خاک سپاری شهدای روشنایی در کابل ادامه دارد

بیست و چهار ساعت از حملۀ خونین انتحاری بر هواداران جنبش روشنایی می‌گذرد. پیکرهای معترضان از جهان رفته، یکی یکی از بیمارستان‌های شهر گردآوری می‌شوند. این پیکرها به مصلای شهید مزاری انتقال داده می‌شوند؛ جایی که همین مظاهره کنندگان دیروز راهپیمایی صلح آمیز‌شان را از آن جا آغاز کردند تا به عدالت و روشنایی برسند.

مصلای بابه مزاری پر از زنان، مردان، دختران و پسرانی است که برای به خاک سپاری عزیزان شان آمده اند.

برخی خانواده‌ها در مصلای بابه مزاری دیده می‌شوند که هنوز هیچ خبری از عزیزان شان بدست نیاورده اند. برای همین به مصلای شهید مزاری آمده اند تا از میان بقایای اجساد رویداد مرگبار دیروز، دست کم بفهمند آن که دنبال شان هست، دیگر نیست و باید صبوری و بردباری اختیار کنند.

فضای مصلا غم‌آلود و به شدت متاثر کننده است. مادرانی که برای پسران شان، زنانی که برای کودکان شان و کودکانی که برای پدران از دست رفتۀ شان سخت می‌گیریند.

Burial day
بقایای لباس و کفش‌های شهیدان حادثه روز گذشته کابل در مصلی شهید مزاری

داوطلبان جنبش روشنایی در حویلی مصلای بابه مزاری دستمالی،کفشی، ساعتی و یا هم کتاب و قلمی از شهیدان رویداد دیروز گرد آورده اند تا این گونه خانواده‌ها قادر شوند، عزیزان از دست رفتۀ شان را شناسایی کنند.

پیکرهای معترضان شهید، پس از مصلا به شهرک سبز انتقال می‌یابند؛ محلی که برای به خاک سپاری این معترضان شهید مشخص شده است.

تپۀ خاکی در نزدیک شهرک کوچی‌ها و شهرک مهدیه در غرب شهر کابل.

قرار است این تپۀ خاکی به نام آرامگاه شهیدان روشنایی نام گزاری شود.

حدود چهار پیکر به خاک سپرده شده است. شمار شهدای فاجعه خونین دیروز به بیش از 80 تن رسیده است. انتظار می‌رود تا صد قبر حفر شود. تپه‌ای که تا پیش از این حتا میزبان یک جسد هم نبوده، اما قرار است تا دو – سه شب دیگر، نزدیک به صد انسان را در آغوشش جا دهد. این شاید تلخ ترین حادثه‌ی دو دهه گذشته افغانستان باشد.

Burial day
پیکر دها نفر که روز گذشته طعمه انتحار شدند، در تپه‌ای در غرب کابل به خاک سپرده شدند

پیر مردی که در این رویداد پسرش را از دست داده، دولت افغانستان را مقصر اصلی انجام این رویداد قملداد می‌کند. این در حالی است که رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان بر انتقام گیری از عاملان این حمله خونین بر افراد بی گناه تاکید کرده و در عین حال، داعش مسولیت این حمله را برعهده گرفته است.

حکومت افغانستان گفته است که از وقوع این رویداد باخبر بوده. خطر احتمال حمله را نیز با معترضان در میان گذاشته. اما ظاهرن، در نتیجه سهل انگاری معترضان این فاجعه رخ داده است. با این حال، پرسش ساده این است که با آن که دولت از چنین طرح مرگبار آگاه بوده، چرا آن را در نطفه خنثا نکرده است؟

شاید همین پرسش‌ها باعث شده که احمد بهزاد، از چهره‌های مطرح جنبش روشنایی به مردم حاضر در آرامگاه شهیدان روشنایی گفت که ” ما برای تحقیق این رویداد به دولت باور نداریم. تا زمانی که جامعه جهانی تحقیق نکند، ما اجازۀ بررسی را نمی‌دهیم. اگر تحقیق نشود، فاصله ملت و دولت زیاد می‌شود.”

Burial day
نمای از تپه‌ی شهدا که برای شهدای روشنایی اختصاص داده شده است

آقای بهزاد در باره ادامه کار جنبش روشنایی در پی این فاجعه می‌گوید که جنبش به راهش ادامه می‌دهد. او تاکید کرد که “خون ما از این شهیدان زیاد نیست. ما هم مانند آن‌ها، خون خود را می‌دهیم که تبعیض کاهش یابد و مردم به حق خود برسد. ما تا آخرین قطرۀ خون خود در کنار آن‌ها ایستاده ایم. حالا، تنها مساله برق نیست. مساله دادخواهی برای خون شهدای مان است و مساله تبعیض نظام مند در برابر مردم است.”

اما، در میان این همه عزادار، کسانی هم هستند که از شهید شدن عزیزان شان در این رویداد خرسند اند. مادری که در حمله خونین روز گذشته، فرزندش را از دست داده، می‌گوید افتخار می‌کند پسرش برای هدف والای شهید شده است. او می‌گوید که ” افتخار می‌کنیم به شهیدان خود. هدف که شهیدان ما داشت، جنبش روشنایی باید آن هدف را دنبال کند. نباید خون شهیدان مان را به هدر بدهند.”

Burial day
اعضای خانواده های شهدای روشنایی در انتظار دیدن جسدها در مصلی شهید مزاری

احتمال می‌رود، روند خاک سپاری پیکرهای شهدای روشنایی تا یکی دو روز دیگر ادامه یابد.

اعلام ماتم ملی

شامگاه روز فاجعه دوم اسد، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در یک پیام تلویزیونی، روز یک شنبه را روز ماتم ملی اعلام کرد.

امروز، برای همین منظور در کاخ ریاست جمهوری برای آرامش روح این شهیدان قرآن تلاوت شد و دعا خوانده شد. هرچند، رهبران سنتی هزاره‌ها از جمله محمد محقق در دیگر رویدادهای این جنبش حضور نداشت، اما او در مراسم دعا خوانی برای شهیدان جنبش روشنایی حضور داشت.

Burial day
پسر خوردسال هنگام دفن جسد پدرش در غرب کابل

همدردی جهان

فاجعه خونین دهمزنگ وجدان جهان را تکان داده است. این رویداد خونین محکومیت‌های جهانی را در پی داشته است.

ایالات متحده امریکا

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا در گفتگویی با رسانه‌ها این رویداد را شدیدا محکوم کرده است. جان کربی، سخنگوی این وزارت به رسانه ها گفت که ” عاملان این رویداد از آینده افغانستان نمایندگی نمی‌کنند و آرام نخواهند بود. حمله‌های از این دست تنها به قوی تر شدن حمایت از افغانستان منجر می‌شود.”

Burial day
اجساد یکی پس از دیگری به محل خاک سپاری آورده می شدند

روسیه

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با بازماندگان این رویداد ابراز همدردی کرده است. آقای پوتین پیشنهاد کرده که “روسیه به گونۀ کامل آماده است تا با افغانستان در کار مبارزه با هراس افگنی به گونۀ گسترده همکاری نماید.”

سازمان ملل متحد

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد حملۀ انتحاری بر جنبش روشنایی را با شدیدترین واژه ها نکوهش کرده است. در خبرنامۀ سازمان ملل آمده که ” حمله بر غیرنظامیان بی دفاع جنایت جنگی شمرده می‌شود. چنین حمله‌های با بنیادهای حقوق بشری مخالف است. عاملان این رویداد باید به سزای اعمال شان برسند.”

Burial day
هزاران نفر در مراسم خاکسپاری شهدای روشنایی اشتراک کرده بودند

ایران

وزارت خارجۀ ایران حملۀ بر راهپیمایان صلح آمیز جنبش روشنایی را محکوم کرده است. جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران در حساب تویترش نوشته که ” حملۀ انتحاری در افغانستان نشان از ناتوانی و ذلالت داعش را بازگو می‌کند. زیرا، شیعیان و سنی‌ها هر دو قربانیان این رویداد هستند. از این رو، مردم افغانستان باید اتحاد شان را حفظ کنند.”

پاکستان، قزاقستان، مالیزیا و شماری دیگر از کشورهای منطقه و جهان به دنبال این رویداد، حمایت و همدردی شان را با خانواده‌های قربانیان حملات روز گذشته ابراز کرده اند.

نصیر فیضی و علی شیر شهیر همکاران این گزارش بوده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *