جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
18 بازدید

پنج دهه آوازخوانی؛ گل صد برگ مالستان درگذشت

خواندن 4 دقیقه
2
(3)

دلارام آغی معروف به آبه میرزا یا مادر میرزا امروز پنج شنبه به عمر 87 سالگی بر اثر کهولت سنی در ولسوالی مالستان ولایت غزنی چشم از جهان پوشید. محمدعلی اخلاقی، نماینده مردم غزنی از ولسوالی مالستان این ولایت در گفتگو با خبرنامه خبر فوت او را تایید کرد.

او رفت و صدایش را برای مردم و محله اش به یادگار گذاشت. گل صدبرگ تابستانم ای یار، فرار از ملك مالستانم ای یار – قطعه‌ای از آهنگ معروف اوست که همواره در میان مردم ولسوالی مالستان ولایت غزنی زمزمه می‌شود.

این آهنگ توسط هنرمندان مختلف بازخوانی شده است

https://www.youtube.com/watch?v=nBQlrBaUhmY

دلارام آغی در سال ۱۹۲۹ در ولسوالی مالستان ولایت غزنی به دنیا آمد. نام او، دقیق زمانی شهره شهر و دیار غزنوی شد که صدایش را با آله‌های موسیقی چون دمبوره و غیچک تلفیق داد. او در ابتدا صرف آواز می‌خواند ولی بعد با وجود این که از طرف خانواده و مردم مذهبی آن دیار تحت فشار بود، آرام آرام به نواختن دمبوره و سایر دستگاه های موسیقی محلی پرداخت تا این که «آبه میرزا» نام مشهوری در موسیقی محلی هزارگی شد.

Abay Mirza
مادر میرزا همیشه زادگاهش را بیشتر از همه جا دوست داشته است

آواز دلنشین و آفریده های زیبای وی توجه بیشتر هنرمندان هزاره را به خود جلب نمود تا جایی که سبک موسیقی به نام «سبک آبه میرزا» میان هنرمندان هزاره رواج یافت که عده زیادی از هنرمندان به سبک وی آهنگ خواندند.

حاشیه‌های زندگی

آبه میرزا در ولسوالی مالستان غزنی با فرهنگ بومی بزرگ شد. ولسوالی مالستان ولایت غزنی، یکی از ولسوالی‌های هزاره‌نشین در جنوب غربی ولایت غزنی می‌باشد. این ولسوالی از شمال به اجرستان وناور از شرق با جاغوری و از غرب با ولایت ارزگان هم مرز ‌است.

Abay Mirza
مالستان یکی از ولسوالی‌های جنوب غربی ولایت غزنی است

آبه میرزا آواز خوان به تمام معنی محلی بود. مردم او را صدای مالستان می‌خواندند. به گفته‌ی مردم مالستان او در اوایل در سنین نوجوانی، صرف با صدایش که در مناطق مختلف این ولسوالی می پیچید، جوانان و نوجوانان آن دیار را شیفته خود کرده بود.

با این و جود با گذشت روزها شهرت دل‌آرام بیشتر شد و مردم از جاهای دور به دیدن او به مالستان آمدند. این باعث شد تا او از آن منطقه رانده شود و فضای مذهبی حاکم آن جامعه و هم‌چنان مردم سنتی با اتهام بستن به او راهی زندانش کردند. بی بی سی در گزارش که در مورد آواز خوان‌های محلی در سال 2013 داشت، نوشته است که آبه میرزا پس از زندانی شدن، در زندان آواز می‌خواند تا این که رییس زندان متوجه هنر آوازخوانی او شد وگفت که “این صدا نباید در زندان بماند” و او را آزاد کرد که به مالستان بازگردد.

Abay Mirza (3)
مالستان یکی از ولسوالی‌های سرسبز ولایت غزنی است

او بعد از رهایی از زندان دوباره به زادگاهش در مالستان بازگشت. وی در کنار دوستان و اقارب خود در قریه «نوده»، زندگی سنتی و ده‌نشینی را دوست داشت و به آن عشق می‌ورزید.

آهنگ‌های ایام جوانی او به دلیل نبود امکانات ثبت نشده است. با این وجود تنها آوازهای پراکنده از وی در دست اند که با صدای صفدر مالستانی باز خوانی و ثبت شده است.

Abay Mirza (4)
گفته می‌شود اکثر آهنگ‌های مادر میرزا توسط صفدر مالستانی بازخوانی شده است

تنها صداست که می‌ماند

دلارام آغی از هنرمندان گوشه‌نشین بود که دوست نداشت دور از آب و هوای زادگاهش زندگی کند. تنها صدایش بود که نام اورا بر سر زبان ها انداخته بود. این آواز خوان محلی را محدود مردمان غزنی از نزدیک دیده بودند. از وی حتی عکسی به ندرت در انترنت یافت می‌شود.

https://www.youtube.com/watch?v=dXs2fUYfFRo

با این وجود ازجوانی‎‌های او که شاهدخت دیارش بود هیچ تصویری در دست نیست، در ایام پیری اما از گیسو‌‎های که دیگرسپید شده بود و با لباس‌ها و دستمالی که به دورسر اش پیچیده بود فقر را به راحتی می‌شد در چهره و زندگی اش دید. او در پیری ساده می‌نمود، درچشمان اش آزادگی، شجاعت، سادگی و صمیمت موج می‌زد.

https://www.youtube.com/watch?v=yfVv8dZ37A8

داوود توانا از باشندگان ولسوالی مالستان ولایت غزنی که این هنرمند را از نزدیک دیده است می‌گوید که “او بدون شک یکی ازتاثیر‌گذارترین آوازخوانان محلی برموسیقی افغانستان بود و سبک خواندن او درگذشته و حال توسط بسیاری ها تقلید شده و برای چندین نسل آینده نیز شنوندگان و علاقمندان خود را خواهد داشت.”

توانا می افزاید که این هنرمند و آهنگ های محلی اش در دوران زندگی وی مورد توجه کمی قرار گرفت. به این دلیل گرد‌آوری نشدن آهنگ هایش همراه با سوء استفاده تعدادی و نبودن امکانات موجب شده که خیلی ها او را اسم مستعارکسی دیگری بدانند.

https://www.youtube.com/watch?v=cMZVnrHAnMA

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان