سپر انسانی شورشیان در سرپل؛ 6 روز جنگ در سانچارک، هزاران آواره و آغاز عملیات نجات

هنوز آوارگان فاجعه قتل عام میرزااولنگ ولایت سرپل به خانه‌های شان بر نگشته‌اند که جنگجویان مسلح طالب روستای تِبِر شهرستان سانچارک ولایت سرپل را هدف حمله قرار داده و کنترل آن‌را در دست گرفته‌اند. آنان در خانه‌های روستایان سنگر گرفته و علیه نظامیان افغان می‌جنگند.

روز شنبه جنرال محمد ظاهر وحدت، والی ولایت سرپل در یک نشست خبری گفت که طالبان از «سه استقامت» شهرستان سانچارک، شهرستان گوسفندی و قسمت شرق مرکز شهر سرپل، با نیروهای امنیتی درگیر شده و حملات تهاجمی شان را آغاز کرده‌اند.

به گفته‌ی آقای وحدت، پناه گرفتن طالبان در خانه‌های مردم روستای تِبِر سبب شده تا نظامیان افغان نتوانند پیشروی کرده و دستاورد داشته باشند.

روستای تِبِر شهرستان سانچارک ولایت سرپلی درحالی به دست طالبان افتاده است که در ماه سرطان سال جاری طالبان و داعش روستای میرزااولنگ در شهرستان صیاد را سقوط داده و ده‌ها غیرنظامی را در آن‌جا قتل عام کردند. این فاجعه مردم افغانستان را در شوک فرو برد و واکنش‌های زیادی را نیز به دنبال داشت.

قتل عام میرزااولنگ توجه زیادی را به سمت سرپل در شمال افغانستان جلب کرد. این رویداد درحالی اتفاق افتاد که پیش از آن والی سرپل در یک گفت‌وگوی ویژه با خبرنامه از حضور گسترده شورشیان در شهرستان کوهستانات این ولایت هشدار داده و خواهان کمک شده بود.

اکنون و چند ماه پس از سقوط میرزااولنگ روستای تِبِر نیز سقوط کرده و هزاران نفر از خانه‌های شان بیجا شده‌اند. این روستا یکی از مناطق مهم و استراتژیک شهرستان سانچارک است. درصورتی که طالبان بتوانند کنترل شهرستان سانچارک را به‌دست بیگیرند، امنیت شهر سرپل نیز به‌صورت جدی مورد تهدید قرار می‌گیرد.

جنگ

شهرستان کوهستان ولایت سرپل از چند سال به این طرف در کنترل طالبان قرار دارد. در چندین شهرستان دیگر این ولایت نیز شورشیان حضور گسترده دارند و جنگ میان نظامیان افغان و جنگجویان طالب جریان دارد.

ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل به خبرنامه گفت که جنگ در منطقه تِبِر که از شش روز به این طرف به‌دست دشمن سقوط کرده، جریان دارد و تلفات زیادی نیز به طالبان وارد شده است.

در همین حال سید اسدالله دانش، معاون شورای ولایتی سرپل می‌افزاید که به‌صورت عموم ولایت سرپل ناامن است، شهرستان کوهستانات به‌دست دشمن است. بخش‌های زیادی از شهرستان‌های سوزمه قلعه و صیاد در کنترل دشمن قرار دارد و در شهرستان سانچارک نیز جنگ جریان دارد.

taliban2
از شش روز به این طرف طالبان در شهرستان سانچارک سرپل حمله کرده اند

معاون شورای ولایتی سرپل به خبرنامه گفت که درحال حاضر در روستای بزرگ تِبِر جنگ جریان دارد و اهالی روستا بیجا شده‌ و در وضعیت بد زندگی می‌کنند. به گفته‌ی او اگر به‌زودی به وضعیت شهرستان سانچارک رسیدگی نشود، نگرانی‌های مردم بیشتر شده و نیروهای موجود قادر به بازپس‌گیری روستای تِبِر از نزد طالبان نیستند.

تلفات

ظاهر وحدت، والی سرپل روز گذشته در نشست خبری‌اش گفت که در جریان درگیری روز جمعه تا روز شنبه 9 تن از جنگجویان مخالف دولت کشته شده و 11 تن دیگر شان زخمی شده‌اند. او همچنان گفت که در درگیری‌های نظامیان افغان و طالبان در شهرستان‌های سانچارک و گوسفندی و قسمت شرقی مرکز شهر سرپل نیز 13 مخالف مسلح کشته و 16 تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در جریان درگیری نظامیان افغان و طالبان در شهرستان سانچارک 22 طالب کشته و 8 تن دیگر زخم برداشته‌اند.

در رویداد سقوط روستای تِبِر به‌دست طالبان غیرنظامیان نیز آسیب دیده و تلفات دیده‌اند. براساس آماری که والی سرپل اعلام کرده، چهار غیرنظامی به‌شمول زنان و کودکان کشته و شش غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

در همین حال معاون شورای ولایتی سرپل می‌گوید که رقم تلفات بالاتر از آن است که گفته شده اما رقم دقیق آن روشن نیست. او گفت که شماری از بیجاشدگان روستای تِبِر از اثر سردی هوا و نداشتن سرپناه جان باخته‌اند و شماری هم در جریان درگیری‌ها زخم برداشته‌اند.

آقای دانش افزود: «زخمی تقریباً در حدود 50 نفر زن، کودک و غیرنظامی اند. به اثر سرما و سینه‌بغل خیلی از کودکان دچار بیماری شده و جان باخته اما شمار دقیق آنان در دست نیست.»

آوارگان

جنگ همواره در افغانستان علاوه بر این‌که جان بسیاری‌ها را گرفته و به زندگی آنان پایان بخشیده، هزاران نفر را از خانه‌های شان نیز آواره ساخته است. شش روز جنگ در روستای تِبِر نیز هزاران نفر را آواره ساخته است.

روز گذشته والی سرپل اعلام کرده بود که تاکنون بیش از یک هزار خانواده بیجاشده در شهرستان سانچارک و مرکز شهر سرپل مطالعات ابتدایی شده و امکانات ناچیزی که در اختیار حکومت محلی قرار داشت، برای آنان توزیع شده است. او گفته بود که کمک‌های موجود بسنده نیست و باید حکومت مرکزی برای رسیدگی به وضعیت بیجاشدگان اقدامات لازم را انجام دهد.

آقای وحدت امروز نیز در یک پیام ویدیویی گفت که وضعیت بیجاشدگان وخیم است، شمار آنان به مرکز ولایت سرپل، شماری به شهرستان‌های سوزمه قلعه و گوسفندی و شمار دیگر به مرکز شهرستان سانچارک رسیده‌اند.

zaher-wahdat1
ظاهر وحدت، والی سرپل

اما معاون شورای ولایتی سرپل می‌افزاید که تاکنون در حدود سه هزار خانواده از خانه‌های شان بیجا شده و در حال حاضر نیاز شدید به مواد غذایی و امکانات دارند.

عملیات بازپس‌گیری

روز گذشته والی سرپل گفته بود که کمک‌های زمینی و هوایی تاکنون نرسیده و از حکومت مرکزی خواسته بود تا هرچه زودتر حملات هوایی و زمینی را در شهرستان سانچارک راه‌اندازی کند.

محمد ظاهر وحدت امروز در یک پیام ویدیویی از وارد شدن جنگ به ششمین روز آن یاد کرد و گفت که در 24 ساعت گذشته نیروهای نظامی مستقر در سرپل، خیزش مردمی و پولیس بر دشمن حمله کرده و چندین سنگر طالبان در اطراف روستای تِبِر «درهم کوبیده شد و این حملات از طریق زمین و هوا صورت گرفت. دشمن 10 نفر کشته دارد که سه کشته در میدان جنگ باقی مانده.»

آقای وحدت گفت که در بین کشته شدگان فردی به‌نام شیرمحمد، معاون ولسوال طالبان برای شهرستان سانچارک نیز شامل است.

دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان

در جریان عملیات بازپس‌گیری روستای تِبِر 12 جنگجوی طالب نیز زخمی شده و در نتیجه تبادل آتش میان طرفین دو غیرنظامی شهید و چهار تن زخمی شده‌اند. دو سرباز افغان نیز در این درگیری زخمی شده‌اند.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز به خبرنامه گفت که قطعات ارتش در سانچارک حضور دارد و عملیات سرکوب طالبان جریان دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *