رییس جمهور اوباما؛ سربازان مان طالبان را سقوط دادند

یک روز پس از حملۀ انتحاری در کمپ نورتگت در حوزۀ نهم کابل، باراک اوباما در سخنرانی‌اش در امریکا، بر حمایت سربازان این کشور از افغانستان سخن گفت.

رییس جمهور اوباما که در کنوانسیون سربازان معلول امریکایی صحبت می کرد، تأکید نمود که به خاطر قربانی‌های همین سربازان، القاعده از افغانستان ناپدید شد. اوباما گفت که “زحمت‌های شما باعث شده که طالبان در افغانستان سقوط کنند و حالا این گروه در افغانستان منزوی شده است.”

این گفته‌ها یک روز پس از آن بیان می‌شود، که دیروز چند مهاجم انتحاری بر یکی از اردوگاه‌های سربازان خارجی در کابل موتر پر از مواد انفجاری را منفجر ساخته و سپس به داخل این کمپ یورش بردند؛ رویدادی که بی پیشنه‌ترین انفجار و حمله در کابل بر مراکز خارجی ثبت شده است.

باراک اوباما، رییس جمهور امریکا در آستانه‌ی نشست وارساو در پولند اعلام کرده بود که از میان 9800  سرباز این کشور 8400 سربازش تا پایان سال 2017 میلادی در افغانستان باقی می مانند.

US-Afghan-Forces
8400 سرباز امریکایی تا پایان سال 2017 در افغانستان باقی می مانند.

رییس جمهور اوباما همچنان مجوز حمله‌های هوایی بر طالبان را صادر کرده است؛ مساله‌ی که به گفته آگاهان نظامی افغانستان دست‌آوردهای خوبی را در میدان‌های نبرد نصیب سربازان افغان کرده است.

تأکید بر نقش سازنده‌ای روسیه

در حالی که روسیه بیشتر مشغول برداشتن گام‌هایی برای گرفتن امنیت بخش‌های مرزی افغانستان با کشور های آسیای میانه است، یکی از مقام‌های ناتو که خواسته نامش گرفته نشود، به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته است که “روسیه در تأمین ثبات افغانستان باید نقش سازنده‌ی بازی کند.”

به گفته‌ای این مقام ناتو “روابط نیک میان این دو همسایه و دیگر تلاش‌ها برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان خیلی حیاتی است. ما، آماده هستیم که در این زمینه از تمام ابتکارات در رسیدن به این هدف حمایت می کنیم.”

Russian-Putin
ناتو بر گسترش نقش روسیه در افغانستان تأکید می ورزد

روسیه، در چهارده سال گذشته همکاری‌های کمتر نظامی با افغانستان داشته است. بیشتر همکاری‌های این کشور در بخش مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر تمرکز یافته است. اما، اخیرن در پی درخواست‌های مکرر دولت افغانستان برای همکاری این کشور با کابل، کاخ کرملین 10 هزار میل کلاشنیکوف به وزارت داخلۀ افغانستان کمک کرده است.

سفر مشاور امنیت ملی به روسیه

اما، ظاهرن دل‌بستگی افغانستان  به کشیدن پای روسیه در میدان سیاست و امنیت افغانستان، با گذشت هر روز بیشتر می‌شود. این مساله را می‌توان از سفرهای اخیر حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان به مسکو درک کرد. چند روز پیش مشاور امنیت ملی افغانستان به مسکو رفت و با همتای روسی‌اش ملاقات کرد.

تواب غورزنگ، سخنگوی مشاور امنیت ملی افغانستان در باره سفر اخیر حنیف اتمر به روسیه به خبرنامه می گوید که “مشاور امنیت ملی افغانستان در این سفر از مقام‎های روسیه درخواست کرد که در بخش تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان سهم فعال بگیرند.”

به گفته تواب غورزنگ “افغانستان هم‌چنان خواهان فراهم شدن چرخبال‌های جنگی نوع ام.35 و ام.17 شده است. در کنار آن، افغانستان به یک ترمیم‌گاه مجهز چرخبال‌ها نیاز دارد که از روسیه خواسته تا در بخش ایجاد چنین یک ورکشاپ مجهز با دولت افغانستان همکاری کند.”

Atmar
روسیه ده هزار میل کلاشنیکوف به افغانستان کمک کرده است.

ظاهرن، به گفتۀ سخنگوی مشاور امنیت ملی، این درخواست ها از سوی روس ها با استقبال مواجه شده است. اما هنوز روشن نیست که چه زمانی به این درخواست ها لبیک گفته خواهد شد و افغانستان از روسیه چرخبال دریافت خواهد کرد.

شکست در خودکفایی ترمیم موترهای ارتش

همزمان با این، سیگار یا ادارۀ بازرسی ویژه‌ از بازسازی افغانستان در تازه ترین پژوهش خود دریافته که، بربنیاد یکی از برنامه های ایالات متحد امریکا برای خودکفایی ارتش افغانستان در قسمت ترمیم موترهای شان، قرار داد پنج ساله‌ای به ارزش 182 میلیون دالر با یکی از شرکت‌های امارات متحده عرب بسته شده بود. قرار بر این بود که این شرکت تنها برای 26 هزار موتر ارتش افغانستان زمینه ترمیم را فراهم سازد و پرزه جات ماشین‌های جنگی ارتش را خود افغان‌ها فراهم بیاورد. اما، پس از مدتی روشن شد که ارتش افغانستان قادر به فراهم آوری پرزه جات موترهای شان نبوده است. این مساله باعث شده که امریکا برای ترمیم و نوسازی موترها به جای 182 میلیون دالر، مجبور شده چیزی در حدود 423 میلیون دالر پرداخت کند.

vehicals
سربازان ارتش قادر به ترمیم موترهای جنگی شان نیستند

اما، سیگار در گزارش خود نوشته که ” اگر این امکانات به ارتش افغانستان فراهم نشود، اثرهای بدی روی کارکرد این ارتش و مأموریت امریکا در امر مبارزه با هراس افگنی در افغانستان بر جای خواهد گذاشت.”

ارتش امریکا اخیرن برنامه‌ی را روی دست گرفته است که ارتش افغانستان باید خود مسوولیت ترمیم موترهای ویران شده اش را بگیرد. شمار موترهای ارتش افغانستان از 26000 موتر در سال 2012 به 31 هزار در سال 2016 میلادی رسیده است.  بر بنیاد یافته‌های سیگار، امریکا به ارزش 6.5 میلیارد دالر موترهای زرهی و غیر زرهی به نیروهای امنیتی افغانستان خریداری نموده است.

جنگجویان طالبان پاکستانی، سربازان کنونی داعش!

در حالی که توجه آمریکا به افغانستان افزایش یافته، به تازگی جنرال ریچارد نیکولسن، فرمانده مأموریت قاطع در افغانستان افشا کرده که تا 70 درصد جنگجویان داعش را در افغانستان جنگجویان سابق تحریک طالبان پاکستان تشکیل می دهند.

ISIS-kids
70 درصد داعش جنگجویان طالبان پاکستانی هستند.

جنرال ریچاردسن در نشست خبریی در امریکا مطرح کرده که این جنگجویان از قبایل پاکستانی می‌باشند که در اروکزی ایجنسی در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان بود و باش دارند.

به گفتۀ این جنرال امریکایی “این جنگجویان در نتیجه عملیات ضرب عذاب پاکستان از خاک آن کشور رانده شده اند و در بخش‌های نزدیک مرز افغانستان و پاکستان در ولایت ننگرهار مستقر شده اند.”

اما، جالب است که این جنگجویان، روزگاری زیر پرچم تحریک طالبان پاکستان بر ضد ارتش پاکستان می‌جنگیدند، اما اکنون زیر پرچم سیاه داعش و تنها بر ضد ارتش افغانستان می‌رزمند.

این طرف دولت افغانستان، بدون ملاحظه، برای نابودی داعش کمر بسته است. وزارت دفاع افغانستان هم اکنون عملیاتی را زیر نام قهر سیلاب در بخش‌های از ولایت ننگرهار بشمول ولسوالی کوت این ولایت علیه داعش راه اندازی کرده است؛ عملیاتی که تاکنون تلفات سنگین را بر داعش وارد نموده. همین تازگی‌ها، جنرال ریچارد نیکولسن، فرمانده مأموریت قاطع در افغانستان به خبرنگاران گفته است که  ” در جریان شش ماه گذشته تقریبا نیمی از جنگجویان داعش در افغانستان از پا در آمده اند.”

ISIS
گوشه ای از عملیات قهر سیلاب بر ضد داعش در ولایت ننگرهار افغانستان

به گفتۀ آقای نیکولسن، برآور می شود که جنگجویان این گروه تروریستی هم اکنون بین 1000 – 1500 نفر در افغانستان می‌رسند. در حالی که این رقم در ماه جنوری سال روان خورشیدی به 3000 تن می‌رسید. هم اکنون سربازان امریکایی و افغان از زمین و هوا جنگجویان داعش را آماج قرار می‌دهند. این عملیات‌ها تاکنون به زخمی شدن 5 سرباز امریکایی در افغانستان نیز منجر شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *