رییس جمهور افغانستان: تا چند هفته دیگر داعش را نابود کنید

جنگجویان وابسته داعش به تازگی شماری از غیرنظامیان بشمول زنان و کودکان را در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار کشته است.

رییس جمهور غنی در پی این رویدادها، همین تازگی به ننگرهار سفر کرده و گفته است که مردم افغانستان هیچ پیوندی با داعش ندارند و این گروه جایگاهی در افغانستان نخواهد داشت. او به نیروهای امنیتی افغانستان دستور داده تا این گروه را ریشه کن سازد.

رییس جمهور افغانستان گفته است که” داعش همراه ما چه کار دارد؟ پلوان شریکی داریم؟ بچه کاکای ماست؟ چه شراکت همرای ما دارد؟ همرای چه دعوا دارد؟ از همین جا اعلام می کنم که شما سربازان تا چند هفتۀ دیگر، داعش را از بیخ و بن نابود می کنید!”

Presi.-Ghani
رییس جمهور غنی از ننگرهار دیدن کرد

ظاهرن، جنگجویان داعش با گذشت هر روز سنگرهای خود را در بخش های شرقی افغانستان مستحکم تر می سازند. باور ها بر این است که این گروه، می خواهد ننگرهار را به پایگاه اصلی شان مبدل سازد.

پیشتر، اما یک فرمانده پولیس محلی در بدخشان به خبرگزاری شینهوا، خبرگزار دولتی چین گفته که جنگجویان وابسته به داعش در ولایت بدخشان هم فعالیت های شان را آغاز نموده است. به گفتۀ این فرمانده که نخواسته نامش فاش شود، این جنگجویان در ولسوالی جرم و خوستک مشغول آموزش سربازان شان هستند و مردم را برای پیوستن به این گروه زیر فشار قرار داده اند.

غنی در این سفر، شجاعت نیروهای امنیتی را در جنگ با داعش و دیگر گروه های تروریستی ستوده است.

به باور رییس جمهور افغانستان “به دنیا ثابت کردید که شجاع هستید و به این کشور باور دارید. شما، ثابت کردید که از هر وجب این خاک دفاع می کنید. در نتیجه فداکاری شما، جهان با یک صدا همکاری خود را تا سه سال دیگر اعلام کرد.”

Pre.-Ghani
رییس جمهور غنی از کارکرد نیروهای امنیتی در ننگرهار ستایش کرد

پیشتر، ریچارد نیکولسن فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان گفته است که در سال گذشته دست کم 20 هزار سرباز نیروهای امنیتی افغان کشته شده اند. به گفتۀ این فرمانده با وجود این تلفات، عملیات های نظامی ارتش افغانستان در برابر طالبان، در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

بر اساس برآوردهای که تاکنون انجام شده، هم اکنون حدود 4 هزار جنگجوی داعش در افغانستان حضور  دارند که بیشتر در بخش های شرق این کشور جا به جا هستند.

آقای غنی بر حمایت همه جانبه از نیروهای امنیتی و خانواده های شان نیز تاکید کرده است. به گفتۀ رییس جمهور غنی حمایت از نیروهای امنیتی و خانواده های شان باعث می شود، این اطمینان به میان آید که خون جوانان افغان ضایع نمی شود. او در عین حال گفته است که” تعهد اول من این است که خانواده های سربازان شهید، صاحب مسکن شود. بعد، مشکل مسکن دیگران حل می شود. هر افسر ما، باید مطمین باشد که اولادش مورد توجه قرار  می گیرد.”

ISIS
فرمان رییس جمهور غنی برای نابودی کامل داعش در ننگرهار

بسیاری از خانواده های سربازان شکایت دارند که جسد های فرزندان شان در میدان های جنگ مورد احترام لازم قرار نمی گیرند. خانواده های بسیاری از سربازان شکایت دارند که پس از کشته شدن یک سرباز توجه لازم به خانواده های آن ها نمی شود.

آقای غنی در سفرش به ننگرهار، یک بار دیگر از طالبان خواست که پای میز گفتگوهای صلح حاضر شود.

به باور رییس جمهور افغانستان طالبان از میدان نبرد، بر افغانستان پیروز نخواهند شد. به گفتۀ او” جهان به دشمنان افغانستان پیام واضح داده است که شما در میدان های نبرد پیروزی را به دست آورده نمی توانید، تنها راه حل گفتگو است.”

Afghan taliban
اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان بر گفتگوهای صلح با طالبان تاکید کرد

این دومین سفر رییس جمهور غنی به ننگرهار در شش ماه گذشته است.

گفتگوهای صلح هم اکنون عملن متوقف شده است. حکومت افغانستان پیشتر اعلام کرده که از پاکستان توقع تأمین صلح را ندارد، اما اگر در تأمین امنیت افغانستان صادق است باید به رهبران طالبان در خاکش پناهگاه ندهد. بسیاری از سیاست گران و قانون گذاران امریکایی هم اخیرا دیدگاه های مشابه رهبران افغانستان داشته اند. اما رهبر تازۀ طالبان در پیام عیدی اش گفته است که این گروه در صورتی به روند صلح حاضر می شود که سربازان خارجی از افغانستان بیرون شوند.

Taliban leader Haibatullah
هیبت الله آخند، رهبر تازۀ طالبان گفته است که تنها با بیرون شدن خارجی آماده پیوستن به روند صلح خواهد شد

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *