نشست وارساو؛ کابل خواهان گسترش حضور ناتو در افغانستان خواهد شد

قرار است تا کمتر از یک هفته‌ی دیگر، یکی از مهم ترین نشست‌های امنیتی – نظامی برای افغانستان در شهر وارسا، پایتخت پولند برگزار شود.

این نشست ادامه نشست‌های مهم اعضای پیمان اتلاتیک شمالی (ناتو) در راستای همکاری‌های نظامی و امنیتی به نیروهای امنیتی افغانستان پنداشته می‌شود.

تواب غورزنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در گفتگو با خبرنامه گفت که یکی از خواست‌های مهم دولت افغانستان در این نشست حضور، تداوم حضور و گسترش حضور نیروهای ناتو در افغانستان خواهد بود.

OTAN
نشست سران ناتو در بروکسیل

آقای غورزنگ افزود که “تاکید ما این است که نیروهای دولتی چه زمینی و هوایی حمایت شوند. این حمایت باید ادامه و گسترش یابد. امیدوار هستیم در این نشست چنین تعهداتی را بدست بیاوریم. دید ما این است که مبارزه با هراس افگنی از اولویت‌های ماست. باور ما این است که این مبارزه به تلاش مشترک جامعه جهانی نیاز دارد.”

افزایش حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان نیز از خواسته‌های مهم دیگر هیئت افغانی در نشست وارسا خواهد بود.

قرار است در این نشست، رییس جمهور غنی در رأس هیئت از افغانستان شرکت کند. انتظار می‌رود، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان، وزیران دفاع و داخله و برخی مقام های بلندپایه‌ی امنیتی دیگر افغانستان در این نشست حضور یابند.

انتظار دولت افغانستان

افغانستان از زمان سر کار آمدن حکومت وحدت ملی با چالش‌های نسبتن بی پیشینه‌یی امنیتی، اقتصادی و سیاسی رو به رو شده است. برای همین، هیئت افغانی با امید در این نشست حضور خواهد یافت. یکی از انتظارات مهم مقام‌های دولت افغانستان، ادامه همکاری‌های اقتصادی به نیروهای امنیتی این کشور خواهد بود.

NATO summit
نمای از رهبران عضو پیمان اتلانتیک شمالی ( ناتو)

آقای غورزنگ می‌گوید که “توقع دولت افغانستان تجدید پیمان همکاری از سوی همکاران بین المللی است. مطمین هستیم که ناتو این پیمان و تعهد را خواهد کرد. سفیران ناتو را نیز گپ زدیم، با در نظر داشت گپ آنان، درخواست‌های دولت افغانستان از سوی این نشست مورد قبول قرار خواهد گرفت.”

دستاوردهای افغانستان

دولت افغانستان از انتقال مسوولیت های امنیتی، تأمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری سال دوهزار و چهارده، آوردن اصلاحات گسترده در بخش امنیت، ایجاد مرکز عدلی-قضایی برای مبارزه با فساد اداری به عنوان دستاوردهایش در این نشست یاد می‌کند، با این هدف که توجه سران ناتو را برای تجدید همکاری‌های نظامی و اقتصادی شان به افغانستان جذب کند.

پیشتر اکلیل حکیمی، وزیر مالیه‌‍ افغانستان در گفتگویی به تلویزیون یک گفته است که مصرف دست کم هشتاد درصد از بودجه انکشافی دولت افغانستان از پیش شرط‌های مهم اعضای ناتو برای تداوم همکاری‌های شان به افغانستان عنوان شده است. وی تآکید کرده است که افغانستان در این نشست با دستان پُر خواهد رفت.

bribery
حکومت افغانستان از مبارزه با فساد به حیث یک دستآورد در نشست وارساو یاد می کند

نشست امنیتی – نظامی مقام‌های بلندپایه ناتو در وارسا در حالی برگزار می‌شود که افغانستان در یکی دو سال گذشته، سخت‌ترین روزهای امنیتی اش را سپری می‌کند. از سقوط کندز گرفته تا گسترش حمله‌های طالبان در بخش‌های از جنوب به ویژه ولایت‌های هلمند، زابل تا گروگان گیری های از مسیر بزرگ-راه ها و گسترش حمله های انتحاری طالبان به وخامت این وضعیت کمک بیشتری کرده است.

در تازه ترین مورد، کاروان از فارغان اکادمی پولیس افغانستان در منطقۀ کمپنی شهر کابل آماج دو حملۀ انتحاری مرگبار قرار گرفت که بیش از سی کشته و بیش از 50 زخمی بر جا گذاشت.

در کنار آن، نیروهای امنیتی با دشمن دیگر به نام داعش نیز دست و پنجه نرم می‌کنند که به گفتۀ آگاهان تهدید استراتژیک برای افغانستان می‌باشد. هرچند، مقام‌های امنیتی افغانستان مدعی اند که در یک رشته عملیات‌ها در بخش‌های از ننگرهار – پایگاه مرکزی گروه داعش، شاخۀ خراسان – بیش از 130 تن شان را از پا در آورده اند.

برای همین، نشست وارسا هر تعهدی که در راستای حمایت از نیروهای امنیتی انجام دهد، می‌تواند سرنوشت ساز تلقی گردد و برای ثبات و امنیت درازمدت افغانستان اثرگذار باشد.

Afghans
نشست وارساو تجدد پیمان همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان

نشست شیکاگو

این نشست در سال دوهزا ر دوازده میلادی با حضور نمایندگان بیش از 50 کشور جهان در شهر شیکاگو در آمریکا برگزار شد؛ نشستی که در آن به انتقال مسوولیت‌های امنیتی، زمان بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و حمایت از نیروهای امنیتی در سال‌های پس از دوهزار و چهارده میلادی تاکید شد. در این نشست به اهمیت روند صلح افغانستان نیز اشاره شده بود و در بیان نامه‌ای مشترک این نشست آمده بود که راه ثبات افغانستان از رهگذر مصالحۀ سیاسی می‌گذرد.

chicago summit
جمهور کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان در حاشیه نشست شیکاگو در امریکا

نشست لندن

به دنبال نشست مهم امنیتی مقام‌های بلند پایه‌ی ناتو در شیکاگوی امریکا، نشستی با حضور نمایندگان هفتاد کشور و سازمان‌های مهم جهانی در لندن برگزار شد. رییس جمهور غنی در این نشست از همکاران بین المللی خود خواسته بود که با آنها همکاری کنند، تا بتوانند یک سیستم پاسخگو و کارا ایجاد نمایند. او گفت که افغانستان توانایی‌های بالقوه زیادی دارد. وزیر خارجۀ امریکا و نخست وزیر بریتانیا در این نشست از انتقال مسالمت آمیز قدرت سیاسی در افغانستان ستایش کردند و به ویژه جان کری، وزیر خارجه تعهد کرد که دولت امریکا دو باره اجازه نخواهد داد، افغانستان به لانه های امن هراس افگنان تبدیل شود.

london conference
رییس جمهور غنی در جریان سخنرانی در نشست لندن

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط قیام نوری

قیام نوری از خبرنگاران خبرنامه است. دانش آموخته رشته حقوق و علوم سیاسی از یکی از دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان می‌باشد. او بیش از شش سال می‌شود که در رسانه‌های مختلف در افغانستان به عنوان خبرنگار ارشد در حوزه های سیاسی و امنیتی کار کرده است. قیام اکنون در خبرنامه سیاست و امنیت را دنبال می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *