جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

نقشه‌برداری برای آینده افغانستان؛ این کشور آمارها را چگونه بدست می‌آورد؟

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

بانک جهانی در گزارشی نوشته است با آنکه معلومات در عرصه‌های مختلف در افغانستان به‌صورت پراگنده و غیر‌هماهنگ در دسترس عام قرار دارد، اما این معلومات برای افغان‌ها و هم‌کاران بخش توسعه‌ای برای طرح‌ریزی برنامه‌ها هنوز هم کافی نیست.

این بانک به‌گونه‌ی نمونه نوشته است: «ما در حالي‌که آمار اجرای برنامه واکسين و اطفال نوزاد را داريم، اما در مورد سرک‌هایی‌که به مراکز صحی منتهی می‌شود آگاهی نداریم. به همین ترتیب، ممکن است در رابطه به میزان حاضری شاگردان در مکاتب و شاگرداني‌که در امتحانات کامياب مي‌شوند بدانیم، اما در مورد این‌که چقدر زمانی را در برمی‌گیرد که شاگردان به مکتب برسند، معلومات کافی در دست نداريم.»

چالش‌های آمار در افغانستان همواره یکی از گفتمان‌های جدی و چالش‌زا در این کشور بوده است. افغانستان شاید از معدود کشورهای جهان باشد که هنوز قادر به آمارگیری از جمعیت خود نشده و آمارگیری اجتماعی و اقتصادی تنها در 8 ولایت این کشور انجام شده است. به نظر می‌رسد که این کشور راه طولانی را در این راستا در پیش دارد.

نبود آمار دقیق در افغانستان همانطور که سیاست‌گذاران اقتصادی و سیاسی را در این کشور با مشکلات روبه‌رو کرده، این تصور را ایجاد می‌کند که افغانستان کشوری بدون آمار و ارقام درست است.

هنوز هم جمعیت افغانستان براساس تخمین بر آورد می‌شود. حتا اگر میزان دقت این کار نیز زیاد باشد، درباره صحت آمار و ارقامی که در این کشور تولید می‌شود، تردیدهایی ایجاد شده است.

kabul
جمعیت افغانستان براساس تخمین بر آورد می‌شود

بانک جهانی نوشته که معلومات و آمار اساسی و دقیق مي‌تواند در گسترش پلان‌گذاری تسهيلات و خدمات صحی و سایر خدمات عامه کمک کند و با دسترسی به آمار، دسترسی مردم را به خدمات عامه توسعه دهد.

نقشه‌برداری

در اين اواخر، وزارت احیا و انکشاف دهات و وزارت فواید عامه افغانستان به یک نرم افزار رایگان بنام «اوپن استريت مپ» رو آورده‌اند، تا از طریق ستلایت به آمار و تصاویر با کيفيت دسترسی یابند. این تصاویر به‌طور مستقیم در توسعه فعالیت‌های توسعه‌ای و حفظ و مراقبت جاده‌ها کمک می‌کند.

بانک جهانی اعلام کرده است که برای حفظ و مراقبت و پلان‌گذاری درست جاده‌ها آمار مکمل و دقيق در مورد شبکه جاده‌ها باید در دسترس باشد. این آمار برای پلان‌گذاری توسعه و نگهداری بيشتر از 2 هزار و 200 کيلومتر سرک و 3 هزار متر پُل‌های اعمار شده و ۶ هزار کيلومتر سرک موجود که به کمک این بانک و صندوق بازسازی افغانستان حفظ و مراقبت می‌گردد، اهميت کليدی دارد.

«اوپن ستريت مپ» يک منبع رایگان معلومات جغرافيايی است که توسط گروهی از متخصصان نقشه برداری به‌ميان آمده و فعالیت می‌نماید.

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که معلومات جمع‌آوری شده توسط وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان که مسئوليت اعمار، حفظ و مراقبت سرک‌های درجه سه را در این کشور دارد و وزارت فوايد عامه که مسئوليت اعمار، حفظ و مراقبت سرک‌های درجه دو را دارد، نه تنها این وزارت‌ها را در قسمت ثبت و فهرست‌سازی سرک‌ها که توسط این وزارت‌ها اعمار شده کمک می‌نماید، بل‌که می‌توانند به وزارت‌ها و نهاد‌های توسعه‌ای دیگر آمار و معلومات دقیق را فراهم کند.

 مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان به خبرنامه گفت که در آینده نیز از اين معلومات در طرح و پلان‌گذاری پروژه‌های بعدی و تدوین پاليسی‌ها توسط بانک جهانی، وزارت‌خانه‌ها و هم‌کاران توسعه‌ای افغانستان استفاده می‌شود.

بانک جهانی در مورد این طرح نقشه‌برداری نوشته است: «نقشه برداری هر کيلومتر سرک به ما کمک مي‌نماید تا بدانیم که اطفال بعد از طی چه مصافتی به مکتب می‌رسند، یا چه زمانی نیاز است تا یک بیمار به شفاخانه برسد. بدون شک دسترسی به آمار اساسی و دقیق یک نياز شمرده می‌شود تا در روشنی آن مسئولین ذیربط در تمام سطوح از آن استفاده نمایند.»

kabul-2
بانک جهانی در مورد این طرح نقشه‌برداری نوشته است: «نقشه برداری هر کيلومتر سرک به ما کمک مي‌نماید تا بدانیم که اطفال بعد از طی چه مصافتی به مکتب می‌رسند»

چالش‌های آمار

اکنون افغانستان دهکده‌ی کوچک محصور در خودش نیست و برای گزارش از اجرای تعهداتی که به جامعه جهانی داده باید ارقام پایه داشته باشد. هرچند که به گفته مقام‌های حکومت افغانستان آنان در تلاش اند که به همکاری اداره مرکزی آمار افغانستان بعضی از ارقام پایه را برای گزارش‌‌دهی به اهداف هزاره سازمان ملل و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل پیدا کند، ولی به نظر می‌رسد که در این راستا به آمارهای دقیق‌تری نیاز است.

اکنون افغانستان فاقد آمار جامع از وضعیت اقتصادی و اجتماعی این کشور است. اداره مرکزی آمار افغانستان تاکنون تنها قادر به آمارگیری اجتماعی و اقتصادی ۸ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور شده‌است.

در کنار این که هنوز آمارگیری جامع و سراسری در این کشور انجام نشده، شماری از نهادهای دولتی در ۱۴ سال گذشته با مصرف میلیون‌ها دالر آمارگیری را در بعضی از عرصه‌ها انجام داده و یا شماری از وزارت‌خانه‌ها نیز آمارگیری‌هایی را با مصرف میلیون‌ها دالر انجام دادند که اکنون فقط از آن‌ها فورم پر شده است.

از سوی هم بانک جهانی در ماه می سال ۲۰۱۷، از پانزدهمین سالگرد از سرگیری فعالیت‌هایش در افغانستان تجليل نمود. این در حالیست که طی ۱۵ سال گذشته بانک جهانی حمایت لازم را برای دولت افغانستان غرض فراهم آوری خدمات عامه به افغان‌ها فراهم نموده است.

در اين فرایند به‌گونه‌ی مشترک با دولت افغانستان، این بانک توانسته است که معلومات و آمارهایی را در بخش‌های صحت، معارف و هم‌چنان زیربنا‌ها جمع‌آوری نمايد.

بانک جهانی در گزارشی نوشته است که «با درک اهميت دسترسی به آمار و معلومات اساسی، ما با دولت افغانستان از نزديک کار مي‌کنيم و در کابل برنامه‌های آموزشی را در رابطه به آمار جغرافيایی منبع باز راه‌اندازی نمودیم که از این طریق اشتراک کنندگان توانستند معلومات در مورد سرک‌ها و استفاده از زمین (به‌طور مثال، ساحات تجارتی، رهایشی و صنعتی) و سایر محلات در مساحت بیشتراز ۱۱۲ کیلومتر مربع در ولایت شرقی ننگرهار را دیجیتال سازی نمایند.»

گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر حدود 85هزار تن همه ساله به کارگران اقتصادی اضافه می‌شود
بانک جهانی در گزارشی نوشته است که «با درک اهميت دسترسی به آمار و معلومات اساسی، ما با دولت افغانستان از نزديک کار مي‌کنيم»

بر اساس آمارهای بانک جهانی، دو دوره برنامه‌های آموزشی در ماه‌های سپتمبر و نوامبر سال ۲۰۱۷ در کابل توسط این بانک دایر گردید که بیش از ۳۱ کارمند از ۹ وزارت‌خانه، ۳ نهاد انکشافی، یک شهرداری، يک دانشگاه و بعضی از کارمندان بانک جهانی در این کورس‌ها اشتراک کردند.

گفته می‌شود که در جريان این کورس‌های آموزشی، اشتراک کنندگان موقعيت‌های محلاتی که تا هنوز نقشه‌برداری نشده بودند، را شناسایی و علامت‌گذاری کرده، سرک‌ها را ردیابی و آن‌ها را به شبکه‌های موجود وصل نمودند که همه این‌ها در «اوپن ستريت مپ» درج گردیده است.

در سیستم «اوپن ستریت مپ» برای رديابی جاده‌ها تصاوير ماهواره‌ای باید مشاهده شود و خطوطی که بخش‌هایی از سرک‌ها را باهم وصل می‌کند شناسایی گردند. این کار توسط مرورگر انترنت و يا نرم افزار مستقل انجام می‌شود. در صورت خم و پيچ نقاط ممکن از يکدیگر چند متر دور باشند و یا در صورتيکه سرک مستقيم باشد ممکن صدها متر فاصله داشته باشند.

 از مشخصات ديگر این نرم‌افزار ثبت نوع سرک است که آیا سرک اسفالت شده يا خیر، جغل اندازی گردیده و يا زمين خاره است. بعد از اينکه کاربر معلومات را درج و به روز می‌سازد، این معلومات در سرور اپلود می‌شود و بعد از چند دقيقه، اين معلومات و آمار در سراسر جهان در دسترس همگان قرار مي‌گیرد.

در کورس آموزشی بعدی، بانک جهانی در نظر دارد تا دانشجویان افغان را در قسمت ديجیتل‌سازی آموزش دهد. توقوع می‌رود که کارکنان وزارت‌خانه‌ها منحیث ناظران و تاييد کنندگان با دانشجویان کار نمایند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان