جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

تحصن برای عدالت؛ خانواده دختر نوجوان غوری خواهان محکمه قاتلین اوست

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

خانواده دختری که از سوی خانواده شوهرش سوزانده شده برای دادخواهی خیمه تحصن در کابل برپا کرده اند. پدر و مادر زهرا دختر سیزده ساله غوری گفته اند که این دختر حدود یک هفته قبل از سوی خانواده شوهرش آتش زده شده و پس از آن در بیمارستانی در کابل جان داده است.

این دختر نوجوان غوری در بدل آنچه که طویانه نامیده شده از سوی پدر خود به خانواده شوهرش داده شده و در دو سال عروسی با شوهر خود مورد خشونت قرار داشته است.

the father
محمد اعظم پدر زهرا که برای دادخواهی از قاتلین دخترش خیمه دادخواهی بلند کرده است

انتقام جویی

مادر اندر این دختر غوری زمانی که نامزد پدر او بوده از سوی خانواده خود تحت فشار قرار گرفته تا با فردی دیگری که پول بیشتری بابت این خانم می داده، ازدواج کند. اما او می گوید که از این کار امتناع می کند و به خانه نامزدش پناه می برد.

این موضوع آغاز جنجال خانوادگی مرسوم در افغانستان می شود. برادر این خانم با حس انتقام جویی موضوع را به محافل دولتی ولایتی می کشاند و با پادرمیانی بزرگان محلی قرار می شود که دو ختر محمد اعظم برای برادر این خانم به عنوان آنچه که طویانه گفته می شود، داده شود.

زهرا که اکنون به خاطر سوختانده شدن دو روز از مرگش می گذرد، یکی از آن دخترانی است که طویانه داده شده بود.

مادر اندر زهرا می گوید که برادرش به پاس انتقام جویی تمام خشونت های ممکن را با او انجام داده و در طول دو سال گذشته او را به انجام کارهای شاقه مجبور نموده است.

the mother
مادر اندر زهرا از برادر خود به عنوان قاتل این دختر شاکی می باشد

علاوه بر این ظلم ها، در هفته گذشته زهرا توسط شوهرش آتش زده شده و با دخالت همسایگان اش پیش از مرگ نجات می یابد و به کابل منتقل می شود. اما به خاطر سوختگی بالا، او دو روز قبل در کابل جان داده است.

خیمه تحصن

این خانواده غوری اکنون خیمه‌ی تحصن در کابل به پا کرده اند تا دادخواهی کنند. آنان می گویند تا زمانی که حکومت افغانستان عاملان آتش زدن دختر شان را به دادگاه نکشاند در این خیمه، تحصن می کنند.

این دومین خیمه تحصن است که در طول ماه های گذشته در کابل برای برپایی عدالت برپا شده است. پیش از این خان ولی عادل جوانی از ولایت پکتیا نیز در کابل با برپایی خیمه تحصن خواستار پایان دادن به سنت های شده بود که قربانی آن دختران می باشند. خان ولی عادل بیشتر از پنج ماه است که در خیمه‌ای در کابل زندگی می کند و خواستار منع بد دادن دختران در افغانستان می باشد.

Khan wali
خان ولی عادل نیز خیمه تحصن برای مبارزه با بد دادن در کابل برپا کرده است

علاوه بر این، در کابل نیز در هفته های اخیر نمونه های بدتر از خشونت علیه زنان پدیدار شده است. اخیرا، گزارش شده که در شمال کابل بر چند دختر اسید پاشیده شده و آنان تا کنون در بیمارستان بستری اند.

افزایش خشونت

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که خشونت های شدید علیه زنان به نوعی در دو سال اخیر به‌خصوص در سال گذشته در ولایت‌های غربی افعانستان به شمول ولایت غور افزایش یافته است.

seema-samar

رفیع الله بیدار، مسوول مطبوعاتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گفتگو با خبرنامه گفت که”خشونت‌ها در سال گذشته علیه زنان در ولایت های غربی از قبیل سوختاندن و تشکیل محکمه های صحرایی، افزایش یافته است.”

او می‌گوید نظر سنجی که این کمیسیون داشته نشان می‌دهد که تطبیق نشدن قانون توسط ارگان‌های محلی،  حرکت‌های خود سرانه و غیر قانونی مثل تشکیل محکمه‌های صحرایی، افزایش افراد مسلح غیر مسوول عمده ترین دلایل افرایش خشونت علیه زنان، در ولایت های غربی بوده است.

نیلوفر نیلگون، یکی از فعالان مدنی ولایت غور می‌گوید که در دو سال اخیر حاکمیت قانون در  ولایت غور کاهش چشم گیری یافته است. او تأکید می کند که “سوال ما از دولت این است که ما باید چی کار کنیم که صدای ما زنان شنیده شود. ما که گلوی ما از فریاد پاره شد، ما باید چی کار کنیم که دولت به ما اهمیت بدهد و به ما مصؤونیت بدهد.”

social activist
نیلوفر نیلگون فعال مدنی از غور در کابل می گوید که در آن ولایت زنان مورد خشونت و ظلم قرار دارند

خانم نیلگون از وضع هم قطارانش و ظلمی که در آن ولایت بر زنان روا داشته می‌شود سخت به تنگ آمده و می گوید که دختران در این ولایت مانند جنس خرید و فروش شده و روی قیمت شان چانه زنی می‌شود.

از سوی هم ویدا ساغری فعال حقوق زن باور دارد که بسته ماندن پرونده های خشونت علیه زنان یکی از عوامل اصلی تداوم خشونت علیه زنان است.

social activists
ویدا ساغری فعال حقوق زنان در محل خیمه تحصن این خانواده

او نیز از وجود افراد مسلح غیر مسوول شکایت دارد و می‌گوید که “من نمی دانم چرا به افراد مسلح غیر مسوول در ولایت غور، از سوی دولت اجازه فعالیت داده می‌شود که با زور سلاح بالای زنان تجاوز کنند، با  سلاح آنان را به قتل برسانند و بالاخره با زور سلاح دوسیه‌های آنان را بسته می سازند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان