زیربناسازی در افغانستان؛ تونل دوم در سالنگ در 12 کیلومتر ساخته می شود

مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان اعلام کرده اند در آینده نزدیک تونل دیگری به طول ۱۲ کیلومتر در سالنگ ساخته خواهد شد.

محمود بلیغ وزیر فواید عامه افغانستان گفته است که توافق ساخت ۱۲ کیلومتر تونل با بانک انکشاف آسیایی نهایی شده و قرار است به زودی کار این تونل به داوطلبی بین المللی گذاشته شود.

مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان در گفتگو با خبرنامه گفت که سرک‌های کنونی افغانستان جوابگوی ترافیک این کشور نیست و این وزارت پروژه‌های دراز مدت و کوتاه مدتی را برای حل این معضل روی دست گرفته است. او گفت که از آغاز سال جاری تا کنون 20 پروژه بزرگ و کوچک عام المنفعه و پروژه ساخت سرک‌ها تکمیل شده و قرار است در آینده نزدیک به بهره برداری سپرده شود.

آقای روحانی در مورد پروژه ساخت تونل جدید سالنگ گفت: “این پروژه به همکاری مالی بانک انکشاف آسیایی در حدود 250 میلیون دالر ساخته می‌شود. او همچنان اضافه کرد که با “این بودجه، کار سرک دوشی – بامیان نیز تکمیل خواهد شد.

تونل جدید سالنگ از منطقه اولنگ در جنوب سالنگ شروع شده تا منطقه دوشاب در سالنگ شمالی امتداد دارد. مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان گفته اند که تونل سالنگ بزرگترین تونل در منطقه خواهد بود.

project
محمود بلیغ، وزیر فواید عامه افغانستان

چهارراهی آسیا

وزیر فواید عامه افغانستان گفته است که یکی از راهکارهای رشد اقتصادی این کشور، تبدیل کردن افغانستان به چهار راه برای آسیا می‌باشد. آقای بلیغ تاکید کرده که پس از حوزه امنیت، بالاترین بودجه دولت افغانستان روی مسیرهای حمل و نقل افغانستان سرمایه گذاری می‌شود.

آقای بلیغ افزوده است که در آینده نزدیک افغانستان می‌تواند به عنوان چهارراه برای آسیا معرفی شود؛ اما به باور او بدون معیاری سازی جاده‌ها و بزرگ راه‌های این کشور نمی‌توان نقش محوری افغانستان برای ترانزیت کشورهای همسایه و منطقه را به دست آورد.

وزیر فواید عامه افغانستان در عین حال تصریح کرده که مطالعات روی راه آهن تورخم-جلال آباد و تورغندی-هرات جریان دارد، ریل گذاری خواف-هرات تا یک ماه آینده آغاز می شود و در عین حال مطالعات فنی راه آهن شمال افغانستان نیز تا اواخر ماه آینده به اتمام می‌رسد.

با این وجود مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان می‌گوید که پروژه‌های نیز زیر کار است که تا چند ماه دیگر تکمیل خواهد شد. او از جمله به سرک هرات – کابل از مسیر بامیان اشاره کرد که  کار تدارکاتی آن از سمت هرات به طول 150 کیلومتر شروع شده است و به گفته وی کار این مسیر تا چند ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

map
نمایی از راه‌ های ابریشم

ابتکار راه ابریشم نیز از تلاش‌های دیگر افغانستان برای ایفای نقش چهارراه آسیا  می‌باشد. بحث روی راه ابریشم جدید اولین بار در سال ۲۰۱۱ بر محور افغانستان از سوی آمریکا بالا گرفت. این برنامه زیر عنوان ابتکار راه ابریشم جدید از سوی دولت آمریکا برای امنیت افغانستان و همکاری‌های منطقه‌ای به راه انداخته شد.

آمریکایی‌ها به این باور بودند که می‌توانند منطقه جنوب آسیا و آسیای میانه را از طریق این ابتکار گره بزنند و ایجاد منافع اقتصادی بین دو طرف می‌تواند دیدگاه امنیتی منطقه‌ای را نسبت به افغانستان به دیدگاه اقتصادی تغییر دهد.

هیلاری کلنتون وزیر خارجه وقت آمریکا در ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی حین اعلام این برنامه گفته بود که این ابتکار می‌تواند میان کشورهای مذکور، مناسبات خوب اقتصادی برقرار کند. او گفته بود که ” گاز ترکمنستان می‌تواند به نیازهای در حال افزایش انرژی پاکستان و هند کمک کند و منافع کلان ترانزیتی را برای افغانستان ایجاد نماید. کتان تاجکستان می‌تواند به پارچه مرغوب کتانی هند تبدیل شود و مبلمان و میوه‌جات افغانستان می‌تواند راه خود را به بازارهای آستانه و بمبیی و دورتر از آن باز کند.”

Salang highway
شاهراه سالنگ همه ساله در زمستان بخاطر برف‌باری های زیاد، مدتی بروی ترافیک بسته می‌شود

اما با کنار رفتن خانم کلنتون از وزارت خارجه آمریکا، دیگر کمتر از این برنامه شنیده شده است. با این حال، در صورت بازگشت خانم کلنتون به عنوان رییس‌جمهور جدید آمریکا امیدواری‌ها نسبت به توجه دوباره به طرح ابتکار راه ابریشم جدید با محوریت افغانستان وجود دارد.

تکمیل بزرگ راه حلقه‌ای  

ساخت و ساز بزرگ راه حلقه‌ای افغانستان یکی از پروژه‌های مهم بازسازی این کشور عنوان می‌شود. مقام های وزارت فواید عامه افغانستان می‌‌گویند که از شش حصه این بزرگ راه، حصه اول و دوم آن به داوطلبی گذاشته نشده است که این وزارت تصمیم دارد به زودی آن را به داوطلبی بین المللی بگذارد و کار آن را تکمیل کند.

بزرگ راه حلقه ای افغانستان حدود سه هزار و 500 کیلومتر طول دارد و چهارده ولایت افغانستان را به پایتخت این کشور وصل می‌کند. در عین حال، راه‌های منتهی به بنادر تجارتی و مرزها با کشورهای همسایه نیز به این بزرگ راه وصل می‌باشد.

snowy highway
در زمستان تیم خاص برای پاک‌کاری سالنگ ها از وجود برف کار می‌کند

این بزرگ راه از ولایت‌های پروان، بغلان، سمنگان، بلخ، جوزجان، فاریاب، بادغیس، هرات، فراه، هلمند، قندهار، زابل، غزنی و وردک گذشته و آنها را با کابل وصل می‌کند.

سرک قیصار – لامان ، بخش نهایی وصل کننده بزرگ راه حلقه ای افغانستان است که به طول 233 کیلومتر از منطقه لامان بادغیس به قیصار ولایت فاریاب وصل می‌شود. هزینه مجموعی این پروژه 450 میلیون دالر است که 50 کیلومتر آن را عربستان سعودی و بقیه اش را بانک آسیایی تمویل می‌کنند.

برنامه‌های جدید

مقام‌ها در وزارت فواید عامه افغانستان بخاطر هم‌آهنگی بیشتر روی بخش ترانسپورتی و هم‌چنان حفظ و مراقبت بزرگ‌راه ها از تشکیل سه اداره جدید در قالب این وزارت خبر می‌دهند.

مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان می‌گوید که این سه اداره جدید تحت عنوان اداره جاده‌ها، صندوق پول جاده‌ها و انستتیوت ترانسپورت ایجاد می‌گردد که هزینه آن حدود یک صد میلیون دالر آمریکایی می‌شود و تمویل آن را اداره توسعه‌ای ایالات متحده برعهده گرفته است.

Tunel
نمایی از تونل سالنگ

به گفته‌ای سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان این سه اداره به همکاری مشترک وزارت فواید عامه، وزارت ترانسپورت و هوانوردی، وزارت داخله و شهرداری کابل به منظور بهبود کیفیت و پیشرفت سرک و سرک‌سازی تشکیل شده است تا با شناسایی چالش‌ها و راهکارهای مناسب، نظام جاده ای افغانستان را رونق دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *