سبک های لباس؛ سه نوع پوشش دختران و پسران دانشگاهی

در جریان تغییرات به وجود آمده در ده سال گذشته، تغییر در نحوه پوشش به ویژه در دانشگاه های افغانستان مملوس تر است. نوع پوشش دانشجویان بیشتر با نوع نگرش آن ها و باورهای اعتقادی شان مرتبط است.

پوشش محجوب

اکثر دانشجویان دانشکده های دین و معارف اسلامی نظیر شرعیات پوشش نسبتا بسته و محجوب تری دارند. این دانشجویان دختر و پسر با لباس های زنانه محجب و سنتی افغانی اکثرا در کلاس های درسی و دانشگاهی ظاهر می شوند. این پوشش محجوب نیز، مد و فشن منحصر به فرد خود را دارد.
بنفشه رحیمی دانشجوی دانشکده شرعیات دانشگاه کابل می گوید که “من خود را در حجاب بسیار راحت احساس می کنم. با این که رنگش سیاه است و پوشیدن آن مشکل است و بسیار گرم، اما سپری است برای دختران. که در مقابل بسیار ضرر ها از دختران حفاظت میکند.”

dressing
نمای از دختران محجب در دانشگاه

پوشش باز

برخی دیگر از دانشجویان به تناسب نوع درس و شغل آینده خود پوشش متفاوتی دارند. با آن که حجاب را همه این دانشجویان مراعات می کنند، اما این عده که مثلا در دانشکده خبرنگاری درس می خوانند و یا در رشته حقوق و علوم سیاسی، پوشش شان بازتر می باشد و از لباس های استفاده می کنند که در آینده شغلی خود باید بپوشند.

فرشته محبوبی یکی از دانشجویان که در رشته خبرنگاری دانشگاه کابل درس می خواند در گفتگو با خبرنامه می گوید “خبرنگاری ایجاب می کند که لباس خبرنگاران باید ساده باشد، طوری که نه زیاد تنگ باشد و نه کلان، نه بسیار کوتاه باشد و نه بسیار دراز.  حتی اگر مو های پسرها بسیار بلند باشد در وقت تهیه خبر باعث آزار و اذیت شان می شود.”

طیب احمدزی یکی دیگر از دانشجویان دانشکده خبرنگاری تأیید می کند که دانشکده ژورنالیزم به اصطلاح عام دانشکده ی مود روز است چون خبرنگاران آینده هستند و در آینده پشت صفحه های تلویزیون ظاهر خواهند شد و بایست، آراسته باشند.

Boys Styles
یکی از دانشجویان دانشکده ژورنالیزم

پوشش ساده و بی آلایش

برخی از دانشجویان به تناسب درس و مشغله زیاد دانشگاهی وقت زیادی برای پوشش خود ندارند. این دانشجویان بیشتر کسانی می باشند که در رشته های سخت و سنگین درس می خوانند و طرز پوشش ساده‌ای دارند.

سید ذکی سادات یکی از دانشجویان رشته اقتصاد در گفتگو با خبرنامه تایید کرد که اکثر محصلان این دانشکده ها ساده پوش هستند. وی علت این ساده پوشی را نیز حجم زیاد درس هایشان می دانند.

با این حال، پوشش در مجموع مسئله ای است که در مقطع دانشگاه همواره مورد توجه دانشجویان است. اعتدال در پوشش امری است که بسیاری از مصاحبه شوندگان خبرنامه در آن دوستان و همقطاران شان را فرا می خوانند.

kabul
یکی از دانشجویان طب در دانشگاه کابل

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *