه سه کشور هفته پیش در پکن برگزار شد و در آن از طالبان مسلح نیز خواسته شده تا به روند صلح پیوسته و دست از جنگ و خشونت بردارند.

در کنار این وزیران دفاع چین و افغانستان روز پنجشنبه روی کمک چین به نیروهای افغان نیز صحبت کرده و افغانستان از چین خواسته تا سهم آموزش نیروهای افغان را افزایش داده و شمار بیشتر نظامیان افغان را آموزش دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان