شهر مرمرین؛ عشق آباد این بار سراغ مرمر افغانستان را گرفته است

قرار است ترکمنستان یکی از خریداران بزرگ مرمر افغانستان شود.

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع هرات از گفتگوهای تازه‌ی مقامات ترکمنستان با این اداره در مورد صادرات سنگ مرمر این ولایت خبر می‌دهند. این مقامات می‌گویند که طی یک تفاهم‌‎نامه ابتدایی، ترکمنستان علاقمندی اش را برای صدور سنگ مرمر هرات با یک متراج بالا نشان داده است.

خلیل احمد یارمل، آمر اجرایی اتاق تجارت و صنایع هرات در گفتگو با خبرنامه گفت که هیاتی از ترکمنستان طی سفری از معدن چشت شریف ولایت هرات و کارخانه‌های پروسس سنگ مرمر در این ولایت دیدن کرده است. آنان در این سفر علاقمندی زیادی به صدور این سنگ نشان داده اند.

marble-mine
هیات ترکمنستانی از معدن‌های سنگ مرمر در ولایت هرات دیدن کرده است.

با این حال مقامات اتاق تجارت ترکمنستان، هیاتی از اتاق تجارت و صنایع افغانستان را به آن کشور دعوت کرده و تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه صادرات مرمر افغانستان به آن کشور امضا کرده است. به گفته‌ی آمر اجرایی اتاق تجارت و صنایع هرات، قرار است به زودی این تفاهم نامه به صورت رسمی در افغانستان، میان مقامات دو کشور امضاء شود.

رییس جمهور غنی در ماه سنبله‌‎‌ی سال گذشته در سفر قربانقلی بیردی محمدف، رییس جمهوری ترکمنستان به کابل، ترکمنستان را «دوست، همسایه‌ی نیک وشریک عمده تجاری و اقتصادی افغانستان» خوانده بود. این دو رییس جمهور 5 تفاهم‌نامه و یادداشت تفاهم در بخش‌های مبارزه با پولشویی، همکاری در بخش‌های انرژی، تجارت، ورزش، راه و ترانسپورت و هم‌چنان همکاری‌های علمی را به امضا رساندند.

ashraf-Ghani
سران دو کشور در ماه سنبله سال گذشته خورشیدی، 5 تفاهم‌نامه را به امضا رساندند.

عشق آباد شهر مرمرین

عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، لقب شهر مرمرین را به‌خود گرفته است. با این حال مقامات ترکمنستان با هیات افغانی گفته اند که این کشورمایل است در پروژه‌های ساختمانی خود به طور گسترده از سنگ مرمر سفید افغانستان استفاده کند.

خلیل احمد یارمل، آمر اجرایی اتاق تجارت و صنایع هرات گفت  که مرمر افغانستان شهرت جهانی یافته و در سطح منطقه نیز از محبوبیت خوبی برخوردار شده است. او اضافه کرد که این سنگ دارای سه سورس می‌باشد که سورس اول آن از ویژگی خاص برخوردار بوده و مشتری‌های بی‌شماری دارد. آقای یارمل افزود که ترکمنستان نیز مشتری سورس اول سنگ مرمر افغانستان است.

marble-statue
عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان، به علت تزیین آن توسط سنگ مرمر، لقب شهر مرمرین را گرفته است.

معدن سنگ مرمر در چشت شریف هرات، 140 کیلومتر طول دارد که به گفته‌ی مقام‌های اتاق تجارت و صنایع هرات برای استخراج این معدن تاهنوز چندین سرمایه‌گذار داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری کرده اند.  در این ولایت 54 کارخانه پروسس سنگ مرمر وجود دارد. سنگ مرمر هرات به کشورهای ایران، چین، ترکیه و برخی از کشورهای عربی نیز صادر می‌شود.

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع هرات تاکید می‌کنند که امضای تفاهم‌نامه صادرات سنگ مرمر این ولایت به ترکمنستان، دگرگونی تازه‌ای در گسترش سطح اقتصاد افغانستان و هم‌چنان گسترش استخراج معدن سنگ افغانستان ایجاد خواهد کرد. این مقام‌ها می‌گویند که ترکمنستان برنامه‌ی وسیعی برای خرید سنگ مرمر دارد و تقاضای آنان یک رقم درشت با متراج بلندی از افغانستان است. آقای یارمل به خبرنامه گفت که این کشور حاضراست به مقدار 500 هزار متر مربع سنگ مرمر را از افغانستان خریداری کند.

afghan-marble
نمایی از معدن سنگ مرمر چشت شریف در ولایت هرات.

با این وجود، امضای این تفاهم‌نامه باعث راه اندازی کارخانه های زیادی پروسس سنگ در ولایت هرات خواهد شد. مقامات در هرات در عین حال باور دارند که با آغاز به کار صادرات سنگ مرمر به ترکمنستان، اشتغال‌زایی گسترده ی در این بخش در افغانستان خواهد شد.

ارزش سنگ مرمر افغانستان

بر اساس سروی که دو سال قبل توسط مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان در مورد سنگ مرمر افغانستان انجام شده بود، ارزش معادن سنگ مرمر در افغانستان 200 میلیارد دالر برآورد شده بود.

herat-marble
قرار است ترکمنستان قرارداد صادرات 500 هزار متر مربع سنگ را با افغانستان امضا کند.

مقام‌های وزارت تجارت افغانستان بدین باورند که این سنگ به گونه‌ی زیادی در افغانستان یافت می‌شود. آنان تاکید کرده بودند که بیش از 35 نوع سنگ مرمر در افغانستان شناسایی شده و ذخایر معادن این نوع سنگ در داخل افغانستان به 9 میلیون تن می‌رسد.

با این حال مقام‌های اتحادیه سنگ مرمر و گرانت افغانستان ادعا کرده اند که این سنگ افغانستان می‌تواند، نیازمندی منطقه را رفع کند. مقام‌های این اتحادیه می‌گویند که به غیر از ولایت هرات در سایر ولایات مانند هلمند و ولایت‌های دیگر نیز این سنگ به طور گسترده‌ای وجود دارد و با استخراج این معادن نه تنها نیاز افغانستان برآورده می‌‎شود، بلکه نیازمندی منطقه را نیز مرفوع می‌کند. آنان اضافه کرده اند که نبود زمینه‌های قرضه و سرمایه‌گذاری و هم‌چنان نبود ماشینری عصری از چالش های بزرگ کارخانه های صنعتی سنگ مرمر در افغانستان است.

Ashgabat-marble
نمایی از عشق آباد، پایتخت مرمرین ترکمنستان

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *